شناور شدن ساعات کار ادارات، گره ترافیک تهران را در مهرماه باز می‌کند؟


شناور شدن ساعات کار ادارات، گره ترافیک تهران را در مهرماه باز می‌کند؟

امسال مهرماه تهران با وضعیت غیرقابل پیش‌بینی روبرو شده است. طبق قوانین جدید ترافیکی، مردم می‌توانند در هر فصل 20 روز به صورت رایگان در محدوده آلودگی هوا تردد کنند و احتمال دارد ترافیک مهرماه به دلیل این معافیت، در تهران گره بخورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دو سال گذشته، مسئولان شهرداری گفته اند با تمهیدات مختلفی توانسته اند جلوی گره خوردن ترافیک در مهرماه را بگیرند. مهرماه موعدی است که با بازشدن مدارس و دانشگاه ها همراه است و آغاز سال تحصیلی، باعث افزایش تردد مردم در شهرها می شود اما شرایط امسال شهر تهران با طرح جدید ترافیک متفاوت می شود. با این وجود، مسئولان شهرداری می گویند در دو سال اخیر می توانند در مهرماه، نسبت به مهرماه سالهای قبل، تردد شهروندان را کاهش داده و از ترافیک کم کنند.

در آستانه مهرماه ۱۳۹۶ (دو سال قبل) محمدرضا مهماندار رییس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته بود: طبق آماری که وجود دارد در ابتدای مهرماه حدود ۳۰ درصد به ترافیک شهر افزوده می شود. به همین منظور برای تسهیل در ترافیک و درنظر داشتن این نکته که شهروندان بتوانند به موقع فرزندان شان را به مدرسه برسانند و خود نیز در محل کارشان حاضر شوند، در صورت تایید شورای ترافیک، محدودیت هایی را در مسیرهای پر تردد اعمال خواهیم کرد.

با وجود اعلام پلیس راهور مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی تردد در سطح شهر در مهرماه، نسبت به آخرین ماه تابستان، ولی مسئولان شهرداری گفتند ترافیک مهرماه ۹۶ نسبت به مهرماه سال قبل از آن، کاهش محسوسی داشته است. نجفی شهردار وقت تهران در ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۶ هم گفته بود: بر اساس آمار بار ترافیکی اول مهرماه امسال نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

روند کاهشی ترافیک در مهرماه پارسال

آماردهی درباره کاهش ترافیک در مناطق مرکزی تهران و محدوده زوج و فرد سابق (کنترل آلودگی هوا در طرح فعلی) سال گذشته به صورت رسمی از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد. این معاونت در گزارشی که در پایان اول هفته مهرماه سال ۱۳۹۷ منتشر کرد نشان آمار و اطلاعات دقیقی درباره تغییر وضعیت ترافیک مهرماه ۹۷ نسبت به مهرماه ۹۶ اعلام کرد.

در این گزارش، ‌همچنین به داده‌های برگرفته از سامانه پلاک‌خوان اشاره‌شده بود که نشان می‌داد میزان ورود به محدوده طرح ترافیک در هفته اول مهرماه ۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۶ به‌طور متوسط ۱۲ درصد در ساعت اوج صبح کاهش داشت. همچنین ورود به محدوده زوج و فرد در طول کل روز به‌طور متوسط با کاهش ۲۰ درصدی و تردد در داخل محدوده طرح ترافیک با کاهش ۳۰درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده است.

این گزارش می گفت اطلاعات برگرفته از دوربین‌های کنترل هوشمند، تحلیل طول صف ترافیک و سامانه‌های پلاک‌خوان نشان می‌دهد که ترافیک روزهای اول تا پنجم مهرماه ۹۷ نسبت به دوره زمانی مشابه در گذشته کاهش داشته و این کاهش در محدوده طرح ترافیک به ویژه در ساعات اوج صبح و عصر کاملا مشهود بوده است. گزارش مزبور تاکید کرد. گزارشمزبور تاکید کرد داده‌های برگرفته از سامانه پلاک‌خوان نشان می‌دهد میزان ورود به محدوده طرح ترافیک در هفته اول مهرماه ۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۶ به طور متوسط ۱۲ درصد در ساعت اوج صبح کاهش داشت. همچنین ورود به محدوده زوج و فرد در طول کل روز به طور متوسط با کاهش ۲۰ درصدی و تردد در داخل محدوده طرح ترافیک با کاهش ۳۰درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده است.

این گزارش همچنین می‌گوید کیلومتراژ ترافیک در هفته اول مهر ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۶ با افزایش ۲۵ درصدی در ساعات اوج صبح و افزایش ۱۳ درصدی در ساعات اوج عصر روزهای کاری همراه بوده است.

شهرداری: امسال هم ترافیک مهرماه کمتر خواهد شد

آنطور که مسئولان شهرداری تهران می گویند روند کاهشی ترافیک در مهرماه ۹۸ نسبت به مهرماه ۹۷ هم قرار است تکرار شود. به گفته محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ترافیک در زمان اجرای طرح جدید کنترل ترافیک در تابستان ۹۸ نسبت به تابستان ۹۷ کمتر شده و انتظار می رود در مهرماه امسال هم نسبت سال گذشته، تردد مردم کمتر شود.

پورسیدآقایی در پاسخ به خبرآنلاین منبی براینکه برخی پیش بینی ها می گوید در هفته های اول مهر ماه، مردم از سهمیه ۲۰ روز رایگان ورود به محدوده طرح ترافیک استفاده می کنند و نشانه های ترافیک سنگین را می توان در خیابانها دید، چه اقدامی برای کاهش ترافیک قرار است انجام شود؟، گفت: من نمی دانم دوستانی که این آمارها را اعلام می کنند بر چه اساسی این حرفها را می زنند؟ آیا با ماهواره همه سطح شهر را از بالا مشاهده می کنند که می گویند ترافیک بیشتر شده؟ چیزی که ما در اختیار داریم دوربین هایی است که در سطح شهر نصب است و ترافیک معابر را رصد می کند. همچنین نرم افزارهایی که فاصله حرکت را بین مبدا و مقصد نشان می دهد. تمام گزارشهای مدون و رسمی ما در مردادماه نشان داد ترافیک تهران و طول صف های ترافیکی در محدوده طرح و خارج از آن، به شدت کاهش یافته بود. ایستادن خودروها در صف های ترافیکی کاهش یافته است.

شناور شدن ساعات کار ادارات، گره ترافیک تهران را در مهرماه باز می‌کند؟

او ادامه داد: عموما در برخی موارد، شهروندان در مسیری که حرکت می کنند، احیانا اگر توقف داشته باشند، می گویند همه شهر شلوغ شده است. در حالی که در کل شهر، دوربین ها نشان می دهد ترافیک کاهش یافته است. کاهش تولید گاز مونوکسید کربن ۲۶ درصد در مردادماه بوده که نشان مکی دهد ترافیک مرداد نسبت به مرداد سال قبل، کاهش یافته است.

معاون شهردار تهران گفت: طبیعی است در مهرماه، ترافیک نسبت به تابستان افزایش می یابد، ولی مهر امسال را باید نسبت به مهر پارسال سنجید. طبیعی است اگر در دو ماه آغاز طرح جدید، تیرماه را نسبت به تیرماه سال قبل و مردادامسال را نسبت به مرداد پارسال بسنجیم و این سنجش نشان می دهد ترافیک کاهش یافته است.

پورسید آقایی اعلام کرد: محرز است مهرماه، ترافیک مدارس و دانشگاه ها شروع می شود و اصولا مرخصی ها پایان می یابد و همه عوامل ترافیک را افزایش می دهد. این طرحها باعث می شود در شروع مهرماه، ترافیک روان تری داشته باشیم.

او درباره تمهیدات دولتی برای کاهش ترافیک در مهرماه ۹۸ هم گفت: ما پیشنهاد شناور شدن ساعات کار بانکها و ادارات را به هیات دولت داده ایم. طبق این پیشنهاد، ساعات کار تمام دستگاه های اجرایی و بانکها از ۷ تا ۹ صبح شناور باشد و بعدازظهر هم خروجشان شناور باشد. ما اخیرا نامه را به هیات دولت فرستادیم و در صحبتهای اولیه، ممانعتی ندیده ایم ولی هنوز رسما چیزی به شهرداری ابلاغ نشده است.

۲۳۵۲۳۱

کد خبر 1299748

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن