دستگاه قضایی به کم کاری در ساخت کارخانه بازیافت یاسوج ورود می کند


دستگاه قضایی به کم کاری در ساخت کارخانه بازیافت یاسوج ورود می کند

یاسوج- ایرنا- ساخت کارخانه بازیافت به عنوان یکی از نیازهای اساسی شهر یاسوج همواره با موانعی روبرو بوده است و رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با ورود به این موضوع به دلیل ارتباط کارخانه بازیافت با سلامت و بهداشت مردم و مصداقی از حقوق عامه، هشدار داده که موضوع را پیگیری می کند و از شهرداری خواسته دستگاه های کم کار در احداث این طرح را معرفی...

به گزارش ایرنا، حسن نگین تاجی روز یکشنبه در بازدید از سایت دوپشته دشت روم و مراحل ساخت کارخانه بازیافت شهر یاسوج تاکید کرد کهساخت کارخانه بازیافت به دلیل ارتباط با سلامت و بهداشت مردم جز حقوق عامه مردم محسوب می شود و هرکجا حقوق عامه مطرح باشد دستگاه قضایی ورود می کند.

وی گفت:احداث این کارخانه عزم و اراده جدی می طلبد و شهرداری می تواند دستگاههای کم کار در زمینه ساخت کارخانه بازیافت را به دادگستری معرفی کند.

تگین تاجی ادامه داد: دستگاههای خدمات رسان باید با شهرداری یاسوج همکاری داشته باشند و دستگاه ه قضا بر روند اجرای کار نظارت مستمر خواهد داشت.

دوپشته دشتروم یکی از ییلاق های خوش آب و هوای شهرستان بویراحمد است که اوایل دهه ۷۰ به صورت موقت برای دفن زباله های شهر یاسوج انتخاب شد.
رشد جمعیت و شهر یاسوج و حومه از یک سو و نبود مکانی با شرایط دوپشته باعث شد این نقطه به مکان دائمی دفن زباله ها تبدیل شود.
در آغاز قرار بود فقط ۷ هکتار از اراضی منطقه درگیر دفن زباله ها شود اما این محدوده گسترش پیدا کرد تا به ۱۷ هکتار رسید.

البته حجم خساراتی که سایت دوپشته ایجاد کرد بسیار فراتر از ۱۷ هکتار بود آنچنان که شهردار یاسوج در جریان بازدید امروز مسئولان شهری و دادگستری استان از محل دفن زباله ها گفت: سایت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله شهر یاسوج در زمینی به مساحت ۲۳ هکتار قرار دارد.

در نهایت پس از کش و قوس های فراوان اسفندماه سال ۹۷ با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور عملیات احداث کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج و حومه در ۶ هکتار از سایت دوپشته کلنگ زنی شد.

شهردار یاسوج درباره روند اجرای عملیات عمرانی کارخانه بازیافت گفت: چندین مرحله آگهی فراخوان جذب سرمایه گذار در روزنامه های پرتیراژ کشور برای ساخت این کارخانه انتشار یافت که استقبالی نشد و اکنون که یک سرمایه گذار بومی ورود کرده است، نیاز به حمایت جدی تر دارد.

نستهن مفدم افزود: پس از تصویب کلیات کارخانه بر اساس توافق صورت گرفته با سرمایه گذار، کلنگ زنی انجام شد و کار جانمایی و تسطیح زمین و فراهم کردن زیرساخت های لازم آغاز شده است.

وی ادامه داد: پس از فراهم کردن زیرساخت های لازم و تعیین جزئیات فنی در کارگروه پسماند استان، کار احداث و راه اندازی کارخانه در مدت زمان ۶ ماه انجام خواهد گرفت.

نستهن مقدم با بیان اینکه کارخانه ای که در این محل پیش بینی شده، با قابلیت های بالا و تجربه کارهای گذشته است، گفت: ظرفیت ورودی روزانه زباله به این کارخانه ۴۰۰ تن خواهد بود که می تواند پاسخگوی نیاز شهر یاسوج و سایر مناطق استان باشد.

وی ادامه داد: شهرداری یاسوج همه تلاش خود را برای ساخت این کارخانه به کار می گیرد اما نباید همه فشار بر روی شهرداری باشد و سایر دستگاهها از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، آب و فاضلاب، شرکت گاز، شرکت توزیع نیروی برق و سایر دستگاه های عضو کارگروه پسماند نیز برای ساخت این کارخانه همکاری بیشتری کنند.

مقدم تاکید کرد: بر اساس قولی که پیمانکار داده است در صورت مهیا شدن زیرساخت های لازم این کارخانه در مدت ۶ ماه بهره برداری می شود.

شهردار یاسوج ادامه داد: بخشی از اشتغال ایجاد شده توسط این کارخانه مختص جوانان بومی روستاهای اطراف خواهد بود.

دوپشته دشتروم در گذشته ییلاق عشایر استان بود که در حال حاضر به دلیل حجم زباله عشایر مجبور به کوچ اجباری از این منطقه شده و این منطقه جولانگاه حیوانات وحشی شده است.
علاوه بر شهر یاسوج، زباله های ۵۰ درصد روستاهای بخش مرکزی بویراحمد نیز به این مکان انتقال داده می شود، به طوری که روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ تن زباله در دو پشته دفن می شود و به دلیل نوع خاک جاده دسترسی به سایت زباله و چسبندگی در روزهای بارانی برخی کامیون ها زباله را در میانه های مسیر رها می کنند که گاه این زباله ها در قبرستان دشتروم کنار جاده اصلی یاسوج - بابامیدان نیز تخلیه می شود و چهره زشتی به ورودی مرکز استان می دهد.
آنطور که محسن جعفری نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: سرانه تولید زباله در این استان از کشور هم بالاتر است و با توجه به کمبود عرصه برای دفن زباله در استان برای مدیریت پسماند باید کار تفکیک زباله برای بازیافت از در منازل مردم شروع شود.
در خوشبینانه ترین حالت یک کارخانه می تواند ۴۰ درصد از زباله ها را بازیافت کند و مابقی آن باید به صورت بهداشتی دفن شود.دوپشته دشتروم بالادست سد شاه قاسم ، مزارع کشاورزی و مزارع پرورش ماهی قرار دارد که در صورت پیشروی برای حیات پایین دست خود و حتی شهر یاسوج تهدیدی جدی به شمار می آید.

۹۹۲۹/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر