اتهام‌ زنی‌ها به ایران ناشی استیصال در مقابله با یمنی‌هاست


اتهام‌ زنی‌ها به ایران ناشی استیصال در مقابله با یمنی‌هاست

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل خاورمیانه اتهام زنی مقامات‌ آمریکایی علیه ایران در ماجرای حمله به تاسیسات نفتی عربستان را ناشی از عجز و استیصال این کشور و عربستان ارزیابی کرد و گفت: عربستان باید از فرصت ایجاد شده برای یک صلح جدی و حرکت سیاسی استفاده کند و این موضوع زمانی محقق می‌شود که ریاض بتواند به طور مستقل تصمیم گیری کند.

«امیر موسوی» روز یکشنبه گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: با وجود اینکه همه امکانات آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورها در اختیار عربستان قرار گرفت اما طی پنج سال گذشته این کشور نتوانسته است، جز تخریب یمن کاری از پیش ببرد.
وی افزود: آمریکا و هم پیمانان منطقه ای او نمی‌توانند اقتدار ارتش و کمیته‌های انقلابی مردم یمن را باور کنند و بپذیرند که یک گروه محاصره شده تحت شدیدترین تحریم ها بتواند اهداف استراتژیک را در مسافت‌های دور افتاده و با دقت بالا با سلاح های ارزان قیمت مورد هدف قرار می‌دهد به همین دلیل تلاش می‌کنند دیگران را متهم کرده و اعلام کنند که طرف‌شان یمنی‌ها نیستند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: پهپادها و هواپیماها توسط رادارها و ماهواره‌ها رصد می‌شوند و می‌توان به راحتی فهمید که این هواپیماها از کجا حرکت کرده و با چه امکاناتی اهداف را مورد هدف قرار داده‌اند و به همین دلیل به نظر می رسد علت اصلی اتهام‌زنی‌ها به ایران استیصال و عجز آمریکا و عربستان در برخورد با نیروهای مردمی یمن است.

وی با بیان اینکه‌ آینده تحولات بستگی به تعقل عربستان دارد، افزود: ریاض می‌تواند حملات خود را به یمن ادامه دهد و مناطق مسکونی این کشور را بمباران کند یا می‌تواند از این فرصت برای یک صلح جدی و حرکت سیاسی در جهان استفاده کند. این موضوع زمانی محقق می‌شود که عربستان به صورت مستقل تصمیم بگیرد هرچند بعید می‌دانم آن‌ها بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند.

موسوی با تاکید بر اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها در بحران یمن نقش اصلی را دارند، گفت: این کشورها نمی‌خواهند حکومتی مردمی در صنعا مستقر شود وگرنه عربستان سعودی پیش از این هم می‌توانست از طریق دوستان و خود یمنی‌ها این مشکل را حل کند اما متاسفانه مشکل حالت لجبازی به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا منابع خبری عربستان صبح روز شنبه از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای "بقیق" و "هجره حُریص" در شرق این کشور خبر دادند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. ۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.
"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این حملات در بیانیه‌ای هشدار داد: در صورتی که عربستان به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات‌ بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک تر خواهد بود؛ تا جایی که ریاض چاره ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از این حملات با نادیده گرفتن چهارسال بمباران مردم بی‌گناه یمن که با سلاح‌های ساخت آمریکا و با فرمانبری سعودی‌ها انجام شد، ایران را به حملات پالایشگاه‌های نفتی آرامکو متهم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا