نگاهی به تحولات لیبی


نگاهی به تحولات لیبی

تهران - ایرنا - شرایط لیبی همچنان ناآرام است و این کشور بویژه طی دو روز گذشته با تحولات و رویدادهای سیاسی متعددی روبرو بوده به گونه ای که چشم انداز استقرار ثبات و آرامش و پایان دادن به رویارویی گروههای متخاصم در لیبی را بیش از پیش مخدوش ساخته است.

طبق اعلام خبرگزاری رسمی لیبی، نیروهای موسوم به گارد امنیتی استان "سرت" (وابسته به دولت الوفاق) اعلام کردند که پهپادهای وابسته به خلیفه حفتر مواضع این نیروها در استان سرت را هدف قرار داده اند.

در بیانیه صادره از گارد حفاظتی استان سرت آمده است: این حملات با سازماندهی اتاق عملیات افسران خارجی انجام شده است.
در این حمله چند پایگاه نیروهای گارد استان سرت هدف قرار گرفت.
نیروهای موسوم به گارد استان سرت افزودند که این حملات منجر به کشته شدن شماری از نیروهای گارد شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: این حملات برای برهم زدن آرامش و استقرار در این استان انجام می شود و ما از نیت های دشمنان در این خصوص آگاهیم، این توطئه ها ما را از ادامه راهمان منصرف نمی کند بلکه ما رابرای ادامه راه راسخ تر می کند.

حمایت الجزایر از حل بحران لیبی
"نورالدین بدوی" نخست وزیر الجزایر روز شنبه با "غسان سلامه" نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی در الجزایر دیدار کرد، طبق اعلام خبرگزاری رسمی الجزایر، در این دیدار که مقامات ارشد الجزایر به همراه نمایندگان سازمان ملل حضور داشتند در خصوص بحران لیبی و راه حل و فصل آن تبادل نظر شد.
دفترر ریاست جمهوری الجزایر نیز در این خصوص بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است: نخست وزیر در این دیدار تاکید کرد که الجزایر حامی و پشتیبان راه حل سیاسی برای بحران لیبی است و تلاش می کند تا هرچه زودتر این بحران پایان یابد.
از سوی دیگر "صبری بوقدوم" وزیر خارجه الجزایر نیز که در این نشست حاضر بود اظهار داشت: بحران لیبی فقط از طریق گفت و گو میان گروه های لیبیایی و احترام به قطعنامه های بین المللی حل و فصل می شود.
"غسان سلامه" نیز به نوبه خود همه طرف ها و گروه های درگیر در لیبی را به حمایت و پشتیببانی از راه حل سیاسی فراخواند.

تکذیب حضور نظامی ترکیه در لیبی
روزنامه "القدس العربی" به نقل از منابع آگاه در دولت الوفاق نوشت: جنگنده های ارتش ترکیه در هیچ یک از عملیات های نظامی دولت "فایز السراج" علیه نیروهای خلیفه حفتر مشارکت نداشته اند.
همچنین این منبع خبر سرنگونی سه پهپاد ارتش ترکیه بر فراز پایگاه "الجفره" از سوی نیروهای وابسته به خلیفه حفتر را تکذیب کرد.
نیروهای وابسته به حفتر بارها مدعی شده اند که ترکیه با حمایت از دولت الوفاق حضور نظامی پررنگی در عملیات های نظامی آنان دارد.
آنکارا نیز می گوید در لیبی حضور نظامی ندارد و از راه حل سیاسی در این کشور حمایت می کند.

فرودگاه معیتیقه با موشک گراد هدف قرار گرفت
مرکز رسانه ای اتاق عملیات "آتشفشان خشم" با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد عصر روز گذشته (شنبه) نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، فرودگاه "معیتیقه" در استان طرابس پایتخت لیبی را با موشک "گراد" (ساخت روسیه) هدف قرار دادند.
در ادامه این بیانیه آمده است معیتیقه یک فرودگاه غیر نظامی است که برای پروازهای بین شهری استفاه می شود و حمله به آن تلاشی ناکام برای جبران شکست های پی در پی حفتر است.
این بیانیه می افزاید: حمله موشکی نیروهای وابسته به حفتر پس از آن انجام شد که پهپادهای اماراتی این فرودگاه را طی عملیاتی هدف قرار دادند.

اوضاع در لیبی، پانزدهم فروردین امسال همزمان با دستور ژنرال "خلیفه حفتر" از نزدیکان "معمر قذافی" دیکتاتور سابق، به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.
لیبی از زمان سرنگونی قذافی در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. نظامیان طرفدار حفتر (مورد حمایت امارات و عربستان و فرانسه) بر شرق این کشور مسلط هستند و ارتش دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» (مورد پذیرش جامعه جهانی) کنترل غرب لیبی را در دست دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403