تداوم میزبانی مساجد از عزاداران سیدالشهداء(ع)/ مساجد همچنان سیاهپوش هستند


تداوم میزبانی مساجد از عزاداران سیدالشهداء(ع)/ مساجد همچنان سیاهپوش هستند

عزم جزم مساجد در استمرار شور دهه اول محرم در دیگر ایام این ماه و گره زدن این شور با شعور، ثابت می‌کند این خانه‌های خدا در گرم نگاه داشتن و رونق بخشیدن به مجالس حسینی نقش نخست را دارند و بازار عزاداری‌های محرم به کوشش آنها همچنان گرم است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اغلب ما این گلایه را داریم که چرا مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) با پایان یافتن دهه نخست محرم حسینی، از اوج و شور فاصله می گیرد، و انتظارمان آن است که همچون دهه نخست، در دیگر ایام ماه محرم و پس از آن ماه صفر، مجالس حضرت سیدالشهداء(ع) پررونق باشد ... یعنی تکایا و حسینیه ها فعال، ایستگاه های صلواتی برپا و دسته جات عزاداری در رفت و آمد باشند اما تنها توصیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بر اوج و شدت عزاداری ها در دهه اول محرم به عنوان دهه مصائب آل الله(ع) است، بلکه اقتضائات این مجالس هم شرایط تداوم برپایی دو ماهه را نمی دهد چراکه برای مثال اغلب تکایا و ایستگاه های صلواتی در سطح معابر و محلات و با کمک های مردمی برپا می شوند که استمرار دوماهه‌شان را سخت و اساساً غیرممکن می کند.

همچنین است، هیئت های عزاداری به ویژه موارد مشهور و پرمخاطب آنها که در دهه اول با حضور خیل عظیم سوگواران و با صبوری اهالی مناطق و محلاتی که در آنها برپا می شوند، در مصائب خاندان رسالت، اقامه عزا می کنند همچون هیئت مشهور «رایه العباس(ع)» در منطقه چیذر تهران که از اقصی نقاط کشور عشاق الحسین(ع) را پای مداحی های حاج «محمود کریمی»، ذاکر بنام اهل بیت (ع) می کشاند و سبب بسته شدن خیابان های اطراف امامزاده علی اکبر(ع)، محل برگزاری جلسات این هیئت می شود لذا نمی توان و نمی شود این جلسات با این حجم از مخاطب را برای دو ماه به صورت مستمر ادامه داد.

تداوم میزبانی مساجد از عزاداران سیدالشهداء(ع)/ مساجد همچنان سیاهپوش هستند

اما ... در این میان مساجد در پاسخ به مطالبه ای عمومی، نه فقط در دهه اول محرم حسینی بلکه در طول دو ماه محرم و صفر، چراغ جلسات عاشورایی را روشن نگاه داشته و برای هر دهه به تناسب وقایع و مصائب تصریح شده در تقویم عاشورا و کربلا و نیز اقتضائات روز ویژه برنامه هایی را تدارک می بییند.

برای همین هم است که هنوز تاسوعا و عاشورا را پشت سر نگذاشته، مساجد برنامه های دهه دوم و سوم محرم خود اعم از سخنرانی، مداحی و جلسات روضه خوانی را اعلام می کنند. برنامه هایی که به حضور مردم در مسجد رونقی خاص بخشیده و بازار عزاداری های حسینی را همچنان داغ نگاه می دارد.

برنامه برخی از مساجد پایتخت برای دهه دوم محرم را اینجا ببینید.

تداوم میزبانی مساجد از عزاداران سیدالشهداء(ع)/ مساجد همچنان سیاهپوش هستند

لذا با مروری گذرا در سطح محلات بنرهایی دیده می شود که هر یک برنامه مسجدی را اعلام کرده و دعوت گر محبان اهل بیت(ع) به مجالس حسینی است. جالب آنکه تکثر و تعدد برنامه های مساجد در دهه های دوم و سوم محرم و دعوت آنها از چهره های ممتاز منبر و مداحی، به عزاداران قدرت انتخاب منابر و مداحان مورد علاقه شان را می دهد.

از نقاط امتیاز و قوت مجالس عزاداری حسینی در مساجد در دهه های دوم و سوم محرم و پس از آن ماه صفر، غلبه جنبه شعور و معرفت بر جلوه های عاطفی و شور است چنان که علی رغم دهه اول که رفت و آمد دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی و دَم گرفتن ها و شعرخوانی ها رونق داشت، عزاداری ها پس از آن در مساجد جلوه و رنگ و بوی بصیرت افزایی و معرفت بخشی نسبت به فلسفه و اهداف قیام کربلا را دارد برای همین عبرت های عاشورا، بصیرت حسینی، غدیر و عاشورا، از عاشورا تا ظهور و ... سرفصل هایی هستند که در سخنرانی های مساجد در دهه های دوم و سوم محرم به بحث گذاشته می شود، همچنین است موضوعاتی نظیر روشنگری های امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) درباره این واقعه و آموزه های آن برای امروز.

اطعام عزاداران هم که چاشنی همیشگی مجالس امام حسین(ع) است، پس از دهه اول محرم همچنان در مساجد به عنوان رسمی دیرینه دنبال می شود چنان که سوگواران حسینی در سوم و هفتم امام(ع)، شهادت حضرت سجاد(ع) و دیگر مناسبت های این ماه با غذای گرم پذیرایی می شوند.

اجرای سوگواره ها، جشنواره ها، مسابقات و آئین هایی همچون همایش «سه ساله های حسینی» نیز از دیگر ابتکارات مساجد برای رونق مجالس حسینی پس از اتمام دهه اومل محرم است که سلایق و علایق متنوع را پای کار آورده و تنور عزاداری های محرم و صفر را همچنان گرم نگاه می دارد.

تداوم میزبانی مساجد از عزاداران سیدالشهداء(ع)/ مساجد همچنان سیاهپوش هستند

عزم جزم مساجد در استمرار شور دهه اول محرم در دیگر ایام این ماه و گره زدن این شور با شعور، بار دیگر ثابت می کند که این خانه های خدا در اقامه عزای حسینی و برگزاری تجمعات سوگواران سیدالشهداء(ع) رتبه نخست را دارند و اساساً مساجد جهت‌ده و گرمابخش دیگر اماکن برای عرض ارادت به ساحت قدسی اباعبدالله الحسین(ع) و اقامه عزا برای ایشان هستند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند