اروپایی‌ها به تعهداتشان عملل نکنند، ایران راه خود را ادامه می‌دهد


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: تا زمانی که اقدامی عملی از سوی اروپایی‌ها دیده نشود، تهران مصمم به کاهش تعهدات خود است.

آفتاب‌‌نیوز :

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها به صراحت اعلام کردند که به تعهدات برجامی خود پایبند هستند و مستقل از آمریکا به این تعهدات عمل می‌کنند، به همین دلیل آنها یازده تعهد جدید دادند و اظهار کردند که اگر ایران به تعهدات خود پایبند بماند، تعهداتشان را عملی می‌کنند.

او افزود: اروپایی‌ها در گام اول SPV را مطرح کردند که بنا بود نوعی کانال ارتباطی مالی باشد ولی عملا از ابتدای مطرح شدن تا ثبت شدن آن بیش از ۸ ماه وقت جمهوری اسلامی ایران را گرفت و در نهایت هم عملی نشد، این موضوع نشان دهنده ضعف اروپایی‌ها در عملیاتی کردن تعهداتشان بود.

نقوی حسینی با بیان اینکه پس از عملیاتی نشدن SPV تهران به طرف‌های باقی مانده در برجام اخطار داد، اظهار کرد: اروپایی ها در مقابل اظهار کردند که به تعهدات خود عمل می کنند و باید دوباره مذاکره کنند تا کانال جدیدی را طراحی کنند و در نهایت سازوکار مالی "اینستکس" مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه چندین ماه هم وقت ایران برای مقدمات اینستکس تلف شد، افزود: در نهایت پس از چندین ماهی که برای چگونگی و مکان ثبت و اجرای اینستکس صرف شد، این ساز و کار، محدود به غذا و دارو شد که باز هم در نهایت عملیاتی نشد.

وی در ادامه افزود: در نهایت ایران اعتماد خود را به اروپا از دست داد و برداشت ما این است که اروپایی‌ها با وجود اینکه از برجام خارج نشده اند، اما به تعهداتشان هم عمل نمی کنند؛ بنابراین ایران تصمیم گرفت که گام های خود را در جهت کاهش تعهدات برجامی بردارد.

نقوی حسینی درباره گام های ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی خود توضیح داد: ایران تا کنون دو گام را برداشته که بسیار مفید بوده اند و حرکت جدیدی در صنعت هسته ای اتفاق افتاده است؛ تا زمانی که اقدام عملی از اروپایی ها دیده نشود، تهران مصمم به ادامه راه خود است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که در گام سوم ایران چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: سانترفیوژهای نسل جدید و همچنین میزان و درجه غنی سازی در دستور کار قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: تشییع پیکر مرحوم «پرویز داوودی»، معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد