پنتاگون پروژه سلاح‌های باریکه ذرات خنثی (NPBs) را کنار گذاشت!


پنتاگون پروژه سلاح‌های باریکه ذرات خنثی (NPBs) را کنار گذاشت!

وزارت دفاع آمریکا در سال‌های اخیر به سمت تکنولوژی‌های انرژی هدایت‌شده به‌ویژه لیزرها روی آورده است. با این‌حال، جنگ‌افزار دیگری وجود دارد که به این‌زودی‌ها شاهد به‌کارگیری آن نخواهیم بود؛ یعنی باریکه‌های ذرات خنثی (Neutral Particle Beams). پنتاگون که سال گذشته علاقه خود را به این تکنولوژی ابراز کرده بود، حالا تصمیم گرفته است تحقیقات خود را بر روی...

وزارت دفاع آمریکا در سال‌های اخیر به سمت تکنولوژی‌های انرژی هدایت‌شده به‌ویژه لیزرها روی آورده است. با این‌حال، جنگ‌افزار دیگری وجود دارد که به این‌زودی‌ها شاهد به‌کارگیری آن نخواهیم بود؛ یعنی باریکه‌های ذرات خنثی (Neutral Particle Beams). پنتاگون که سال گذشته علاقه خود را به این تکنولوژی ابراز کرده بود، حالا تصمیم گرفته است تحقیقات خود را بر روی این سلاح‌ به زمان بعد موکول کند. پنتاگون گفته است که حتی با سرمایه‌گذاری‌های عظیم نظامی هم نمی‌توان به این‌زودی‌ها شاهد جنگ‌افزار باریکه ذرات بود.

براساس گزارش اخیری که در وب‌سایت DefenseOne منتشر شده است، Mike Griffin معاون تحقیق و مهندسی وزارت دفاع آمریکا گفته است که، ما کار بر روی باریکه‌های ذرات خنثی را برای مدت زمان نامعلومی به تعویق انداخته‌ایم و تحقق آن در زمان نزدیکی اتفاق نخواهد افتاد. او با این‌حال تاکید کرده است که پنتاگون همچنان تحقیقات خود را بر روی سلاح‌های لیزری و ریزموج جهت استفاده توسط نیروهای زمینی، هوایی و فضایی ادامه می‌دهد.

پنتاگون پروژه سلاح‌های باریکه ذرات خنثی (NPBs) را کنار گذاشت!

Griffin ابتدا در ماه مارس سال ۲۰۱۸ امکان به‌کارگیری جنگ‌افزارهای باریکه ذرات خنثی را مطرح کرد و در مارس ۲۰۱۹ اعلان کرد که پنتاگون تصمیم دارد تا یک تست باریکه ذرات خنثی را حوالی سال ۲۰۲۳ در فضا انجام دهد. ظاهرا وزات دفاع آمریکا می‌خواهد از این سلاح‌ها برای نابود کردن موشک‌های بالستیک دشمنان خود، بلافاصله بعد از برخاستن آنها از سطح زمین استفاده کند.

می‌توان گفت که باریکه‌های ذرات خنثی در واقع همان «اشعه‌های مرگ» موجود در داستان‌های علمی تخیلی است. این باریکه‌ها متشکل از جریان‌های شتاب‌گیرنده‌ای از ذرات اتمی و زیراتمی هستند که تقریبا با سرعت نور حرکت می‌کنند و از بالا به سمت هدف شلیک می‌شوند. ذرات به محض برخورد با هدف، شروع به گسستن پیوندهای اتمی و مولکولی آن کرده و در نهایت آن را از هم می‌پاشند.

پنتاگون پروژه سلاح‌های باریکه ذرات خنثی (NPBs) را کنار گذاشت!

این پدیده از دید بصری اینگونه به نظر خواهد رسید که هدف مذکور در حال ذوب شدن است. انرژی جنبشی منتقل شده از ذرات به هدف، باعث گرم شدن آن خواهد شد و به ذوب شدن آن کمک خواهد کرد.

باریکه‌ ذرات خنثی مانند سلاح‌های انرژی هدایت‌شده، چالش‌های تکنولوژیکی و مهندسی مختص به خود را دارند. آنها نیاز به مقادیر بسیار زیادی انرژی، مکانیسمی برای شتاب دادن ذرات اتمی یا زیراتمی و همچنین مکانیسم دیگری برای نشانه رفتن‌شان دارند. وزارت دفاع آمریکا که پیشرفت‌های چین و روسیه را در سایر تکنولوژی‌های پیشرفته مانند لیزرها و جنگ‌افزارهای هایپرسونیک دیده است، نیاز شدیدی دارد تا برای عقب نماندن از آن دو کشور، هرچه سریع‌تر این تکنولوژی‌ها را عملیاتی کند و ظاهرا به این نتیجه رسیده است که در حال‌حاضر سرمایه‌گذاری بر روی باریکه‌های ذرات، آنها را به این‌زودی‌ها به جایی نخواهد رساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل