فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اند


فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اند

اخیرا دانشمندان از احتمال بازدید زمین توسط فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش خبر دادند. آنها عقیده دارند،‌ موجودات فضایی و تمدن های بیگانه سالها قبل به زمین رفت آمد داشته‌اند. اگر به مقوله حیات فرازمینی علاقه‌مند هستید و نظریه‌ها و فرضیه‌های مربوط به آن را دنبال می‌کنید، احتمالا اولین چیزی که بعد از... نوشته فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از...

اخیرا دانشمندان از احتمال بازدید زمین توسط فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش خبر دادند. آنها عقیده دارند،‌ موجودات فضایی و تمدن های بیگانه سالها قبل به زمین رفت آمد داشته‌اند.

اگر به مقوله حیات فرازمینی علاقه‌مند هستید و نظریه‌ها و فرضیه‌های مربوط به آن را دنبال می‌کنید، احتمالا اولین چیزی که بعد از خواندن تیتر این مطلب به آن فکر کردید، همان تئوری مشهور فضانوردان باستانی که به بیگانگان باستانی هم شناخته می‌شود، بوده است. با اینکه هم تئوری فضانوردان باستانی و هم نظریه جدید دانشمندان، در ذات خودشان به بازدید زمین توسط فرازمینی ها در گذشته دور اشاره دارند، اما یک تفاوت بسیار مهم بین این دو نظریه وجود دارد؛ نظریه جدید دانشمندان بر مبنای اصول علمی است و فرضیه فضانوردان باستانی، بیشتر یک تئوری توطئه است تا یک نظریه علمی!

اگر با تئوری فضانوردان باستانی آشنایی ندارید، می‌توانیم خیلی ساده و کوتاه بگوییم که طرفداران این تئوری معتقدند هزاران سال پیش و هنگام شکل‌گیری تمدن های باستانی، فرازمینی ها به سیاره زمین آمده‌اند و تمدن‌های انسانی را تحت تاثیر خودشان قرار داده‌اند. آن‌ها حتی معتقدند که تمدن های باستانی به لطف برقراری ارتباط با فرازمینی ها، توانسته‌اند به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و علمی‌ای دست پیدا کنند که از تکنولوژی و علم امروز بشر هم به مراتب جلوتر بوده است!

فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اندفرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اند

حلقه‌های کشتزار؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل اعتقاد برخی افراد به تئوری فضانوردان باستانی

برای درک بهتر نظریه جدید دانشمندان، باید به دو سوال پاسخ داده شود؛ ابتدا اینکه آیا واقعا موجودات فرازمینی وجود دارند؟ و دیگری هم اینکه در صورت بازدید زمین توسط فرازمینی ها در میلیون‌ها سال پیش، چرا آن‌ها دوباره سراغ کره زمین نیامده‌اند؟ در ادامه به طور دقیق و قابل فهم، به توضیح هر دو سوال خواهیم پرداخت.

وجود یا عدم وجود حیات فرازمینی

با اینکه هنوز هیچ نشانه‌ای قطعی از وجود حیات فرازمینی توسط بشر رویت نشده، اما اکثر دانشمندان معتقدند که حیات فرازمینی وجود دارد! درواقع دلیل ادعای آن‌ها، صرفا بحث آمار و احتمالات است. کافی است شما هم به این موضوع از این زاویه نگاه کنید:

فقط در کهکشان خود ما، یعنی کهکشان راه شیری، میلیاردها ستاره وجود دارد. این درحالی است که تعداد سیاره‌های کیهان، به مراتب بیشتر از تعداد ستاره‌های آن است! درنتیجه می‌توان گفت که ده‌ها میلیارد سیاره، فقط در کهکشان خود ما وجود دارد. سیاره زمین تنها یکی از این ده‌ها میلیارد سیاره است. پس اگر تنها در یک سیاره دیگر هم از میان این ده‌ها میلیارد سیاره، حیات بوجود آمده باشد، می‌توان گفت که حیات فرازمینی وجود دارد!

به این نکته هم توجه کنید که در متن بالا، اولا فقط و فقط به احتمال وجود حیات در کهکشان راه شیری پرداخته شد و دوم هم اینکه فرض را بر این گذاشتیم که حیات، تنها در سیارات بوجود می‌آید. این درحالی است که برخی قمرها، مانند قمر معروف سیاره مشتری، یعنی قمر اروپا، می‌توانند مکانی ایده‌آل برای شکل‌گیری حیات باشند! ضمن اینکه دیگر نیازی به یادآوری هم نیست که تعداد قمرهای کیهان، بسیار بیشتر از تعداد سیارات آن است.

اما با تمام این تعاریف، لازم به ذکر است که دانشمندانی هم هستند که معتقدند حیات فرازمینی وجود ندارد و حیات، تنها در سیاره زمین شکل گرفته است. این دانشمندان که اتفاقا آن‌ها هم فرضیه‌های خود را برمبنای آمار و احتمالات بیان می‌کنند، به دو موضوع اصلی اشاره دارند. برای درک بهتر این موضوع هم کافی است این بار از یک زاویه دیگر به قضیه نگاه کنید:

سیاره‌ای می‌تواند میزبان حیات باشد که اولا فاصله‌ای مناسب از ستاره خودش داشته باشد و گرما و انرژی مناسبی از آن دریافت کند؛ دوما دارای حجم مناسبی کربن، هیدروژن و دیگر مواد آلی موردنیاز برای شکل‌گیری حیات باشد؛ سوما اتمسفری با غلظت مناسب داشته باشد و ترجیحا آب مایع هم در آن به وجود آمده باشد؛ چهارما از گزند برخورد سیارک‌ها و دیگر فجایع طبیعی در امان مانده باشد؛ و هزاران ویژگی مورد نیاز دیگر. ضمن اینکه ما نباید حیات را به عنوان یک واقعه مستقل درنظر بگیریم. در شکل‌گیری حیات، بجز ویژگی‌هایی که سیاره یا جرم آسمانی میزبان باید داشته باشد، عوامل بسیار زیاد دیگری هم دخیل هستند. تک تک این عوامل باید در زمانی مناسب و به شکلی مناسب رخ دهند. اگر تنها یکی از این عوامل هم بوجود نیاید، یا در زمان مناسبی رخ ندهد، یا به میزان مناسبی رخ ندهد، و یا بیشمار احتمال دیگر، آنگاه حیات هم هرگز به وجود نخواهد آمد.

از آنجایی اکثر دانشمندان معتقدند تمام اتفاقات کیهان، برمبنای اصل رندوم و به صورت کاملا تصادفی رخ می‌دهند، آنگاه احتمال وجود سیاره یا کلا جرم آسمانی‌ای که میزبان حیات باشد، بسیار پایین می‌آید.

پس بطور کلی اگر بخواهیم بحث وجود یا عدم وجود حیات فرازمینی را جمع‌بندی کنیم، می‌توانیم بگوییم که همه‌چیز به احتمالات برمی‌گردد. اکثر دانشمندان معتقدند بخاطر عظمت کیهان و اینکه تنها در کهکشان خود ما، ده‌ها میلیارد سیاره مختلف وجود دارد، درنتیجه احتمال شکل‌گیری حیات در حداقل چندتا از آن‌ها، کاملا محتمل بنظر می‌رسد. اما برخی دانشمندان هم هستند که معتقدند باوجود اینکه می‌توان ادعا کرد در سرتاسر کیهان، بی‌نهایت سیاره و قمر مختلف وجود دارد، اما حتی این تعداد سیاره و قمر هم به حد کافی زیاد نیستند!

فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اندفرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اند

ارتباط با فرازمینی ها

برخلاف بحث وجود یا عدم وجود حیات فرازمینی که تقریبا اکثر دانشمندان، با هم متفق‌القول هستند، در بحث ارتباط با فرازمینی ها، تقریبا می‌توان گفت که هر دانشمندی، با دانشمند کناری خود مخالف است! یکی از مشهورترین نظریه‌هایی که بحث بازدید زمین توسط فرازمینی ها و کلا ارتباط انسان و فرازمینی ها را زیر سوال می‌برد، فرضیه‌ای است که یک فیزیکدان برجسته بنام اِنریکو فِرمی (Enrico Fermi) آن را مطرح کرده است. این نظریه بسیار معروف، به پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) یا تناقض فرمی مشهور است. لازم به ذکر است که فرمی در سال 1954 و درحالی که تنها 53سال سن داشت، از دنیا رفت.

پارادوکس فرمی، موضوعی بسیار عمیق و پیچیده است اما اگر خیلی ساده بخواهیم آن را مطرح کنیم، می‌توانیم بگوییم که پارادوکس فرمی به طور کلی به این موضوع اشاره دارد که اگر واقعا احتمال وجود حیات فرازمینی انقدر بالا است، پس چرا ما هیچ نشانه‌ای از آن نتوانسته‌ایم پیدا کنیم؟

پاسخ‌های زیادی تاکنون برای این پارادوکس مطرح شده است اما یکی از علمی‌ترین پاسخ‌ها این است که هیچ تمدن فرازمینی‌ای (البته اگر واقعا چنین تمدن‌هایی وجود داشته باشند) توانایی سفر بین ستاره‌ای را نداشته و ندارد. درواقع پارادوکس فرمی در نهایت، به این موضوع اشاره دارد که اندازه کیهان انقدر عظیم است که هیچ تمدنی هنوز نتوانسته انقدر به کره زمین نزدیک شود که بشر تواند اثری از آن را مشاهده کند.

برای درک بهتر این موضوع، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله‌ای که در ادامه معرفی می‌شود را مطالعه کنید:

بازدید زمین توسط فرازمینی ها

اما نظریه جدید دانشمندان هم پاسخ بسیار جالبی به پارادوکس فرمی می‌دهد. این نظریه، روی این واقعیت تمرکز دارد که بجز سیاره‌ها، خود ستاره‌ها هم مدارهایی دارند و دائما درحال حرکت در مدار خودشان هستند. در ادامه می‌توانید بخشی از صحبت‌های اقای جاناتان کَرِل-نِلِنبَک (Jonathan Carroll-Nellenback) که رهبر تیم مطرح کننده این نظریه است را نیز مطالعه کنید:

اگر بحث حرکت ستاره‌ها را درنظر نگیریم، آنگاه فقط دو پاسخ می‌توان برای پارادوکس فرمی مطرح کرد. یک پاسخ این است که تمدن‌های فرازمینی، هرگز از سیارات خودشان خارج نمی‌شوند؛ و پاسخ دیگر هم این است که اصلا تمدن فرازمینی‌ای وجود ندارد که بخواهد سفر بین ستاره‌ای کند یا حتی اگر هم وجود داشته باشد، آن تمدن به حد کافی پیشرفته نیست.

همانطور که اشاره شد، ستاره‌ها هم درست مانند سیاره‌ها، دارای مدار مخصوص به خود هستند و به دور مرکز کهکشان خودشان، درحال گردش هستند. هنگامی که یک ستاره، در مدار خودش حرکت می‌کند، تمام اجرام آسمانی زیرمجموعه خودش را نیز جابه‌جا می‌کند. به عنوان مثال، ستاره منظومه شمسی ما یعنی خورشید، هر 230میلیون سال، یک دور کامل به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد. با اینکار، تمام اجرام آسمانی زیرمجموعه خودش، از جمله سیاره زمین را نیز به دور کهکشان راه شیری می‌چرخاند!

اما فقط منظومه شمسی ما نیست که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد، تمام منظومه‌های دیگر کهکشان ما هم مدار منحصر به فرد خودشان را دارند و با سرعت‌های مختلف، به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند.

فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اندفرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اند

حال یک مثال ساده برایتان می‌زنیم، قطعا می‌دانید که بعضی وقت‌ها، سیاره زهره در آسمان زمین، حتی با چشم غیر مسلح هم قابل رویت می‌شود. دلیل این موضوع این است که مدار گردش زمین به دور خورشید با مدار گردش سیاره زهره به دور خورشید متفاوت است و درنتیجه، بعضی وقت‌ها، فاصله ما با این سیاره انقدر کم می‌شود که حتی با چشم غیرمسلح هم می‌توانیم آن را مشاهده کنیم.

حالا بحث جذاب می‌شود! همانطور که سیاره ما و سیاره زهره، بخاطر حرکت در مدارهای منحصر به فرد خودشان، هرچند وقت یکبار به فاصله اندکی با یکدیگر می‌رسند، پس منظومه شمسی ما هم ممکن است دقیقا به همین دلیل، هر چند میلیون سال یکبار، به فاصله‌ای بسیار اندک با دیگر منظومه‌ها برسد! حال اگر چند میلیون سال پیش، تمدنی فرازمینی وجود داشته که از نظر علمی و تکنولوژیکی، تنها چندصدسال از وضعیت کنونی بشر جلوتر بوده، می‌توانسته به سادگی، از سیاره زمین هم بازدید کرده باشد! یا دیگر حداقل اینکه کاوشگران خودش را به سیاره ما فرستاده باشد.

دلیل اینکه آن تمدن یا حتی تمدن‌هایی که میلیون‌ها سال پیش، زمین را مورد بررسی قرار دادند، پس از آن هرگز دوباره سراغ سیاره ما نیامدند هم با این تئوری جدید دانشمندان، کاملا قابل توجیه است. درواقع می‌توان ادعا کرد که آن تمدن یا تمدن‌ها، منتظر هستند تا دوباره به نزدیکی سیاره زمین برسند! با فرض اینکه آن تمدن‌ها، اولا واقعا وجود داشته‌اند و دوما هنوز هم همان تمدن‌های پیشرفته سابق هستند، اگر دوباره به سیاره و منظومه ما نزدیک شوند، احتمالا می‌توانند ارتباط معنادارتری با ما برقرار کنند چرا که تکنولوژی و علم بشر، ما را به حدی رسانده که بتوانیم با آن‌ها ارتباط معنادارتری برقرار کنیم.

ضمن اینکه این موضوع را هم فراموش نکنید که اگر واقعا تمدنی فرازمینی، میلیون‌ها سال پیش از سیاره ما بازدید کرده، آن موقع هنوز موجود هوشمند و پیشرفته‌ای به نام انسان، در کره زمین بوجود نیامده بوده!

فرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اندفرازمینی ها در میلیون ها سال پیش از زمین بازدید کرده‌اند

درنهایت هم اینکه با توجه به تمام مطالبی که در این مقاله گفته شد، می‌توان ادعا کرد که نه تنها تئوری جدید دانشمندان مبنی بر بازدید زمین توسط فرازمینی ها در چند میلیون سال پیش، غیرممکن نیست، بلکه کاملا هم محتمل است! نظر شما کاربران گجت نیوز در این رابطه چیست؟ آیا تمدنی فرازمینی منتظر است تا دوباره بتواند از زمین بازدید کند یا اینکه اصلا تمدن فرازمینی‌ای وجود ندارد و ما در این کیهان پهناور، تنهای تنها هستیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟