کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر


کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

ماء‌الشعیر یا همان آبجوهای بدون الکل که بسیاری در کشورمان با عنوان دلستر از آن‌ها یاد می‌کنند، یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب است که با مارک‌ها و طعم‌های مختلفی موجود بوده و کاربران به علت آنکه نسبت به نوشابه‌های معمولی، آن‌ها را سالم‌تر می‌دانند، روی به خریدشان آورده‌اند. نوشته کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی،...

ماء‌الشعیر یا همان آبجوهای بدون الکل که بسیاری در کشورمان با عنوان دلستر از آن‌ها یاد می‌کنند، یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب است که با مارک‌ها و طعم‌های مختلفی موجود بوده و کاربران به علت آنکه نسبت به نوشابه‌های معمولی، آن‌ها را سالم‌تر می‌دانند، روی به خریدشان آورده‌اند.

این نوشیدنی‌ها که تحت عنوان مالت (جو) نیز شناخته می‌شوند، از عصاره جو تولید شده و در کشورمان در نمونه‌های بدون الکل عرضه می‌شوند. از مدل‌های کلاسیک که تلخ‌تر هستند گرفته تا طعم‌هایی چون لیمو، هلو، استوایی و… در هر سوپر مارکتی یافت می‌شوند.

بایستی ماء‌الشعیر با طعم لیمو را محبوب‌ترین محصول در بین تمام تولیدات دانست که ما قصد داریم تا در این مقاله از قندان، به سراغ بررسی و مقایسه ۷ مدل از نمونه قوطی آن‌ها برویم و ببینیم که کدام‌یک خوش‌مزه‌تر هستند!

کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

پیش از این مقاله‌ای در مقایسه ۳ مدل تخمه آفتاب گردان را برای شما نوشته بودیم و بر طبق نظرسنجی که در پایان مطلب انجام شد، این بار نوبت به نوشیدنی‌های مالت با طعم لیمو رسید تا بررسی کنیم که کدام یک از نظر طعم، رنگ و ساختار کلی، دلچسب‌تر و خوش‌مزه‌تر است!

گفتنی است که تمام هفت ماء‌الشعیر انتخاب شده با طعم لیمویی بوده و در قوطی‌هایی با سایز مشابه (۳۳۰ میلی‌لیتری) قرار دارند و از نظر قیمتی هم تفاوت آن‌ها با یکدیگر زیاد نیست. پس با قندان همراه باشید تا ببینیم کدام‌یک از این محصولات گزینه جذاب‌تری بوده تا به تهیه آن‌ها در سبد خریدتان اولویت دهید!

طراحی

شاید از خودتان بپرسید که مگر ماء‌الشعیر طراحی دارد! منظور ما قوطی‌های آن‌هاست که اگرچه به اندازه طعم‌شان اهمیت ندارند ولی برای برخی در نگاه اول، ممکن است رنگ بندی‌شان برای خرید و چیدن بر سر سفره جذاب‌تر باشد.

با توجه به طعم لیمویی ماء‌الشعیرها، پس رنگ اکثریت به زرد متمایل بوده و البته ایستک و عالیس از سبز پر رنگ استفاده کردند که شبیه به پوست لیمو ترش (آن‌هم کال!) است. بیگ بیر طلایی بوده و افس به فسفری متمایل است.

کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

با اینکه این قسمت واقعا اهمیت خاصی ندارد اما به شخصه طراحی قوطی باواریا، بیگ بیر و دلستر را بیشتر پسندیدم و هی‌دی را در این بخش با توجه به فونت بسیار درشت و زشت درج شده بر روی قوطی، شایسته انتخاب به عنوان زشت‌ترین دانستم!

مواد تشکیل دهنده

قاعدتا اصلی‌ترین عنصر تشکیل دهنده ماء‌الشعیرها، بایستی مالت (جو) باشد اما خب افزودنی‌های دیگری نیز به هر کدام وجود دارد. اگر بخواهیم به ترتیب حروف الفبا نگاهی به محتویات هر قوطی داشته باشیم، باید بگوییم در افس، عصاره مالت جو، آب، عصاره رازک، شربت فروکتوز، اسید سیتریک، اسید اسکوربیک، گاز کربنیک و طعم دهنده شبه لیمو به عنوان مواد سازنده ذکر شده که شاید شما را به وحشت بیاندازد این همه مواد مختلف فقط برای ساخت یک ماء‌الشعیر؟ در ایستک عصاره مالت، عصاره رازک، کنستانتره سیب (مگه ماءالشعیر لیمو نیست؟)، طعم دهنده لیمو، اسید سیتریک و آب گاز دار استفاده شده است.

باواریا شامل مالت جو، آب، شکر، رازک، اسید سیتریک، گاز کربنیک و طعم دهنده طبیعی لیمو می‌شود. بیگ بیر دارای عصاره مالت، شکر، گاز کربنیک، طعم دهنده طبیعی لیمو، عصاره رازک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، اسید اسکوربیک و آب است که به نوعی بیشترین تنوع از اسیدهای موجود را داراست!

کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

دلستر دارای مالت، عصاره رازک، شربت فروکتوز، اسید لاکتیک، اسید اسکوربیک، اسید سیتریک، طعم دهنده شبه طبیعی لیمو و آب گازدار است تا از نظر تنوع اسیدی با بیگ بیر در یک رده بایستد! عالیس هم شامل عصاره مالت، شکر، شربت فروکتوز، اسید سیتریک، طعم دهنده لیمو، اسید اسکوربیک، رازک و آب گازدار می‌شود. محتویات هی‌دی هم مالت جو، شکر، اسید خوراکی، عصاره رازک، طعم دهنده لیمو، ویتامین ث و آب گاز دار است تا لقب ماءالشعیر ویتامینه را به آن اعطا کنیم!

البته تمام این موارد فوق، چیزهایی است که خود سازندگان بر روی قوطی‌های‌شان نوشته‌اند اما با کمی دقت متوجه می‌شویم که در این بخش نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که شاید به شما در خرید یک نوشیدنی مالت سالم‌تر کمک کند.

ارزش غذایی

بسیاری از افراد به‌خاطر ترس از چاق شدن، نوشابه‌ها را به کناری گذاشته و به سراغ نوشیدنی‌های مالت یا همان ماء‌الشعیر می‌آیند، اما آیا واقعا این آبجوهای بدون الکل، ضرری ندارند؟

برای بررسی این بخش، به سراغ پشت قوطی‌ها آمدیم که نمودار مرتبط با سازمان غذا و دارو درج شده است. ما هم این جدول را در کنار یکدیگر برای شما قرار می‌دهیم تا مقایسه بهتری داشته باشید. البته در این بین، باواریا هیچ جدولی نداشت و ظاهرا با گفتن این موضوع که تحت لیسانس کارخانه باواریا در لیسهاوت هلند تولید می‌شود، خودش را از بقیه مبرا ساخته است! (بیگ بیر هم تحت لایسنس کارخانه هم نام آلمانی‌اش است)

مقادیر نشان داده شده در جدول زیر، به ازای ۳۳۰ میلی‌لیتر ماءالشعیر است که تقریبا تمام محتوای هر قوطی را شامل خواهد شد.

نام تولید کننده انرژی (کلیوکالری) قند (گرم) چربی (گرم) نمک (گرم) اسیدهای چرب ترانس (گرم)
اِفِس ۹۵ ۲۳ ۰ ۰ ۰
ایستک ۱۶۲ ۱۶ ۰ ۰ ۰
باواریا
بیگ بیر ۱۱۹ ۲۹ ۰ ۰ ۰
دلستر ۹۵ ۲۳ ۰ ۰ ۰
عالیس ۱۰۷ ۲۹ ۰ ۰٫۱۶ ۰
هی‌دی ۱۱۵ ۲۴ ۰ ۰٫۰۷ ۰
نکته جالب در جدول فوق به انرژی زیاد ایستک در مقابل قند پایین آن باز می‌گردد! مشخص نیست این همه کیلوکالری از کجا آمده که ایستک را تبدیل به چاق کننده‌ترین ماءالشعیر کرده و از طرفی افس و دلستر با ۹۵ کیلوکالری (سازنده هر دو بهنوش است) کم‌ترین میزان انرژی را دارند. مقدار چربی، نمک و اسیدهای چرب هم تقریبا در همه محصولات صفر است و آن اعداد ناچیز عالیس و هی‌دی در ارتباط با نمک به‌قدری کم است که می‌توان کاملا نادیده گرفت!

رنگ و ظاهر نوشیدنی‌ها

تا وقتی‌که این نوشیدنی‌های ما در داخل قوطی هستند، هیچ چیزی از ظاهرشان را نمی‌توان دید و به همین خاطر همگی را در هفت جام مشابه ریخته و به ظاهرشان دقت کردیم تا ببینم کدام یک از این نظر، سالم‌تر و شاید هم جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند!

هفت نوشیدنی خوش‌مزه را از یک فاصله درون جام‌ها ریختیم. محصول هی‌دی بیشترین کف را کرد و پس از آن باواریا و بیگ بر بیشترین میزان کف را داشتند که میزان حباب‌های نمایان شده هم تقریبا در حد مناسبی قرار داشت. افس و دلستر همانند سازنده‌شان که مشترک است، از نظر میزان کف در یک سطح بودند و حباب‌های ریز و درشت بر روی‌شان نمایان بود، میزان کف ایستک و تعداد حباب‌هایش بیشتر بود و کف ماءالشعیر عالیس به‌سرعت محو شد، به‌طوری‌که عملکرد متفاوتی با سایر برندها در این زمینه داشت.

کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

از نظر رنگ نوشیدنی‌ها، ایستک کمی تیره‌تر از سایرین و البته رنگ جذاب و کاملا شفافی داشت. بیگ بیر تنها نوشیدنی بود که به‌نظر کِدِر می‌رسید. رنگ هی‌دی مقدار اندکی به سبزی می‌زد، افس و باواریا متمایل به زرد بوده و دلستر و عالیس هم نه به روشنی باواریا بودند و نه تیرگی ایستک! در کل همه نوشیدنی‌ها به جز بیگ بیر، شفافیت خوبی داشته و سطح رنگ‌بندی آن‌ها تفاوت فاحشی با یکدیگر پیدا نمی‌کرد.

طعم ماءالشعیرها

شاید این بخش را مهم‌ترین قسمت در انتخاب بایستی دانست که هرچه یک شرکت در تولید محصولی با طعم جذاب و دلپذیرتر موفق باشد، شانس انتخابش توسط خریداران هم بالاتر می‌رود. برای آنکه قضاوت بهتری هم درباره طعم محصولات داشته باشیم، نوعی تست به نام blindtest را هم انجام دادیم؛ به این صورت که از داور خودمان که تجربه فراوانی در خوردن انواع نوشیدنی‌های این قِسم داشت! خواستیم بدون اطلاع از نام تولید کننده محصول، فقط طعم هر کدام را جداگانه چشیده و نظرش را برای ما بگوید. پس از وی هم یک داور دیگر با اطلاع از نام محصولات اقدام به آزمایش کرد که نتایج کلی آن‌ها در بسیاری موارد با یکدیگر ا شتراک داشت که برآیند کلی را در ادامه برای‌تان عنوان می‌کنیم.

کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

اِفِس طعم لیموی آن کمی شبیه به شربت بود! گاز نسبتا زیادی داشته و مزه مالتش در حد متوسطی قرار می‌گرفت. امتیاز به‌دست آمده افس از داوران ما، عدد ۴ از ۱۰ بود.

ایستک تا حدی شیرین بود، طعم مالت و لیموی آن هم در هم متوسطی قرار داشت و گاز نوشیدنی متوسط بود. امتیاز به دست آمده ایستک از داوران ما، عدد ۵ بود.

باواریا طعم لیموی مناسب و گاز خوبی داشت. طعم مالت را نیز تا حد زیادی نشان داده و از بالانس متنتاسبی برخوردار بود. امتیاز به‌دست آمده باواریا از داوران ما عدد ۷ بود.

بیگ بیر مالت خوب با طعم لیموی مناسب داشت. گاز آن تا حدی کم‌تر به‌نظر می‌رسید و ته مایه شیرینی هم داشت. امتیاز به‌دست آماده بیگ بیر از دواران ما ۶ بود.

دلستر همانند افس طعم شربت مانند با غلظت کمی بیشتر و طعم نه چندان جالبی داشت که مزه مالت را هم تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده بود. امتیاز به‌دست آمده دلستر از داوران ما ۳ بود.

عالیس طعم لیموی نسبتا تندتری داشت، مقدار گاز مناسب و مزه مالت هم قابل احساس بود. شیرینی هم در سطح متناسبی قرار گرفته بود. امتیاز به‌دست آمده عالیس از داوران ما، عدد ۸ بود.

هی‌دی را بایستی سورپرایز اصلی در بین نوشیدنی‌ها دانست که طعم ویژه‌ و تا حدی متفاوت داشت که بسیار دلپذیر بود و با رعایت یک بالانس کلی، نظر هر دو داور ما به آن جلب شد و در کل امتیاز ۹ را دریافت کرد.

سخن پایانی

از آنجایی که بخش زیادی از این مقایسه مرتبط با چشیدن طعم نوشیدنی‌هاست، پس سلیقه افراد هم می‌تواند تا حد زیادی در آن‌ها دخیل باشد. در این مطلب ما سعی کردیم تا رعایت انصاف را تا حد امکان رعایت کرده و از آنجایی که این مطلب نه به سفارش شرکتی نوشته شده و نه جایی اسپانسر ماست، پس در همه بخش‌ها با نگاه، قلم و زبانی عادلانه وارد شدیم!

کدام ماء‌الشعیر لیمویی خوش‌مزه‌تر است: مقایسه دلستر، عالیس، هی‌دی، ایستک، اِفِس، باواریا و بیگ بیر

در کل با توجه به موارد فوق، ما هی‌دی را به عنوان خوش طعم‌ترین محصول انتخاب کردیم و عالیس و باواریا در جایگاه دوم و سوم ایستادند. محصولی هم که بسیاری نام برند آن را به عنوان سازنده اصلی ماءالشعیر می‌شناسند (دلستر) هم در انتهای نظر داوران ایستاد.

در صورتی‌که دوست دارید این مقایسه‌های خوش‌مزه در قندان ادامه داشته باشد، لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کرده و بگویید مقاله بعدی را در ارتباط با کدام خوراکی بنویسیم؟ دیدگاه‌ها و پیشنهادات خودتان را هم با ما به اشتراک بگذارید.

در مقاله بعدی کدام خوراکی‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم؟
آدامس نعنایی
نوشابه زرد
پفک
چیپس ساده
پاپ کورن
نتایجارسال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی