وزیر صنعت: رنو و پژو حتی با رفع تحریم هم دیگر در ایران جایی نخواهند داشت


وزیر صنعت: رنو و پژو حتی با رفع تحریم هم دیگر در ایران جایی نخواهند داشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت دو شرکت خودروسازی فرانسوی رنو و پژو به دلیل بدعهدی و ترک ایران، حتی با رفع تحریم هم دیگر در صنعت خودرو کشور جایی نخواهند داشت. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فرایند واگذاری خودروسازان داخلی و خصوصی‌سازی آنها عنوان کرد در فرایند خصوصی‌سازی ما قصد... نوشته وزیر صنعت: رنو و پژو حتی با رفع تحریم هم دیگر در...

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت دو شرکت خودروسازی فرانسوی رنو و پژو به دلیل بدعهدی و ترک ایران، حتی با رفع تحریم هم دیگر در صنعت خودرو کشور جایی نخواهند داشت.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فرایند واگذاری خودروسازان داخلی و خصوصی‌سازی آنها عنوان کرد در فرایند خصوصی‌سازی ما قصد داریم که در گام نخست مراحل کوچک‌سازی و در گام‌های بعدی مراحل واگذاری را انجام دهیم. وی افزود در این زمینه که طرح‌های خصوصی‌سازی گذشته چه نتایجی را به دنبال داشت یک بحث جداگانه محسوب می‌شود. البته این که مشکلی وجود دارد و کسی از آن راضی نیست را نیز قبول داریم، اما باید بدانید دولت به بنگاه‌داری علاقه‌ای ندارد.

قطعه‌سازی و خودروسازی یک مجموعه هستند

وزیر صنعت در ادامه افزود صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی کشور یک مجموعه به هم پیوسته محسوب می‌شوند، از این رو نباید این صنعت را فقط منحصر به سایپا و ایران خودرو بدانیم. وی تاکید کرد ما در همان ابتدا به این شرکت‌ها اعلام کردیم نباید اموال و املاک غیر تولیدی در اختیار داشته باشند. خرید ملک توسط این شرکت‌ها یا زیرمجموعه‌ها دلیل منطقی ندارد؛‌ زیرا هم‌اکنون آنها با مشکل سرمایه در گردش مواجه‌اند، از این رو نیازی نیست شرکت دیگری را به وجود آورند. وی افزود هنگامی که بخش خصوصی قطعه‌سازی دارد، ایجاد این واحدها لزومی نداشته و به دلیل چنین اقداماتی این دو شرکت آنقدر بزرگ شده‌اند که مشکلات فراوانی در آنها دیده می‌شود.

مراحل سبک‌سازی خودروسازان داخلی شروع شده است

رضا رحمانی در ادامه از شروع مراحل سبک‌سازی خودروسازان داخلی خبر داد و گفت سرانجام خودروسازان را واگذار خواهیم کرد. وی افزود برای این کار از وزارت اقتصاد مجوزهای قانونی را اخذ کرده‌ایم، اما در شرایط فعلی اگر مرحله واگذاری را انجام دهیم، این واگذاری با سرنوشت طرح‌های مشابه قبلی دچار خواهد شد. البته این خودروسازان باید به بخش واجد شرایطی واگذار شوند؛ زیرا در برخی از خصوصی‌سازی‌ها مالکیت به فردی واگذار شده بود که فقط مبلغ تعیین شده برای واگذاری را پرداخت کرد و تخصص و علاقه‌ای به آن واحدها نداشت. به همین دلیل این مراحل باید با یک برنامه مناسب انجام شود. رحمانی تاکید کرد در آینده ایران خودرو و سایپا مجبور خواهند بود که چند قطب شوند و باید شرایطی ایجاد شود که این دو خودروساز داخلی بدون دخالت دولت با یکدیگر به رقابت بپردازند.

رنو و پژو دیگر در ایران جایی نخواهند داشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ارتباط خودروسازان داخلی با شرکت‌های خودروسازی جهان افزود:

در صنعت خودرو تعدادی مباحث تکنولوژی هم مطرح است که به همین دلیل می‌بایست با برخی از شرکت‌های پیشرو در این صنعت ارتباط داشته باشیم اما با نگاه برد-برد. برای مثال رنو با هر دو خودروساز اصلی ما شریک بود. در چنین وضعیتی برای این شرکت هیچ رقابتی ایجاد نمی‌شود. من به مسئولان مربوطه گفتم هر شرکت باید از یک کشور همکار پیدا کند. در این حالت یک رقابت سالم به وجود می‌آید. من حتی این موضوع را به سفیران کشورمان در کشورهای هدف نیز اعلام کردم. البته ما شرایط دیگری هم داریم. نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریک خود به این شکل رفتار نمی‌کرد. آنها فکر می‌کنند که شرایط همواره اینگونه خواهد ماند. ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند؛ یعنی اگر تحریم هم برداشته شود این‌ها جایی ندارند. در دوره قبل با وجود قرارداد 10 ساله با امضای دو رئیس جمهور، ترک قرارداد کردند و با اصلاح ساختارها در آینده شریک خارجی بهتری خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس