ثبت آمد وشد 2 میلیون و 40 هزار زائر در قدمگاه عشق


ثبت  آمد وشد 2 میلیون و 40 هزار زائر در قدمگاه عشق

ایلام - ایرنا-فرماندار مهران با ذکر شیب فزاینده و گاه تصاعدی شمار زائران اربعینی مرز مهران گفت: مهران ورای مرز و مرزبندی‎ های رایج محل انس و قدمگاه وصل همه عاشقان اهل بیت اعم از ایرانی و غیر ایرانی شده است.

به عنوان یک رویه عادی از زمان سقوط دژخیم بعث تاکنون هرسال میزان حضور و تردد زائران در ایلام و مهران بیشتر و بیشتر از سال ماقبل بوده است.

اما روند جاری و شرایطی که از ابتدای امسال با ازدحام زائران اغاز شده متفاوت ونشان از اربعینی غیره منتظره و دست نیافتنی و از حیث جمعی فراتراز سال های ما قبل می دهد.

فرماندار مهران بر لزوم مهیا شدن امکانات برای حضور و تردد جمعیتی چند میلیونی تاکید دارد.

اسد قاسمی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:از ابتدای سالجاری تاکنون آمد وشد ۲ میلیون و ۴۰ هزار نفر زائر در پایانه مرزی مهران - زرباطیه ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته و البته بی سابقه است.

وی با یاد اوری اینکه تردد زائران در مناسبت های مذهبی چون تاسوعا وعاشورا افزایش می یابد عزیمت زائران در قالب راهپیمایی اربعین شهیدان کربلا را نقطه فوران اشتیاق زائران بین الحرمین عنوان کرد که البته این روال در همه سالهای بعد از فروپاشی دیکتاتوری بعث سابقه داشته است.

به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام طی سال های اخیر به کانون اصلی تردد های مرزی ایران و عراق به خصوص مسیر آمد و شد مرزی زائران عتبات عالیات دو کشور مبدل شده است.

تا سال قبل به طور متوسط روزانه شش هزار نفر مسافر و زائر از مرز بین المللی مهران بسوی عتبات دو کشور تردد می کردند که در سال جاری تغییر و افزایش مکرر تعداد زائران اعلام متوسط روزانه را کار عبث و غیر دقیق نمایانده است.

با این وصف بسیاری از منابع پیش بینی کرده اند که شمار زائران کنگره اربعین سال جاری تا چهار میلیون نفر افزایش یابد که براساس روال سال های ماقبل انتظار می رود که همچنان ایلام و مرز مهران انتخاب اول آنان برای ورود و به خصوص خروج مرزی باشد.

برخی نزدیکی مهران به عتبات عالیات عراق را علت اقبال اهالی وطن به قدمگاه زائران دانند.

فاصله مهران تا بغداد 255 کیلومتر ، تا نجف 303 کیلومتر تا کربلا 279 کیلومتر،تاکاظمین 283 کیلومتر و تا سامرا 444 کیلومتراست.

استان ایلام در طول 430 کیلومتر مرز مشترک با سه استان دیالی ، واسط و میسان عراق همجوار است که با کمی تفاوت -با اغماض از برخی شرایط دیالی -از امن ترین مناطق عراق محسوب می شوند.

با وجودطولانی ترین مرز مشترک ، تنها نقطه مرزی فعال استان ایلام در طول 430کیلومتر مرز مشترک فقط مهران است و بس .

رایزنی ها برای گشایش مرز پیلات و چنگوله هنوز بی جواب مانده است .

مدیر ارشد شهرستان مرزی مهران شمار تردد های زیارتی پایانه مرزی را در ۱۰ روز نخست ماه محرم جاری ۲۰۴ هزار و ۱۸۰ نفر ذکر کرد که بیش از۲ برابر شمار زائران در بازه زمانی مشابه پارسال است.

وی مجموع ترددهای زیارتی مرز مهران در دهه اول محرم پارسال را ۹۳ هزار نفر برشمرد.

قاسمی مرز مهران را مانوس و قدمگاه همه عاشقان اهل بیت اعم از ایرانی و غیر ایرانی ذکر کرد و گفت: از مجموع بیش از ۲ میلیون و ۴۰ هزار تردد زیارتی ثبت شده مرز مهران حدود ۶۲۸ هزار مربوط به زائران ایرانی و بقیه ان زائران عراقی و دیگر کشورها بوده اند.

فرماندار مهران با اظهار اینکه کل تردد زائران ایرانی در شش ماهه نخست پارسال ۳۱۷ هزار نفر بوده اضافه کرد: تنها در سه روز گذشته ۱۰۲ هزار نفر از مرز مهران ورود و خروج داشته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: کلیه تعهدات رفاهی و عمرانی مهران قبل از موج اصلی عزیمت زائران بسوی کربلا تحقق یافته و تکمیل شود.

**آمادگی ۱۴ استان معین برای خدمت رسانی در مرز مهران

فرماندار مهران همچنین گفت: ۱۴ استان به عنوان معین استان ایلام در ایام اربعین تعیین شده اند که حمایت های پنج استان معطوف تکمیل زیرساخت‌ها ارتباطی بوده ۹ استان هم در جهت ارائه کمک‌های مردمی با استان ایلام همکاری می‌کنند.

وی افزود: ۹۶ گیت گذرنامه برای ورود و خروج زائران دایرشده و آماده فعالیت است.

فرماندار مهران اظهار داشت: مردم و مسوولان این شهرستان آمادگی کامل خود را برای پذیرایی از زوار اربعین حسینی اعلام، و با تمام توان و تلاش به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی، نزدیکی مرز مهران به شهرهای عراق را دلیل استقبال مسافران و زائران از این مرز عنوان کرد و افزود: از ابتدای ماه محرم تاکنون ۳۰۵ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده اند.

فرماندار مهران خاطر نشان کرد: تمام شرایط تسهیل در جهت عبور و مرور زائران در این مرز فراهم است و نیروهای خدماتی تمام تلاش خود را در جهت فراهم کردن آسایش و راحتی زائران انجام خواهند داد.

۶۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403