نیروگاه زباله‌سوز ساری 500 میلیارد ریال اعتبار گرفت


نیروگاه زباله‌سوز ساری 500 میلیارد ریال اعتبار گرفت

ساری - ایرنا - نیروگاه زباله‌سوز در دست ساخت شهر ساری مرکز مازندران از محل اعتبار دولتی و شهرداری برای تسریع در عملیات ساخت 500 میلیارد ریال اعتبار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار ساری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: برای سرعت بخشیدن به پروژه نیروگاه زبالهسوز شهر ساری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی تخصیص داده شد.
عباسعلی رضایی تکمیل کارخانه زباله‌سور ساری را از اولویت‌های شهری و زیست محیطی مرکز استان مازندران دانست و افزود: روند ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری با سرعت در حال اجرا است.
به گفته وی در مجموع در روزهای اخیر حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل نیروگاه زباله سوز شهر ساری اعتبار از سوی دولت و شورای اسلامی شهر ساری اختصاص داده شد.
با احتساب اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریالی که پیش از این دولت برای نیروگاه زباله سوز ساری تخصیص داد، حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیار ریال برای این پروژه اعتبار هزینه دولتی تخصیص داده شد که ۲۵ درصد بیش از اعتبار مصوب برای تکمیل این پروژه بود.
نیروگاه زباله سوز شهر ساری مرکز مازندران حدود ۸ سال قبل شروع شد که هم اکنون در حوزه ابنیه حدود ۵۰ درصد و خرید تجهیزات و نصب آن با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت قرار دارد.
برای تکمیل این پروژه حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیاردریالی از سوی شهرداری
رئیس شورای اسلامی شهر ساری هم گفت: محل دپو زباله در منطقه پشت کوه در جنوب شهر ساری مرکز استان مازندران که حدود ۱۳ سال پیش با تصمیم مسئولان ملی و استانی وزارت کشور در نظر گرفته شد، برای چندمین بار مورد اعتراض مردم منطقه قرار گرفته و باید در روند ساخت نیروگاه زباله سوز به عنوان تنها راهکار باقی مانده رفع معضل پسماند شهر ساری تسریع شود.
علیجان شمشیر بند در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شورای اسلامی شهر ساری به دلیل محدودیت مالی دولت در تامین بودجه نیروگاه زباله سوز، در نشستی با جا به جایی ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پروژه های عمرانی مدیریت شهری، موافقت کرد و این بودجه برای تسریع روند ساخت این پروژه در اختیار پیمانکار قرار داده شد.
وی اضافه کرد : براساس مصوبه شورای اسلامی شهر ساری این بودجه باید برای ساخت ابنیه و ساختمان محل نصب تجهیزات نیروگاه زباله سوز این شهر هزینه شود و با وجود مشکل جا به جایی اعتبار شهرداری با ملاحظاتی از جمله رفع مشکل زباله شهر ساری اتخاذ شد.
رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: در هر صورت دپو زباله در منطقه پشت کوه مورد اعتراض به حق مردم این منطقه است و باید هر چه سریعتر برای تکمیل نیروگاه زباله سوز که به دلیل مشکل مالی نیمه کاره مانده، چاره اندیشی شود.
وی اظهار داشت: از لحاظ قانونی شهرداری بهره بردار نیروگاه زباله سوز محسوب می شود و دولت باید بودجه مورد نیاز را تامین کند که به هر دلیلی تاکنون این کار انجام نشده و مطالبه اصلی مردم مرکز مازندران به خصوص منطقه پشت کوه از دولت تامین اعتبار تکمیلی این پروژه است .
به گفته وی مدیریت ارشد استان مازندران و سایر مدیران استانی سخت به دنبال تامین اعتبار تکمیلی این پروژه هستند و تاکنون نیز به نتیجه خوبی رسیدند به طوری که بخشی از اعتبار نیز از سوی دولت به استان تخصیص داده شد.
شمشیربند هزینه دپوی زباله شهر ساری را سالانه حدود ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: با تکمیل نیروگاه زباله سوز بخش زیادی از این هزینه تحمیلی از دوش مردم شهر ساری برداشته خواهد شد.
هم اکنون زباله شهر ساری در منطقه پشت کوه در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر مرکز مازندران دپو می شود که به دلیل به سرانجام نرسیدن وعده چندین ساله مسئولان برای افتتاح نیروگاه زباله سوز این شهر و پایان دادن به دپو زباله در این منطقه که مشکلات زیست محیطی نیز به دنبال دارد، با اعتراض مردم منطقه مواجه شد به طوری که در یک هفته اخیر چندین تجمع اعتراض آمیز نسبت به دپو زباله در منطقه پشت کوه چهار دانگه از سوی روستاییان این منطقه انجام شد که این اعتراضات به طور موقت با پادرمیانی فرماندار شهرستان ساری و وعده وی مبنی بر تسریع در اجرای نیروگاه زباله سوز خاتمه یافت.
با وجود فروکش کردن اعتراض مردم منطقه، هم اکنون زباله شهر ساری با تصمیم مسئولان استانی و مدیریت شهری در مکانی خارج از مکان قبلی ( پشت کوه) دپو می شود.
نیروگاه زباله سوز شهر ساری مرکز استان مازندران با ظرفیت حدود ۴۵۰ تن حدود ۸ سال قبل در دولت دهم با پیش بینی اعتبار ریالی و ارزی حدود ۸۰۰ میلیارد ریالی شروع شد که به دلیل مشکل فنی و اعتباری با وجود هزینه کرد حدود یک هزار میلیارد ریالی همچنان از لحاظ ساختمانی حدود ۵۰ درصد و از نظر خرید تجهیزات نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
در حالی نیروگاه زباله سوز شهر ساری همچنان نیمه کاره است که تاکنون مسئولان مدیریت شهری و استانی وقت، چندین زمان برای راه اندازی این پروژه اعلام کردند که نزدیک ترین زمان که از سوی شهردار سابق ساری که هم اکنون معاونت وزرات راه و شهرسازی را بر عهده دارد، سال گذشته بود که این وعده نیز عملی نشد.
۶۹۸۲/۱۶۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان