ماندگاری جمعیت در روستاها، مهمترین دغدغه مسئولان خراسان جنوبی است


ماندگاری جمعیت در روستاها، مهمترین دغدغه مسئولان خراسان جنوبی است

معتمدیان گفت: دغدغه مسئولان خراسان جنوبی تأمین معیشت، افزایش درآمد مردم و ماندگاری جمعیت در روستاها است زیرا محرومیت به دلایل خشکسالی های پی در پی در روستاهای این استان نمود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدصادق معتمدیان» امروز (24 شهریور ) در جلسه ساماندهی کمک به محرومین استان، اظهار داشت: درآمد و اشتغال در خراسان جنوبی از نظر آماری در سطح کشور بسیار کمتر از سایر استان ها است اما روحیه خدمت رسانی و خیر رسانی در بین مردم این استان بسیار بالا است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان این استان رسیدگی به امور محرومان است، گفت: بیشتر محرومان استان غیر از خدا به جایی دسترسی ندارند و عمدتاً کسانی هستند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و باید هماهنگی لازم بین دستگاه ها برای رفع مشکلات آن‌ها انجام شود.

معتمدیان افزود: در استان برای محرومیت زدایی زحمات زیادی کشیده شده و هر سال جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یافته است، لذا باید به دنبال ایجاد اشتغال، درآمد و ثروت برای مردم باشیم و خدمات کوتاه مدت باشد تا وابستگی به نهادهای حمایتی هم ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه 30 درصد جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، گفت: 20 درصد جمعیت استان تحت پوشش کمیته امداد است؛ یکی از دغدغه های من در ورود به این استان، هم افزایی نهادها و دستگاه های حمایتی و سمن ها است که انگیزه خدمت رسانی دارند اما به دلیل موازی کاری در راستای سیاست های کلان جامعه حرکت نمی کنند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پیشنهاد ستاد هماهنگی را داریم تا سیاست هماهنگی کمک به محرومان را در استان داشته باشیم و به دنبال مأموریت های جدیدی نیستیم زیرا زمان بر است.

معتمدیان افزود: ایجاد سامانه های یکپارچه کمک به محرومین زمان بر و هزینه بر است و نیاز به زیرساخت، نرم افزار و شبکه دارد چون موارد قانونی دارد و به مصلحت نیست، لذا باید راهکارهای بومی در خراسان جنوبی بررسی شود تا هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان افزایش یابد.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) 20 درصد جمعیت استان را تحت پوشش دارد، همچنین بهزیستی و هلال احمر هم مأموریت خود را دارند اما محرومیت در این استان ناشناخته است و شرایط لازم را به لحاظ شکلی ندارند و باید ساماندهی شوند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون در طرح پایش کمیته امداد برخی از مددجویان حذف می شوند، گفت: پیشنهاد این است که بتوانیم جلسات را مستمر داشته باشیم و در 20 مناسبت بسته هایی، تهیه و توزیع شود و برای جلوگیری از موازی کاری دستگاه های خدمات رسان در روستاها، باید تقسیم کار شود و هر ارگان مسئولیت محرومیت زدایی و خدمات رسانی به یک روستا را برعهده بگیرد.

وی بیان کرد: جمع بندی خدمات باعث موازی کاری و کند شدن روند کارها می شود، لذا باید سیاست گذاری و خلاء ها، شناسایی و در بین دستگاه ها تقسیم کار شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: زمانی که ارگانی مانند بهزیستی مجوز فعالیت 500 سمن را صادر می کند باید آن ها را ساماندهی هم کند، لذا تشکیل سامانه و ایجاد صندوق ها تبعات دارد و زمان بر است.

وی بیان کرد: دغدغه خراسان جنوبی محرومیت زدایی، ایجاد معیشت و افزایش درآمد است زیرا به دلایل خشکسالی اخیر، کشاورزان زندگی خود را از دست داده اند و زباله گردی 150 نفر مصداقی است که باید به صورت اورژانسی آن را مرتفع کرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین دغدغه ما این است که جمعیت روستاها را ماندگار کنیم؛ 40 سال است که زیرساخت‌هایی مانند برق، گاز و آب را فراهم کرده ایم و هم اکنون 90 درصد روستاهای استان از امکانات زیر ساختی بهره مند هستند اما مردم در روستاها محرومیت دارند چراکه مرفّه نیستند و منتظر کمک های دستگاه های حمایتی هستند.

وی گفت: بسته هایی برای ماندگاری جمعیت و توانمند کردن محرومین در دولت برای خراسان جنوبی تعریف شده است و هم اکنون دولت پای کار است و ساخت 10 هزار مسکن محرومین موج مهاجرت معکوس را در روستاها به دنبال دارد و برای ایجاد شغل هم با 500 میلیارد تومان در یک برنامه دو ساله سرمایه گذاری در روستاها؛ 12 هزار شغل ایجاد خواهد شد؛ در فاز نخست 25 هزار گوسفند از افغانستان و 10 هزار شتر از پاکستان وارد استان و ایجاد شغل خواهند کرد و وابستگی مردم به نهادهای حمایتی را کاهش خواهد داد.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد