862 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار به مراتع کشور اختصاص یافت


862 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار به مراتع کشور اختصاص یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 862 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه‌ ملی امسال برای احیای مراتع کشور اختصاص یافت.

«ترحم بهزاد» روز یکشنبه در نشست مشترک انجمن مرتع‌داران ایران در استان مرکزی، افزود: این منابع‌ مالی در راستای اجرای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک و فعالیت‌های مدیریتی در مراتع کشور صرف می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در اراضی طبیعی کشور ۱۵۰ میلیون یورو معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه‌ملی به این حوزه اختصاص یافت که بخشی از آن به عملیات بیولوژیکی و بیومکانیک در مراتع تخصیص یافته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: ۲۰۰ میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال پارسال از محل صندوق توسعه‌ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور اختصاص یافت.

بهزاد افزود: ۸۴ و هشت میلیون هکتار اراضی مرتعی در کشور وجود دارد که ۵۲ درصد از وسعت کشور و ۶۳ درصد منابع ملی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۸ میلیون هکتار اراضی مرتعی کشور واگذار شده و ۳۰۸ هزار پروانه چرای دام برای ۳۸ هزار و ۲۶۱ سامانه عرفی صادر شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: ستادهای صندوق توسعه‌ملی، هیرکانی جنگل‌های خزری، حفاظت از اراضی طبیعی و سند بوم ‌ازگان زاگرس تاکنون در این سازمان تشکیل شده است.

بهزاد افزود: عملکرد و مشکلات طرح‌های آبخیزداری در راستای اجرای هرچه بهتر این بخش در ستاد صندوق توسعه‌ملی و بحث‌های حفاظت از جنگل‌های شمال در ستاد هیرکانی جنگل‌های خزری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: ۲۰ میلیون هکتار از مجموع اراضی مرتعی واگذار شده برای اجرای طرح‌های مرتعی و ۵۸ میلیون هکتار ممیزی و هشت و پنج میلیون هکتار فاقد ممیزی است که توسط یگان حفاظت به‌صورت مستمر مورد نظارت قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: ۲۰ میلیون هکتار واگذار شده نیز توسط بهره‌برداران و ناظران ادارت مورد نظارت قرار دارند.

بهزاد در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری وجود ۲۲ ایستگاه تولید بذر مرتعی در کشور، گفت: مدیریت ۱۷ ایستگاه به بخش خصوصی واگذار شده و در راستای تامین و تولید بذر مرتعی ۲ ایستگاه نیز در مرحله واگذاری قرار دارد و ۲ ایستگاه نیز در مرحله تهیه طرح را می‌گذراند.

وی ادامه داد: با توجه به فعال‌سازی ایستگاه کرج و چقای استان مرکزی اختصاص اعتبار برای تجهیز و نوسازی آن‌ها در دستور کار دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۳۰ میلیارد ریال امسال از محل صندوق توسعه‌ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به این استان اختصاص یافته است.

«عبدالحسین محمدی» افزود: ۲۶ طرح با اختصاص این منابع‌مالی در استان مرکزی آغاز شده که ۲ طرح در شهرستان های شازند و تفرش به بهره‌برداری رسیده و بقیه با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال انجام است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح های باقی مانده همزمان با دهه مبارک فجر در استان مرکزی آغاز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال این اعتبارات به اراضی مرتعی استان خبر داد و گفت: با آغاز فصل بارش در استان عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک، اصلاح و احیای مراتع آغاز می‌شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرکت چینی نمایشگر آیفون SE را تامین می‌کند!