بهداشت دهان و دندان با عملکرد شناختی مرتبط است


بهداشت دهان و دندان با عملکرد شناختی مرتبط است

تهران- ایرنا- مطالعات اخیر محققان دانشگاه راتگرز نشان می‌دهد بهداشت و سلامت دهان و دندان با عملکرد شناختی مرتبط است.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، بهداشت و سلامت دهان و دندان یک شاخص دقیق برای ارزیابی سلامت شخص است. بیماری‌های دهان به خودی خود بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارند، از طرفی می‌توانند بر عملکرد سایر ارگان‌های بدن نیز تاثیرگذار باشند.
مطالعات قبلی نشان داد که بیماری‌های لثه و دندان احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. مطالعات دیگری در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد بیماری‌های دهان و لثه احتمال بروز بیماری‌های قلبی را ۲۰ درصد افزایش می دهد.
محققان دانشگاه راتگرز در آمریکا تحقیقات جدیدی را در رابطه با بهداشت و سلامت دهان و دندان و تاثیر آن بر عملکرد مغز آغاز کردند. این مطالعه با بررسی نتایج ۲۳ مطالعه نشان می‌دهد سلامت دهان با حافظه و عملکرد شناختی مرتبط است.
در این پروژه دو مطالعه گوناگون در مورد زوال شناختی و استرس درک شده (Perceived stress) مورد بررسی قرار گرفت.
استرس درک شده عبارت از احساسات و افکاری است که فرد در مورد استرس خود در یک بازه زمانی دارد. معمولا اندازه استرس درک‌ شده از این رو قابل اهمیت است که تاثیر آن بر سلامت سنجیده می‌شود.
مطالعه اول داوطلبان را از نظر بهداشت و سلامت دهان و دندان مورد ارزیابی قرار داد و پنج آزمون شناختی در آن به عمل آمد، در مطالعه دوم از داوطلبان خواسته شد در مورد استرس درک‌ شده، حمایت‌های اجتماعی و فشارهای اجتماعی صحبت کنند و همین طور چه اندازه خشکی دهان را تجربه می‌کنند.
نتایج نشان داد رابطه معناداری بین بیماری‌های لثه و کاهش عملکرد شناختی وجود ندارد؛ ولی بیماری‌های دندان با اختلال شناختی مرتبط هستند. در مطالعه دوم دیده شده افرادی که استرس بیشتری دارند، بیشتر دچار خشکی دهان می‌شوند، از این رو بیشتر در معرض بیماری‌های دهان و دندان قرار دارند و این شرایط نیز با عملکرد شناختی مرتبط است.
نتایج این مطالعه در نشریه American Geriatrics Society منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی