برداشت بیش از 21 هزارکیلوگرم گیاهان دارویی در پلدختر


برداشت بیش از 21 هزارکیلوگرم گیاهان دارویی در پلدختر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از برداشت 21 هزار و 500 کیلوگرم گیاه دارویی علف گل گاوزبان در مراتع شهرستان پلدختر با مشارکت مردم خبر داد.

به گزارش ایسنا، شیرزاد نجفی اظهار کرد: برداشت گیاه دارویی علف گاوزبان در منطقه پاعلم از توابع شهرستان پلدختر در سطح ۱۲ هزار هکتار از مراتع قشلاقی با مشارکت بهره‌برداران محلی در قالب طرح بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع انجام شد.

وی با اشاره به اینکه با نظارت کارشناسان منابع طبیعی در حوزه معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر این امر محقق شده است، خاطرنشان کرد: این محصول با رعایت اصول فنی جمع‌آوری شده و پس از خشک کردن در شرایط مناسب، مقدار ۲۱هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در کیسه‌های متحدالشکل بسته بندی و آماده صادر به بازارهای مصرف است.

نجفی به پرداخت بهره مالکانه و صدور مجوز حمل از طریق گمرک بندر چابهار به خارج از کشور گریزی زد و افزود: گونه علف گاو زبان با نام علمی Anchusa strigosa یکی ازگونه‌های دائمی با ارزش در مناطق جنوبی لرستان محسوب می‌شود که بهره‌برداری صحیح و اصولی از این گونه همراه با احیاء آن می‌تواند نقش بسزایی در بهبود اشتغال بهره‌برداران بومی منطقه داشته باشد.

این مقام مسئول زمان برداشت محصول را از اوایل تیر ماه تا اواسط شهریور دانست و عنوان کرد: با توجه به تنوع اقلیمی در لرستان، مناسب بودن شرایط اکولوژیکی و تنوع گونه‎های گیاهی؛ تاکنون بالغ بر ۱۷۰۰ گونه گونه گیاهی شناسایی شده که بیش از ۲۵۰ گونه از آنها دارای خواص و ارزش‌های دارویی، غذایی، صنعتی و بهداشتی است.

نجفی پتانسیل‎های موجود در عرصه‎های منابع‎طبیعی استان را به‌عنوان ذخائر ژنتیکی و نعمت‎های الهی برای نسل امروز و نسل‎های آینده برشمرد و تصریح کرد: هر گونه استفاده و بهره‎برداری از این منابع باید متناسب و بر مبنای توان اکولوژیکی گونه‎ها با تأکید بر حفظ و و بقا آنها انجام شود.

وی ارزش ریالی این محصول را دو میلیارد و چهل و دو میلیون و پانصد هزار ریال عنوان و اظهار کرد: گیاهان دارویی یکی از منابع ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی هستند که در صورت شناخت علمی‎، کشت، توسعه و بهره‎برداری صحیح، می‎توانند علاوه بر کمک به حفظ رویشگاه‎های طبیعی موجود، نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیر نفتی داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟