ساخت بایو پرینتر استخوان‌ساز توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی


ساخت بایو پرینتر استخوان‌ساز توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه پزشکی در کشور، موفق به ساخت یک بایوپرینتر شده است که توانایی چاپ سه بعدی استخوان انسان را دارد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چاپگر سه بعدی همانگونه که از نام آن پیداست، با الهام از چاپ روی کاغذ، همان فرایند را به نوعی با چاپ مواد مختلف به شکل سه بعدی و واقعی(۳DP ) انجام می‌دهد.

تفکری جسورانه در صنعت که در سال ۱۹۹۳ در دانشگاه ام آی تی به تکامل رسید و موارد مصرف فراوانی از جمله در صنایع هوافضا، خودرو سازی، قطعات صنعتی و معماری یافته است.

در چاپ سه بعدی، سیستم با استفاده از مواد مختلف از جمله مایعات و پودر، توان بازآفرینی یک سازه کامل در ابعاد مولکولی یا در اندازه یک ساختمان بزرگ را دارد.

پرینترهای سه بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیندهاست که در آن مواد به‌ صورت کنترل‌ شده‌ به یکدیگر پیوند داده می‌شود تا یک شیء سه‌ بعدی ساخته شود و به طور معمول این کار به‌ صورت لایه‌ لایه انجام می‌شود.

این فناوری سال‌ها است که در ایران بومی شده و اکنون انواع پیشرفته تری از این فن ابزار به نام بایوپرینترها در حال ساخت است که در پزشکی کاربرد دارد.

با چاپ سه بعدی می‌توان یک نمونه دقیق و اولیه از هر طرحی تهیه کرد، یا بدنه یک خودرو را با دقت میکرو میلیمتری طراحی کرد. از جمله کاربردهای پرینترهای سه بعدی، استفاده در علم پزشکی و سلول‌های بنیادی است.

در برخی بیماران گاهاً زخم هایی به دلایل مختلف از جمله جراحت، ایجاد می شود که بدن به تنهایی قادر به ترمیم آن نیست و یا برای باز آفرینی آن عضو آسیب دیده نیاز به کمک دارد که چاپگرهای سه بعدی با استفاده از موادی از جمله سلول‌های بنیادی این امکان را ایجاد می کنند که بخش های آسیب دیده طراحی و جا نمایی شود.

ساخت بایوپرینتر استخوان ساز برای نخستین بار در ایران

اما مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه ساخت پرینترهای سه بعدی می گوید به تازگی با استفاده از ترکیب پلیمر و سرامیک موفق شده اند از یک استخوان مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی کنند.

در این روش با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی این شرکت موسوم به بایوپرینتر، بخشی از یک استخوان کامل انسان ساخته شد که قابلیت پیوند به بیمار را دارد.

سید جواد نیکوکار نوش آبادی می‌گوید که در طراحی این بایو پرینتر از دانش در دسترس استفاده شد، اما به دلیل حساسیت شرکت‌های صاحب تکنولوژی، امکان استفاده از تجربیات آنها وجود نداشت، در واقع شرکت‌های فعال در حوزه مهندسی پیشرفته علوم پزشکی بسیار مراقب هستند که این فناوری محرمانه باقی بماند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در واحد تحقیق و توسعه شرکت زمان زیادی صرف شد تا در نهایت موفق به ساخت پرینتری با چنین قابلیتی شدیم.

مدیر عامل این شرکت فناور با بیان اینکه، این شرکت از چند مرکز علوم پزشکی کشور برای استفاده از این محصول درخواست داشته و اکنون ظرفیت هایی برای صادرات این محصول به کشورهای منطقه ایجاد شده است، افزود: خوشبختانه به دلیل "های تک" بودن این فناوری، بازارهای این تکنولوژی بسیار رو به توسعه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی