تولید سیب زمینی استان اردبیل به 775 هزار تن می‌رسد


تولید سیب زمینی استان اردبیل به 775 هزار تن می‌رسد

اردبیل-ایرنا-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: براساس برآورد کارشناسان کشاورزی امسال میزان تولید سیب زمینی استان به 775هزار تن می‌رسد.

خلیل نیکشاد روزیکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: ازاین میزان ۱۸۰ هزار تن نیاز استان است و بقیه به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

وی اظهارداشت: دشت اردبیل برای کشت سیب زمینی از دشت های کم نظیر است و امسال ۲۰ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آن زیر کشت سیب زمینی رفته است.

نیکشاد با بیان اینکه یک پنجم نیاز سیب زمینی کشور در اردبیل تامین می‌شود افزود: سطح زیرکشت سیب‌زمینی در این استان در سال جاری ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی از معرفی ۲ رقم جدید سیب‌زمینی در تراز ملی توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خبر داد و گفت: با کشت این ارقام توسط زارعان و تولید انبوه آن، تحول مهمی در افزایش میزان عملکرد سیب‌زمینی در واحد سطح در استان اردبیل اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره شایعه بیماری سیب زمینی اردبیل افزود: هیچ نوع بیماری در این محصول مشاهده نشده و سیب زمینی اردبیل جزو سالم ترین سیب زمینی در کشور بوده و حتی کیفیت آن از سیب زمینی کشور ترکیه بهتر است.

وی گفت: در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی استان اردبیل به بازارهای خارجی، ۲ میز صادرات برای کالاهای اساسی بویژه سیب‌ زمینی در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ایجاد شده است.

نیکشاد بیان کرد: ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا و بقیه از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...