مهتدی: عربستان باید بپذیرد جنگ با یمن حاصلی ندارد


مهتدی: عربستان باید بپذیرد جنگ با یمن حاصلی ندارد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل خاورمیانه درباره آینده معادلات منطقه پس از حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان، گفت: عربستان پس از این عملیات و شوک ناشی از آن قاعدتاً باید بیشتر بیندیشد و قانع شود که این جنگ نتیجه ای ندارد هرچند تصمیم درباره ادامه جنگ یا توقف آن تنها به محمد سلمان یا ملک سلمان بستگی ندارد بلکه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره...

«محمد علی مهتدی» تحلیلگر مسائل بین الملل درباره حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان و اتهام زنی آمریکا به ایران در این زمینه، گفت: ادعای حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان را "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار در حساب توییتر خود نوشت و هیچ دلیلی هم برای این ادعا ارائه نکرده است. این ادعا در حالی مطرح می شود که بیشتر از ۵ سال از جنگ میان عربستان سعودی و همپیمانانش علیه یمن می گذرد و در این مدت ملت یمن مقاومت کرده و توانسته است به تدریج خود را برای مقابله با حملات عربستان سعودی مسلح و آماده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه حمله عربستان به یمن به دستور آمریکا و با هماهنگی رژیم صهیونیستی انجام می شود؛ گفت: مساله مهم برای آنها منابع نفتی یمن، موقعیت استراتژیک این کشور در سواحل دریای عرب و بندر عدن و اهمیت استراتژیک باب المندب است؛ آنها نمی توانند تحمل کنند ملتی که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می دهد در این مراکز حساس بین‌المللی حضور داشته باشد.

مهتدی افزود: براساس همین دلایل آن ها جنگ را شروع کردند و تصورشان این بود که ظرف یک یا دو ماه موضوع تمام می‌شود و ملت یمن را به زانو در می آورند اما اکنون بیشتر از پنج سال گذشته است و ملت یمن همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهد. در این مدت یمنی ها موفق شدند به تدریج هم به سلاح موشکی و هم به سلاح پهپادی مجهز شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ پهپاد از یمن پرواز کرده، مسافتی حدود ۹۰۰ کیلومتر طی می کنند، بدون اینکه سیستم های ضد هوایی و شبکه پاتریوت عربستان آنها را شناسایی کنند مهمترین مرکز نفت عربستان یعنی شرکت آرامکو را بمباران می کنند. تحمل این وضعیت هم برای عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی سخت و ناگوار است بنابراین ایران را متهم می کنند تا در این شرایط فشار را بر جمهوری اسلامی ایران به حداکثر برسانند.

پژوهشگر ارشد پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با تاکید بر اینکه این موضوع ارتباطی به جمهوری اسلامی ندارد؛ گفت: حق یمنی‌ها است که پس از ۵ سال بمباران، ویرانی و از بین رفتن تجهیزات زیربنایی خود و شهادت ده‌ها هزار نفر، از حق خود دفاع کرده و به مراکز حساس عربستان حمله کنند.

مهتدی افزود: این حمله از طرف یمنی ها صورت گرفته و آنچه که آمریکا می گوید صرفاً یک ادعاست و سوال این است که آیا پمپئو دلیلی دارد که اینها از ایران پرواز کرده باشند یا تنها به بُعد مسافت نظر دارد و تصور می کند که یمن نباید این امکان را داشته باشد که پهپادی را در مسافت ۵۰۰ کیلومتر حرکت دهد و موقعیت را بمباران کند در حالی که مسافت بین ایران و نقاط بمباران شده بسیار کمتر است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه همه پروازها در فضای منطقه از طریق ماهواره ها کنترل می شود، ادامه داد: قاعدتاً اگر چنین چیزی وجود داشت به طور حتم دلایلی برای این ادعا داشتند در حالی که پمپئو هیچ دلیلی ذکر نکرده و دلیلی هم ندارد؛ قبلاً هم پهپادهای یمن بر فراز ریاض و ابوظبی پرواز کرده اند که مسافتش بیشتر از اینهاست. یمنی ها توانسته اند در دفاع از خود و ضربه زدن به دشمن امکانات پیشرفته ای را ایجاد کنند.

مهتدی درباره تاثیرات این حملات بر معادلات داخلی و خارجی عربستان و منطقه تصریح کرد: این عملیات به طور حتم تاثیرات بسیار زیادی هم در داخل عربستان و هم خارج از این کشور خواهد داشت. نقطه بمباران شده در روز حدود ۶ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و به طور حتم عملیات صدور نفت عربستان که این روزها بیشترین صادرات را دارد متوقف خواهد شد. این موضوع تاثیر زیادی روی بازارهای نفت و اقتصاد جهانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: دشمنان یمن که این جنگ را علیه این کشور برافروخته اند باید متوجه شوند که هرچه این جنگ ادامه داشته باشد زیانی که به آنها می‌رسد بیشتر خواهد بود. باید این جنگ را متوقف کنند اما می بینیم که به جای توقف جنگی که هیچ حاصلی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان ندارد همچنان با لجبازی، عناد و سرسختی به این جنگ دامن می زنند اما تصور می‌کنم که بعد از این عملیات آن ها وادار خواهند شد که بیشتر بیندیشند و فکر پایان دادن به این جنگ ظالمانه متجاوزان باشند.

مهتدی گفت: اگر عربستان عاقلانه بیندیشد باید بداند که چنین جنگی هیچ نتیجه ای برای آن ها ندارد و ریاض به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده است. در آغاز جنگ اعلام کردند که هدف از آن بازگرداندن مشروعیت به دولت یمن است، می‌خواستند «عبد ربه منصور» رئیس جمهور باشد در حالی که دوره ریاست جمهوری این شخص تمام شده و او استعفا کرده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه چنین موضوعی بهانه بود، افزود: آنها نمی‌توانستند تحمل کنند که انقلاب ملت یمن به ثمر برسد، آن ها تصمیمات خود را به شکل مستقل بگیرند و زیر فشار هیچ قدرت خارجی نباشد.

وی ادامه داد: اکنون با این عملیات قاعدتاً عربستان باید بیشتر بیندیشند و تصور من این است که باید قانع شوند که این جنگ نتیجه ای ندارد. البته در عربستان تصمیم درباره ادامه جنگ یا توقف آن تنها به محمد سلمان یا ملک سلمان بستگی ارتباطی ندارد؛ بلکه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره آینده این جنگ تصمیم می‌گیرند. پرسش این است که آیا آنها حاضرند این گاو شیرده را به این شکل از بین ببرند یا نه؟ این تصور باعث می شود که فکر کنیم قاعدتاً باید بنشیند و راهی برای پایان دادن به جنگ پیدا کنند. ادامه این جنگ باعث خواهد شد که این گاو شیرده برای ترامپ از پا بیفتد و امکان شیردهی نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر