کدام یک در پارک ملت بودند، پسران دخترنما یا دختران پسرنما؟


کدام یک در پارک ملت بودند، پسران دخترنما یا دختران پسرنما؟

مدیر پارک ملت مشهد با بیان اینکه در پارک بانوان دختران پسرنما رفت‌وآمد دارند و نه پسران دخترنما، گفت: اگر مردم به ما مواردی مبنی بر ارتکاب تخلف و رفتارهای ناپسند و زننده این دختران را در پارک بانوان گزارش کنند، با نیروهای انتظامی هماهنگ می‌کنیم تا جهت برخورد قانونی وارد عمل شوند.

صراط:

موضوع «حضور پسران دخترنما در پارک بانوان پارک ملت مشهد» یکی از دغدغه‌های مردمی بود که در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس ثبت شده است و همین بهانه ای شد برای پیگیری خبرنگار اجتماعی فارس، جهت بررسی این پدیده و حضور در پارکی که گفته میشود جولانگاه پسران دخترنما است.

به گزارش خبرگزاری فارس پارک بسیار شلوغ است، مسیرم را به سمت پارک بانوان دنبال می‌کنم، به‌ورودی پارک بانوان که می‌رسم، این قسمت پارک هم مانند فضای بیرون آن شلوغ است، کمی مکث می‌کنم و اطراف را از نظر می‌گذرانم تا شاید پسری دخترنما را ببینم؟ اما در کمال تعجب چیزی که می‌بینم دختران پسر‌نما هستند! از حضور پر تعداد آن‌ها متعجب می‌شوم، دخترانی با موهای کوتاه و ژست‌های مردانه در عین حال که هیکل نحیفشان حکایت از زن بودنشان دارد، اما تیپ راه رفتن و حرف زدنشان همچون پسران است.

مشاهدات خودم را برای پیگیری این موضوع کافی نمی‌دانم، پس جلو می‌روم و از چند زن میانسال که روی نیمکت نشسته‌اند، سؤال می‌کنم که آیا تاکنون در این مکان پسرانی که خودشان را شبیه دختران درآورده‌اند، دیده‌اند یا خیر؟ همگی آن‌ها می‌گویند نه و برایم توضیح می‌دهند که آن‌ها در واقع دخترانی هستند که تیپ پسرانه می‌زنند و خودشان را شبیه پسران در می‌آورند و دسته‌دسته بعد‌از ظهرهای پنج‌شنبه به همراه دوستانشان اینجا می‌آیند.

یکی دیگر از این زن‌ها، به رفتارهای به دور از حیا و شرم و مصرف آشکار سیگار و حتی مواد مخدر در ملاء عام توسط این پسرنماها اشاره می‌کند.

کمی جلوتر می‌روم با دو زن جوانی که روی نیمکت مشغول صحبت هستند وارد گفت‌و‌گو می‌شوم و از آن‌ها درباره حضور پسران دخترنما سوال می‌کنم، یکی از آن‌ها با اشاره به یکی از همان دختران پسرنما، می‌گوید: اگر خوب دقت نکنی واقعا گمراه می‌شوی و شک می‌کنی که نکند واقعا پسر باشد.

وی ادامه می‌دهد: من اینجا زیاد رفت‌و‌آمد دارم تا حالا حضور پسر به چشم من نخورده است، پسران جرأت حضور ندارند چون اینجا به‌طور دائم ماموران در حال گشت‌زنی هستند، موردی که شما اشاره کردید(پسران دخترنما) در واقع دخترانی هستند که خود را شبیه پسران در آورده‌اند و آنقدر این شباهت زیاد است که برای انسان این تصور پیش می‌آید، نکند واقعا پسرانی باشند که خود را شبیه دختران در آورده‌اند در صورتی‌که واقعیت کاملا برعکس است.

در همین حین یکی از مأموران انتظامی زن را می‌بینم، موضوع حضور پسران دخترنما را از او هم جویا می‌شوم، پاسخ می‌دهد: اتفاقا همین الان یک عده از خانم‌ها مشغول جمع‌آوری طوماری مبنی بر حضور پسران در این قسمت از پارک، بودند، اما همان طور که خودتان هم شاهد هستید چیزی به این نحو در پارک بانوان وجود ندارد، بلکه ما شاهد دخترانی هستیم که آن‌چنان خوب ظاهر خودشان را شبیه پسران درآورده‌اند که برای انسان این شبهه به وجود می‌آید نکند واقعا پسر باشند اما در پیگیری‌ها و رصدهای ما نشان داده آن‌ها دخترانی در شکل و غالب پسر هستند.

تأیید مدیر پارک ملت بر حضور دختران پسرنما

نظر مدیر پارک ملت مشهد در خصوص موضوع حضور پسران دختر نما در پارک بانوان را طی تماسی تلفنی جویا می‌شوم.

عباس سیامکی با رد حضور پسران دخترنما، می‌گوید: چیزی که از جانب مأموران انتظامات پارک به ما گزارش شده، حضور دخترانی است که خودشان را به شکل پسران درآورده‌اند.

وی با تأکید بر این موضوع که این اشخاص مؤنث هستند، افزود: از همین رو این افراد به‌طور ذاتی اجازه دارند به پارک بانوان وارد شوند و ما نمی‌توانیم ممانعتی به‌عمل آوریم.

مدیر پارک ملت مشهد ادامه داد: اما انتظامات ما تا جایی که قدرت و اختیار داشته باشد حتما رفتارهای غیراخلاقی و پرخطر که از سمت این افراد سر بزند را پیگیری می‌کند و برخورد مناسب را انجام می‌دهد.

سیامکی تصریح کرد: پارک‌ها جزو فضاهای شهری هستند و همه روزه مردم در آن رفت‌و‌آمد می‌کنند، این افراد هم در بین سایر مردم وارد پارک می‌شوند.

وی اظهار کرد: وظیفه ما برخورد و دستگیری نیست، اما اگر مردم به ما مواردی مبنی بر ارتکاب تخلف و رفتارهای ناپسند را گزارش کنند، با نیروهای انتظامی هماهنگ می‌کنیم تا به منظور برخورد قانونی با آن‌ها وارد عمل شوند.

اما واقعا چرا بعضی دختران خود را شبیه پسران در می‌آورند؟! پاسخ این سوال را از معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی جویا شدم.

بعضی از انسان‌ها نسبت به هویت خودشان تردید دارند

غلامحسین حقدادی در پاسخ به خصوص دختران پسرنما گفت: این موضوع به مسائل هویتی دوران نوجوانی که دوران هویت‌یابی است، برمی‌گردد، این دوران ویژگی‌های خاص خود را دارد که یکی هویت‌یابی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه بعضی از انسان‌ها نسبت به هویت خودشان تردید دارند و یا آن را دوست ندارند، تصریح کرد: این افراد، تصمیم می‌گیرند هویت کس دیگری را از خود بروز دهند، این موارد به همان مسائلی که در دوره نوجوانی می‌گذرد، برمی‌گردد، البته دلایل دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد بعضی افرادی که در پذیرش هویت جنسی خود مشکل دارند و در گروه‌های فراجنسیتی قرار داده می‌شوند.

وی ادامه داد: این گروه از افراد به طور معمول از جنس خود ناراضی هستند و اختلال در هویت جنسی دارند در لابه‌لای آن‌ها افراد دیگری هم قرار می‌گیرند که درباره آن‌ها بحث فرا جنسیتی مطرح نباشد.

حقدادی با بیان اینکه منشاء پیدایش این گروه‌ها متفاوت است در مورد راه کارهای برخورد و پیشگیری اظهار کرد: اولین راهکار این است اگر واقعا می‌خواهند به این موضوع بپردازند گروه‌های مختلف را از هم جدا کنند، یعنی افرادی که در گروه فرا جنسی هستند را از کسانی که دچار ضعف هویت جنسی و اجتماعی هستند جدا کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: ما باید از مدل‌های تربیتی مختلفی استفاده کنیم، یکی از بهترین روش‌های آموزشی و تربیتی برای گروه نوجوان، آموزش از طریق گروه همتا است، چون نوجوانان در این سن بیشترین حرف شنوی را از گروه همسالان خود دارند.

استفاده از آموزه‌های ایرانی و دینی، بهترین درمان مشکلات و معضلات اجتماعی

مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی هم درباره ظهور و بروز پدیده دختران پسرنما گفت: مورد متضاد این یعنی پسران دختر نما هم هست، جامعه ناچار از تغییرات فرهنگی است معمولا اگر بتوانیم روی بحث فرهنگی متناسب با شرایط اجتماعی برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم دچار این واپس‌گرایی اجتماعی نمی‌شویم.

جعفر شاهرخی با اشاره به درک نادرست و ناآگاهی در تربیت فرزندان بیان کرد: وقتی خانواده‌ها در تربیت فرزندان ناآگاه باشند اولین اتفاقی که می‌افتد نوع نگاهی است که این خانواده‌ها به جنسیت دخترانشان دارند.

وی با ابراز تأسف گفت: هنوز‌ بخشی از اجتماع و در بعضی خانواده‌ها نگاه ضعیفه و زیر دست را به زن دارد که باید مطیع و فرمانبردار و زیردست باشد و حق آزادی خاصی ندارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در اجتماع نیز زن از امنیت اقتصادی و فرهنگی و اجازه فعالیت اجتماعی کمتری برخوردار است و به‌طور طبیعی این زنان که در این نوع خانواده‌ها پرورش یافته‌اند از تنگناهای تبعیض جنسیتی رنج می‌برند.

شاهرخی اظهار کرد: این دختران به‌خاطر عکس‌العمل‌هایی که در مراودات اجتماعی بخاطر دختر بودنشان از والدینشان دیده‌اند احساس می‌کنند نسبت به پسران از آزادی و امتیازات کمتری برخوردارند.

وی با بیان اینکه جبر اجتماعی و خانوادگی گاهی برخاسته از نگاه‌های سلیقه‌ای ما هم است توضیح داد: این نوع از دختران بخاطر همسان سازی با پسران به عوض کردن قیافه ظاهری و ادبیات گفتاری خود می‌پردازند و با بروز رفتارهای پسرانه، سعی می‌کنند مانند پسران راه بروند، مانند آن‌ها حرف بزنند یا حتی سیگار بکشند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این رفتارها به لطافت و ریحانگی زنانه این دختران لطمه می‌زند، اگرچه طول مدت این تغییر نقش جنسی محدود است و معمولا بعد از دوران بلوغ این رفتارها پایان می‌یابد اما برخی از رفتارهای پسرانه برایشان ملکه شده و باعث می‌شود از رفتارها و ظرافت‌ها زنانه که سنگ بنای مادری کردن است فاصله بگیرند.

شاهرخی با اشاره بازارهای ما که مملو از پوششی است که به اسم مد این فضا و رفتار تبلیغ هم می‌شود، افزود: فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره، سینما و برخی از والدین و متولیان فرهنگی دست به دست هم می‌دهند تا ما امروز این پدیده ناخوشایند را مشاهد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت