مظنه اجاره سوئیت‌های نقلی چقدر است؟


مظنه اجاره سوئیت‌های نقلی چقدر است؟

سوئیت‌ها به دو شکل مبله و غیرمبله اجاره داده می‌شوند؛ نمونه‌های مبله محبوبیت بیشتری دارند چون به‌عنوان مستاجر دیگر نیازی به اسباب‌کشی ندارید.

فصل اجاره هفته آینده به ‌شکل رسمی ‌تمام می‌شود اما فایل‌های مربوط به خانه‌های نقلی یا آنهایی که در اصطلاح بازار «سوئیت» نام گرفته‌اند، همچنان رونق خود را حفظ می‌کنند. در سال‌های اخیر و با رشد قیمت اجاره‌بها، استقبال از سوئیت‌ها افزایش پیدا کرده و این واحد‌ها در کلان‌شهر‌ها به‌خصوص شهر تهران رونق بسیار زیادی دارند.

*** ویژگی سوئیت‌ها چیست؟

سوئیت از یک‌ هال کوچک به اضافه آشپزخانه و سرویس بهداشتی تشکیل شده است که معمولا در متراژ‌های ۱۶متر تا ۴۰متر ساخته می‌شود. البته شاید بتوان متراژ‌های بزرگتر از این هم پیدا کرد. سوئیت‌ها به‌دلیل کوچکی و ارزانی، زودتر از سایر واحد‌ها اجاره داده می‌شوند؛ هرچند که ممکن است به نسبت متراژ‌ی که دارند گران‌تر از سایر واحد‌های موجود در همان محله باشند، اما تقاضای بالا موجب شده که مالکان قیمت‌های گران‌تری را نسبت به واحد‌های بزرگتر برای این آپارتمان‌ها تعیین کنند.

سوئیت‌ها به دو شکل مبله و غیرمبله اجاره داده می‌شود. به‌طور طبیعی آپارتمان‌های مبله طرفدار بیشتری دارد، زیرا مستاجر دیگر نیازی به اسباب‌کشی یا خرید وسایل ندارد. از این‌رو، سازندگان برای ساخت املاک کلنگی متراژ کوچک، اقدام به ساخت سوئیت می‌کنند که علاوه بر قیمت طرفدار بیشتری هم دارد و مستاجران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

*** مظنه بازار سوئیت‌ها

امسال یک سوئیت ۳۰متری در خیابان جیحون تهران را در ازای پنج‌میلیون تومان پول پیش و ماهانه یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان آگهی کرده‌اند. تنها ویژگی این واحد سرویس بهداشتی مستقل است! در شهرری، نزدیک حرم شاه‌عبدالعظیم یک نفر چند سوئیت مبله با تمامی‌ امکانات دارد که آن‌ها را به‌شکل روزانه کرایه می‌دهد؛ یک‌طور‌هایی شبیه هتل است.

اگر کسی بخواهد در آن‌ها ساکن شود باید روزی ۲۵۰هزار تومان پول بدهد. در ماه می‌شود هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان که با اجاره یک خانه لوکس در بالای شهر برابری می‌کند. تنها شرط مالک برای زوج‌ها ارائه کارت‌ ملی و شناسنامه است.در زیبادشت دهکده المپیک یک مورد سوئیت ۳۵متری وجود دارد که ۳۰میلیون پول پیش و ماهی یک‌میلیون تومان اجاره برایش طلب کرده‌اند.

شرط اجاره سوئیتی با همین متراژ در شهرک غرب، ۱۰میلیون پول پیش و ماهیانه دو‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. کسی که قرار است در آن ساکن شود باید قید پارکینگ و انباری را بزند، اما در عوض واحدی نسبتا شیک و حتی نیمه‌مبله به‌دست می‌آورد.در خیابان آزادی هم موردی ۴۰متری وجود دارد. یک سوئیت فلت با سالنی به شکل L که ماهیانه یا هفتگی اجاره‌اش می‌دهند. در حالت اول باید ماهی دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهید و در حالت هفتگی اجاره آن می‌شود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و دیگر خبری از پول پیش نیست.

یک سوئیت ۳۸متری هم در چهارراه ولیعصر آگهی شده است. ودیعه آن را ۴۸میلیون و اجاره ماهیانه را ۹۵۰هزار تومان ذکر کرده‌اند. واحد در طبقه چهارم قرار دارد، اما در ساختمان خبری از آسانسور نیست. در سمت پونک رقم‌ها مقداری کاهش پیدا می‌کنند. مثلا رقم مورد نیاز برای اجاره سوئیتی ۴۰متری در این منطقه را ۲۰میلیون پول پیش و پرداخت ماهیانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ذکر کرده‌اند.

سوئیت‌ها در شمال شهر تهران وضعیت کاملا متفاوتی پیدا می‌کنند. ریخت و قیافه‌شان شیک می‌شود و قیمت‌شان بالا می‌رود. مثلا در خیابان ظفر به موردی ۳۰متری برخورد می‌کنیم که تمام وسایل مورد نیاز یک زندگی را در خود جای داده است. به توافق رسیدن با صاحبخانه ۳۰میلیون پول پیش و ماهی دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان اجاره می‌خواهد. سر و وضع واحد انصافا خوب است، اما نباید توقع زیادی از وسایل داشته باشید.

در قیطریه حتی اوضاع می‌توان ترسناک شود. مالک یک سوئیت ۳۰‌متری واقع در طبقه پنجم یک ساختمان پنج‌طبقه که تنها آسانسور و انباری را در اختیارتان می‌گذارد، از مستاجر توقع دارد ۲۰میلیون پیش و ماهی سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان اجاره بدهد.پول پیش مورد نیاز برای سوئیتی ۵۰متری در محله سعادت‌آباد، ۱۰۰میلیون تومان است.

بله! دقیقا ۱۰۰میلیون تومان که تازه باید ماهی ۸۰۰هزار تومان هم اجاره بدهید. در قیطریه واحدی مشابه از نظر متراژ وجود دارد. این یکی ظاهر شیک‌تری دارد. کاملا مبله است و می‌توان متوجه شد وسایل آن را با وسواس زیادی انتخاب کرده‌اند. واحد به شکل فلت طراحی شده؛ یعنی اتاق‌خواب ندارد. ساختمان چهارطبقه و تک‌واحدی است و شما باید در طبقه سوم مستقر شوید.

امکانات آن کامل است، هم پارکینگ دارید، هم آسانسور و هم انباری، اما تنها به خانواده دونفره یا خانم مجرد اجاره‌اش می‌دهند. فکر می‌کنید در ازای چقدر پول؟ ۵۰میلیون تومان پیش و ماهی چهار‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره!آخرین مورد واحد ۴۳ متری فلت واقع در میدان الف زعفرانیه است. برایش ۵۰میلیون پیش و ماهی چهار‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره تعیین کرده‌اند.

با توجه به آمار‌های اقتصادی که می‌گویند سهم بخش مسکن از هزینه‌های زندگی ماهیانه افراد حدود ۵۰درصد است، مستاجران این سوئیت‌های کوچک باید حداقل ماهی هشت‌میلیون تومان درآمد داشته باشند! اگر به‌عنوان صاحبخانه سرتان توی حساب و کتاب باشد، قطعا می‌دانید با چهارمیلیون تومان اجاره و ۵۰میلیون پول پیش، همین حالا گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد که انتخاب آن‌ها منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. باور کنید برای خودتان می‌گوییم، چون ممکن است سوئیت شیک شما خالی بماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟