12 نکته درباره اهمیت اندازه و سایز کمر + شیوه اندازه گیری سایز کمر


... نوشته 12 نکته درباره اهمیت اندازه و سایز کمر + شیوه اندازه گیری سایز کمر اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

کمر طبیعی شما در ناحیه‌ی بین بالای استخوان لگن و پایین قفسه‌ی سینه قرار دارد. کمر شما بسته به ژنتیک، استخوان‌بندی و عادات سبک زندگی ممکن است بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد. اندازه گیری سایز کمر شما ممکن است نکاتی را در رابطه به سلامتی‌تان در اختیار شما قرار بدهد. در این نوشتار ۱۲ نکته درباره اهمیت اندازه و سایز کمر و شیوه اندازه گیری سایز کمر را می خوانیم.

12 نکته درباره اهمیت اندازه و سایز کمر + شیوه اندازه گیری سایز کمر

داشتن کمر پهن‌تر می‌تواند به این معنی باشد که شما چربی شکمی بیش از حد دارید، که ممکن است شما را در معرض خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی قرار دهد.

با توجه به موسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون، در صورتی که مرد هستید و سایز کمرتان بیش از ۴۰ اینچ (۱۰۱.۶ سانتی متر) است یا زن هستید و سایز دور کمرتان بیش از ۳۵ اینچ (۸۸.۹ سانتی متر) است،‌ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی در شما بسیار بالا خواهد بود.

ادامه‌ی نوشتار را بخوانید تا در مورد سایز دور کمرتان، ارتباط میان این اندازه و سلامتی‌تان اطلاعات بیش‌تری را کسب کنید.

۱. سایز دور کمر را چه‌طور اندازه‌گیری کنیم؟

برای اندازه‌گیری سایز کمرتان در خانه، تمام چیزی که نیاز دارید یک نوار اندازه‌گیری و چند دستورالعمل ساده است.

۱. کارتان را با لخت کردن شکم‌تان شروع کنید به این معنی که هیچ لباسی که ممکن است روی اندازه‌ها تاثیر داشته باشد، نپوشیده باشید.

۲. بالای استخوان بی‌نام (استخوان خاصره) و پایین دنده‌ها را پیدا کنید. این ناحیه کمر شما است، فضائی که می‌خواهید دور آن را اندازه‌گیری کنید.

۳. نفس‌تان را به طور طبیعی را بیرون بدهید.

۴. نوار اندازه‌گیری را دور کمرتان قرار دهید به طوری که موازی با کف زمین باشد. بیش از حد آن را سفت نکشید یا اجازه ندهید که نوار آن‌قدر شل باشد که به راحتی پایین بیفتد.

۵. اندازه‌ها را یادداشت کنید.

۲. سایز کمرتان چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

پزشک شما ممکن است بهترین مرجع باشد برای این‌که بفهمید چه سایز کمری برای شما مناسب است، به این دلیل که آمار شخصی شما می‌تواند اندازه‌های ایده‌آل شما را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، سایز کمر مناسب آدم‌هایی که قد بلند یا قد کوتاه هستند ممکن است متفاوت باشد.

۳. ارتباط بین سایز کمر و سلامتی چیست؟

سایز کمر یکی از سه شاخص کلیدی سلامت کلی هر آدمی است. دو مورد مهم دیگر عبارتند از شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت دور کمر به باسن.

BMI شما در واقع اندازه‌ی تقریبی چربی بدن‌تان است. شما می‌توانید BMI خودتان را با این فرمول به دست بیاورید: وزن تقسیم بر مربع قد؛ البته از این لینک هم می‌توانید برای محاسبه‌ی شاخص توده‌ی بدنی‌تان استفاده کنید.

مطابق با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) BMI ایده‌آل برای بزرگسالان به قرار زیر است:

* زیر ۱۸.۵ : فرد دچار کمبود وزن است

* ۱۸.۵ – ۲۴.۹ : فرد وزن طبیعی یا سالم دارد

* ۲۵.۰ – ۲۹.۹ : فرد دچار اضافه وزن است

* ۳۰.۰ و بالاتر : فرد دچار چاقی است

نسبت سایز کمر به لگن نشان می‌دهد که چه‌قدر از وزن‌تان روی ران و باسن و لگن قرار دارد. برای محاسبه، دور کمر و دور لگن را محاسبه کنید. سپس، اندازه‌ی کمر را بر اندازه‌ی لگن تقسیم کنید.

با توجه به سازمان بهداشت جهانی، زمانی که نسبت کمر به لگن مردان بیش از ۰.۹ و نسبت کمر به لگن زنان بیش از ۰.۸۵ است، خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک، مانند دیابت نوع ۲ در آن‌ها افزایش می‌یابد.

مروری که در سال ۲۰۱۱ روی مطالعات انجام شده در رابطه با این اندازه‌ها صورت گرفت، نشان داد که دور کمر و نسبت کمر به لگن، در مقایسه با شاخص توده بدنی ارتباط بیش‌تری با اوضاع سلامتی دارد. چنین ارتباطی ممکن است به این دلیل باشد که BMI تنها اندازه‌ی کلی چربی است. این عدد نمی‌تواند به شما بگوید چربی در کدام قسمت‌های بدن توزیع شده‌است.

۴. افزایش خطر بیماری

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون افزایش می‌یابد در صورتی که شما مردی با سایز کمر بیش از ۴۰ اینچ (۱۰۱.۶ سانتی‌متر) باشید یا زنی با سایز کمر بیش از ۳۵ اینچ (۸۸.۹ سانتی‌متر).

۵. بیماری قلبی

از هر مرگ و میری که در ایالات متحده رخ می‌دهد یکی در اثر بیماری‌های قلبی است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که هم BMI و هم سایز کمر می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش بدهند.

سایر فاکتورهای خطر عبارتند از:

– رژیم غذایی نامناسب

– سبک زندگی کم تحرک

– دیابت، چاقی

مصرف الکل

سایز کمر همچنین با سندرم متابولیک، فشار خون بالا و کلسترول بالا مرتبط است، مشکلاتی که همگی ممکن است به بیماری قلبی منجر شوند.

۶. دیابت

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که برای پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سایز دور کمر در مقایسه با شاخص توده‌ی بدنی فاکتور بهتری به ویژه در زنان است.

شیوع دیابت نوع ۲ با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. سایر عوامل خطر عبارتند از:

– سابقه‌ی خانوادگی بیماری

– داشتن اضافه وزن

– مصرف داروهای خاص

سیگار کشیدن

– ابتلا به فشار خون بالا

– سابقه‌ی دیابت بارداری

استرس

– کلسترول یا تری‌گلیسیرید بالا

– تعلق به برخی از گروه‌های قومی خاص (آفریقایی-آمریکایی، اسپانیایی، آمریکایی بومی، آسیایی-آمریکایی یا مردم جزایر پاسیفیک)

۷. سکته‌ی مغزی

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان داد که مردان مبتلا به چاقی شکمی (نسبت دور کمر و دور کمر به لگن) بیش‌ترین خطر تجربه‌ی سکته‌ی مغزی را در طول عمر خود دارند. BMI بالا باعث بروز سکته‌ی مغزی هم در مردان و هم در زنان شد.

سایر عوامل خطر سکته‌ی مغزی عبارتند از:

– فشار خون بالا

– سیگار کشیدن

– چاقی

– بیماری‌های عروق

فیبریلاسیون دهلیزی

– رژیم غذایی یا عادات ورزشی

۸. التهاب

التهاب در بدن ممکن است اختلالاتی را در بدن ایجاد کند از جمله:

– آرتریت یا التهاب مفاصل

بیماری آلزایمر

– بیماری قلبی

سرطان

افسردگی

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، نشان داد افرادی که سایز کمر بزرگ‌تری دارند، بیش از بقیه در معرض التهاب مزمن هستند.

عوامل دیگری که باعث التهاب می‌شوند عبارتند از:

– رژیم غذایی نامناسب

خواب ناکافی

– بالا بودن سطح استرس

– بیماری لثه

– کلسترول بالا

۹. مرگ و میر

مروری که در سال ۲۰۱۵ روی مطالعات صورت گرفته انجام شد، نشان داد امید به زندگی در افرادی که سایز کمر بزرگ‌تری دارند، پایین‌تر است. در واقع، خطر مرگ در مردانی که سایز ۴۳ اینچ (۱۱۰ سانتی‌متر) یا بالاتر داشتند، ۵۰ درصد بیش‌تر از کسانی بود که سایز کمرشان ۳۷ اینچ (۹۴ سانتیمتر) بود.

برای زنان، با دور کمر ۳۷ اینچ (۹۴ سانتی‌متر) در مقایسه با سایز کمر ۲۷.۵ اینچ (۷۰ سانتی‌متر) خطر مرگ حدود ۸۰ درصد بالاتر بود.

به نظر نمی‌رسد که این نتایج تحت تاثیر عوامل دیگر مانند سن، شاخص توده‌ی بدنی، مصرف سیگار و مصرف الکل یا عادات ورزشی قرار بگیرند.

۱۰. آیا کمر و چربی شکم با هم ارتباط دارند؟

ممکن است سایز کمر طبیعی داشته باشید، اما اگر چربی قسمت وسط بدن‌تان بیش از حد باشد، می‌توان آن را “پرچم قرمز” دانست و احتمالا لازم است که با پزشک‌تان در موردش صحبت کنید.

چرا؟ چربی شکم هم از چربی زیرپوستی و هم از چربی احشایی تشکیل شده‌است. دومی در عمق شکم قرار دارد و اندام‌های داخلی شما را احاطه کرده‌است. هنگامی که چربی احشایی ایجاد می‌شود، قلب، کلیه‌ها، دستگاه گوارش، کبد و پانکراس را پوشش می‌دهد، و به این ترتیب بر توانایی آن‌ها در داشتن عملکرد مناسب تأثیر می‌گذارد.

۱۱. شکل کمر

آدم‌ها شکل‌ها و سایزهای مختلفی دارند. این امر در مورد شکل کمر نیز صدق می‌کند. بعضی از آدم‌ها شکل “سیب” دارند، به این معنی که چربی معمولا در وسط اندام‌شان جمع می‌شود. خطر بروز بیماری‌ها در آدم‌هایی که شکل اندام‌شان سیب است، بالاتر از کسانی است که اندام گلابی شکل دارند. کسانی که اندام گلابی شکل دارند، چربی بدن‌شان بیش‌تر در ناحیه‌ی لگن و باسن ذخیره می‌شود.

یک مطالعه روی دوقلوها نشان می‌دهد که کمر تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد به این معنی که هرچند شما می‌توانید وزن خود را کاهش دهید و چربی ذخیره‌شده در ناحیه‌ی کمرتان را تحت تاثیر قرار بدهید، اما ممکن است قادر به تغییر شکل یا تناسب بدن‌تان نباشید.

۱۲. چگونه سایز کمر را کاهش بدهیم

هرچند شما نمی‌توانید چربی قسمت‌های مختلف بدن را به صورت موضعی از بین ببرید، اما چربی ذخیره‌شده در ناحیه‌ی کمر و توزیع وزن شما ممکن است تحت تاثیر رژیم غذایی و عادات ورزشی‌تان قرار بگیرد.

متدهایی که می‌توانید برای کوچک کردن سایز کمر امتحان کنید:

– بدن‌تان را پنج روز در هفته و هر روز دست کم به مدت ۳۰ دقیقه حرکت دهید. به طور خاص، هدف این است که حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​ یا ۷۵ دقیقه ورزش شدیدتر در هفته داشته باشید. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، و ایروبیک را امتحان کنید.

– گاه گاهی شدت تمرینات ورزشی‌تان را افزایش دهید. تمرینات با شدت بالا (HIIT) ممکن است به طور خاصی موثر باشند زیرا به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند.

– یک رژیم غذایی سالم را دنبال ‌کنید و از مصرف غذاهای فرآوری‌شده و فست‌فودها پرهیز کنید. گزینه‌های سالم عبارتند از میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب و غلات کامل. به برچسب‌ها مواد غذایی نگاه کنید و سعی کنید از چربی اشباع شده و قند پرهیز کنید.

– حواس‌تان به سایز وعده‌های غذایی باشد. حتی خوردن غذاهای سالم در مقادیر زیاد ممکن است سبب شود که کالری زیادی دریافت کنید و در نتیجه وزن‌تان افزایش بیابد. و هنگامی که خارج از منزل غذا می‌خورید، نیمی از غذای‌تان را نخورید و آن را با خودتان به منزل ببرید.

– مقدار فراوانی آب بخورید و از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و پر از قند که حاوی کالری صفر هستند، پرهیز کنید.

– الکل مصرف نکنید.

کلام پایانی

اگر شما در مورد دور کمرتان نگران هستید، بهتر است از پزشک‌تان وقت بگیرید و با او درباره‌ی خطرات بهداشتی، رژیم غذایی و سایر گزینه‌ها بحث و گفتگو کنید.

از دست دادن فقط ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن‌تان ممکن است به کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها در شما کمک کند. اما در صورتی که اعداد بعد از سعی و تلاش‌های‌تان تغییر چندانی نکردند، خیلی نگران نشوید. چرا که چنین نتیجه‌ای فقط به این معنی است که چربی بدن را با توده‌ی عضلانی جایگزین کرده‌اید. اگر در مورد سایز کمر و اوضاع سلامت‌تان نگران هستید، با پزشک‌تان صحبت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: هلث لاین

۱۲ نکته درباره اهمیت اندازه و سایز کمر + شیوه اندازه گیری سایز کمر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !