پیش بینی اوپک درباره کاهش حجم  استخراج نفت در آذربایجان


پیش بینی اوپک درباره کاهش حجم  استخراج نفت در آذربایجان

باکو – ایرنا - سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پیش بینی کرد که در سال 2019 میلادی حجم استخراج متوسط روزانه نفت در جمهوری آذربایجان کاهش خواهد یافت.

به گزارش امروز (یک شنبه) خبرگزاری "آپا"ی جمهوری آذربایجان به نقل از گزارش ماهانه اوپک، در سال جاری میلادی حجم استخراج متوسط روزانه نفت پیش بینی شده در جمهوری آذربایجان از ۸۰۰ هزار به ۷۹۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

به گزارش اوپک حجم استخراج روزانه نفت در جمهوری آذربایجان به دلیل برنامه این کشور برای توقف استخراج نفت در یکی از سکوی های میدان "چراغ" در دریای خزر در ماه اکتبر سال جاری، کاهش خواهد یافت.

اوپک همچنین حجم استخراج متوسط روزانه نفت برای سال آینده میلادی در جمهوری آذربایجان را ۷۹۰ هزار بشکه پیش بینی کرده است.

این در حالی است که وزارت انرژی جمهوری آذربایجان طی گزارشی، حجم استخراج روزانه نفت در ۸ ماه سال جاری در این کشور را ۷۶۹ هزار بشکه اعلام کرده است.

بنا به این گزارش، جمهوری آذربایجان در سال جاری میلادی روزانه ۵۰۱ هزار بشکه نفت خام، ۵۹ هزار بشکه میعانات و ۴.۵ هزار بشکه فرآورده های نفتی را به بازارهای جهانی صادر کرده است.

این گزارش می افزاید، جمهوری آذربایجان به این ترتیب تعهدات خود در برابر اوپک درباره کاهش روزانه ۲۰ هزار بشکه حجم استخراج نفت و سقف استخراج روزانه ۷۷۶ هزار بشکه را رعایت کرده است.

جمهوری آذربایجان گزارش خود درباره حجم ۷۶۹ هزار بشکه استخراج روزانه نفت را به کمیته مشترک بازرسی اوپک ارایه کرده است.

بر اساس توافق کشورهای عضو اوپک و غیر عضو، جمهوری آذربایجان موظف شد، حجم تولید روزانه نفت خود را در سال ۲۰۱۹ در نسبت به شاخص ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ هزار بشکه کاهش دهد و روزانه تا سقف ۷۷۶ هزار بشکه استخراج کند.

حجم تولید روزانه نفت جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۹۲.۶ هزار بشکه بود.

بر اساس توافق ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، کشورهای عضو اوپک متعهد به کاهش ۸۰۰ هزار بشکه و کشورهای غیر عضو نیز ۴۰۰ هزار بشکه تولید روزانه نفت شدند.

جمهوری آذربایجان در حال حاضر عمده نفت خود را در همکاری با کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی به پیمانکاری بریتیش پترولیوم در میادین "آذری، چراغ و گونشلی" در دریای خزر استخراج می کند.

همچنین بخشی از نفت جمهوری آذربایجان از سوی شرکت دولتی نفت این کشور (سوکار) در چند میدان دیگر در دریای خزر استخراج می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید