صنایع آلاینده محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران ساماندهی می‌شود


صنایع آلاینده محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران ساماندهی می‌شود

تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران، لایحه ساماندهی صنایع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران را بررسی و با 19 رای تصویب کردند.

به گزارش ایرنا، زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، روز یکشنبه در یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورا درباره این لایحه اظهار داشت: در اسفند ماه سال ۹۵، شهرداری تهران طرح ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین آلات عمرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی و شهری را مصوب کرد.

وی افزود: پیرو این مصوبه لایحه ساماندهی صنایع آلاینده دیزل در محیط های کارگاهی عمرانی شهر تهران، تهیه و به شورای شهر ارسال شد.

نوری ادامه داد: منابع آلاینده شهر تهران منابع متحرک و ثابت هستند که سهم این آلاینده ها، آلاینده های متحرک ۸۰ تا ۸۵ درصد و آلاینده های ثابت ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به قانون هوای پاک، افزود: در مواد قانون هوای پاک، تکالیف مشخصی برای دستگاه ها در قالب الزاماتی تهیه شده است و باید این دستگاه‌ها برای کنترل و کاهش آلودگی ها اقدام کنند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران نیز از قانون هوای پاک تمکین می‌کند، گفت: در دو سال گذشته در راستای کاهش آلودگی هوا، مدیریت شهری نیز به اندازه سهم خود برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا داشته است.
نوری ادامه داد: هدف از این لایحه کنترل آلودگی های ناشی از موتورهای دیزل و ماشین آلات شهری است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این لایحه منابع متحرک که بیشترین آلایندگی را در شهر تهران دارند، کنترل شوند.

وی یادآور شد: در کنار کنترل منابع متحرک باید به موارد دیگر یعنی آلاینده های مربوط به ژنراتورهایی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی ایجاد می کند نیز چاره ای اندیشیده شود.
وی گفت: بر اساس این مصوبه، کلیه مالکین ماشین آلات عمرانی دیزلی و موتور دیزل زمینی مورد استفاده در عملیات ساخت و ساز اماکن، ابنیه، راهها و تونلها و کارگاه های ساختمانی در سطح شهر تهران موظفند نسبت به اخذ تأییدیه «گواهی محیط زیستی» برای ماشین آلات مذکور اقدام کنند.
عضو شورای تهران تاکید کرد: ستاد مرکزی معاینه فنی و سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری تهران، موظف هستند حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به طراحی و فعال سازی سامانه ای ویژه با قابلیت ثبت مشخصات پروژه عمرانی و ساخت و ساز شهری که در آن موتورهای دیزلی زمینی تحت بهره برداری قرار دارند اقدام کنند.

وی گفت: این سامانه باید به گونه ای طراحی شود تا متقاضی با امکان ثبت کامل مشخصات پروژه بتواند نسبت به دریافت نوبت مراجعه بازدید به شکل برخط اقدام کرده و در عین حال با دریافت کد رهگیری از طریق آن و یا سامانه پیامکی از روند پذیرش درخواست خود آگاه شود.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران (ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران) موظف است با بهره‌گیری از اطلاعات درج شده در سامانه نسبت به کنترل برخورداری و یا اعتبار گواهی محیط زیستی تحت راهبری در پروژه عمرانی اقدام کند.

وی ادامه داد: همچنین در صورت نیاز نسبت به اعزام واحد سیار مجهز، به محل و پایش میزان کدری دود موتورهای دیزلی زمینی و در صورت نیاز، سنجش سطح آلایندگی آنان حسب ضوابط و حدود مجاز اقدام کنند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: همچنین دستگاه ها باید بر اساس دستورالعمل پیوست مصوبه مطابق مشخصات فنی و استانداردهای ذکر شده، الزامات محیط زیستی را دارا باشند.

نوری گفت: همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران موظف است در پروانه ساختمانی یک بند با موضوع رعایت الزامات محیط زیست و «لزوم برخورداری تاییدیه گواهی محیط زیستی ماشین آلات موتوری دیزلی» را درج و نسبت به اجرای آن مطابق مفاد دستورالعمل این مصوبه اقدام کند.

وی ادامه داد:با تصویب این لایحه، در صورت استفاده از تجهیزات فاقد گواهی محیط زیستی و یا عدم رعایت الزامات دستورالعمل در صورت استفاده از موتور دیزل زمینی، تا زمان رفع مشکل، ضمن توقف فعالیت ماشین آلات مربوطه آخرین صورت وضعیت در دست بررسی، حداکثر تا ۱۰ درصد مطالبات، تعلیق شده و در صورت عدم رفع، حداکثر تا ۳ درصد از رقم مطالبات و یا سایر تضامین پیمان، به شرح فرمول قید شده در دستورالعمل پیوست کسر خواهد شد.
نوری گفت: همچنین برای پیمانکارانی که دستورالعمل را رعایت کنند، در شاخص ها و امتیازهای تشویقی فنی برای شرکت در سایر پروژه ها لحاظ می شود.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: مسئله آلودگی هوا باید با جدیت دنبال شود و این دوره شورای شهر، جدیت خود را در این خصوص نشان داده است.
وی با بیان اینکه هر چند آمار دقیقی از تعداد موتورهای دیزلی در شهر نیست اما در گزارش های میدانی متوجه شدیم که هزاران دستگاه از این قبیل موتور ها در پروژه های عمرانی و فنی در حال استفاده است که آلودگی صوتی و آلودگی هوا ایجاد می کند.
پور سیدآقایی گفت: این دستگاه ها در معابر فرعی هستند و دود ناشی از آنها و صدای آنها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: این لایحه کامل است و امیدوارم اعضای شورای شهر به آن رای دهند.
به گزارش ایرنا، این لایحه با ۱۹ رای به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

تهرام/۷۲۴۴//۱۳۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟