در نگاه اول، به نظر میرسد رقبای سدان تمام الکتریکی پورشه تایکان که بهتازگی معرفی شده است، سایر خودروهای الکتریکی بازار مثل تسلا مدل S باشند اما همهٔ خریداران طبق این قوانین عمل نمیکنند. در حقیقت، بسیاری از خریداران میخواهند با بودجهای که در اختیار دارند بهترین پرفورمنس را به دست بیاورند؛ بنابراین از نگاه این افراد، تایکان فقط با رقبای الکتریکی مقایسه نمیشود. به همین دلیل در این مطلب پرچمدار خانوادهٔ تایکان یعنی مدل توربو S را رودرروی تعدادی از سریعترین سدانهای بنزینی (در یک مورد هیبریدی) حال حاضر بازار قرار دادهایم. این خودروها پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid، مرسدس AMG GT63 S، بامو M5 کامپتیشن و مرسدس E63 S AMG هستند.
مقایسهٔ مشخصات فنی
تایکان توربو S | پانامرا توربو S هیبرید | M5 کامپتیشن | AMG GT63 S | E63 S AMG | |
قیمت | 185,000 دلار | 186,200 دلار | 110,000 دلار | 159,000 دلار | 106,350 دلار |
قوای محرکه | دو موتور الکتریکی | 4 لیتری V8 هیبریدی | 4.4 لیتری V8 | 4 لیتری V8 | 4 لیتری V8 |
تنفس | – | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | 760 اسب بخار | 680 اسب بخار | 625 اسب بخار | 640 اسب بخار | 612 اسب بخار |
گشتاور | 1050 نیوتن متر | 850 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 900 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 2 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 2.6 ثانیه | 3.2 ثانیه | 3.1 ثانیه | 3.1 ثانیه | 3.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 260 کیلومتر | 310 کیلومتر | 305 کیلومتر | 315 کیلومتر | 300 کیلومتر |
وزن | 2322 کیلوگرم | 2310 کیلوگرم | 1982 کیلوگرم | 2158 کیلوگرم | 2048 کیلوگرم |
اما تایکان در حالی در شتاب گیری بیش از نیم ثانیه از رقبای بنزینی خود سریعتر است که به خاطر باطریهای 93 کیلووات ساعتی خود، از همهٔ آنها به میزان قابلتوجهی سنگینتر است. البته وزن تایکان به برادر هیبریدیاش یعنی پانامرا توربو S هیبریدی بسیار نزدیک است که این اضافهوزن پانامرا نسبت به سه خودروی بنزینی دیگر احتمالاً به خاطر سیستم هیبریدی و باطریهای آن است. البته باطریهای 14 کیلووات ساعتی پانامرا بسیار کوچکتر از تایکان هستند اما نباید فراموش کرد که زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی 136 اسب بخاری هم قرار دارد. از سوی دیگر، تایکان به همراه دیگر نمایندهٔ پورشه یعنی پانامرا توربو S هیبریدی، گرانترین خودروهای این مقایسه محسوب میشوند و با ارزانترین خودروهای لیست اختلاف قیمت چشمگیری دارند که به بیش از 70 هزار دلار میرسد. درهرحال با توجه به این مقایسه، شما کدامیک از این سوپرسدانهای آلمانی را انتخاب میکنید؟
منبع: Motor1