اعضا کمیته استانی مدیریت جامع تالاب چغاخور تفاهمنامه همکاری امضاء کردند


اعضا کمیته استانی مدیریت جامع تالاب چغاخور تفاهمنامه همکاری امضاء کردند

شهرکرد- ایرنا- اعضای کمیته استانی مدیریت جامع تالاب بین‌المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری به استناد بند ب ماده 38 برنامه ششم توسعه و تبصره 1 ماده 5 آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب 1396 و با هدف مشارکت در اجرای برنامه تدوین شده تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه در آیین امضای این تفاهمنامه گفت: بهره‌برداری منطقی در کنار حفاظت ار منابع آبی موجود مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران باشد.

مجید نظری دهکردی تاکید کرد: خشکسالی و کم‌آبی بخشی از زیست‌بوم محسوب می‌شود که برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن ضرورت دارد.

وی افزود: تالاب‌ها همواره وابسته به فعالیت‌های انسانی در بالادست است و باید برای مدیریت بهینه از آن‌های برنامه‌ریزی علمی ارائه و اقدامات لازم عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه اصلاحاتی با معانی مشروح شامل تالاب، مدیریت زیست بومی، کنوانسیون رامسر پیش‌بینی و آورده شده است.

با توجه به اینکه تالاب چغاخور در سطح ملی و بین‌المللی یک زیست بوم بسیار با ارزش و با اهمیت بوده که دارای تنوع زیستی غنی، چشم انداز بدیع با پتانسیل تعدیل آب و هوای منطقه گردشگری و همچنین ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است و با توجه به اینکه این تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده در کنوانسیون رامسر و در سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد یونسکو (UNESCO) به عنوان یک ذخیره‌گاه زیست‌کره شناخته شده، با آگاهی از اینکه این تالاب به فعالیت‌های انسانی در سطح حوضه وابسته است، با ابراز نگرانی از اینکه شرایط کم آبی ممکن است کارکردهای این زیست بوم با ارزش را تهدید می کند.

در این راستا با تاکید بر مشارکت کلیه ذی‌نفعان دولتی؛ غیر دولتی و جوامع محلی در حفظ و بقای تالاب‌ چغاخور، با بهره‌گیری و استناد به مفاد و مقررات جاری و به ویژه قوانین برنامه ۵ ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بویژه بند ب ماده ۳۸ قانون ششم توسعه، قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور و آئین‌نامه نحوه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور در راستای استقرار رویکرد مدیریت زیست‌بومی برای تالاب بین‌المللی چغاخور و مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک آن؛ ضمن تائید لزوم تقویت همکاری‌های مشترک بین کلیه ارگان‌های داخلی مرتبط در سطح حوضه آبریز این تالاب به عنوان یک زیست بوم واحد؛ همچنین با توجه به اینکه اجرای برنامه‌های مختلف پیش‌بینی شده در برنامه مدیریت تالاب و انواع بهره‌برداری‌ها، مستلزم رعایت قوانین بالادستی کشور است، این تفاهمنامه همکاری مشترک مشتمل بر مفاد زیر امضاء شد.

در ماده ۱محدوده جغرافیائی همکاری‌های این تفاهمنامه آمده است: این تفاهمنامه تالاب بین‌المللی چغاخور و زمین‌های واقع در حوضه آبریز آن را در بر می‌گیرد.

ماده ۲ برنامه مدیریت جامع تالاب ۳ اصل شامل چشم انداز مدیریت بلند مدت، هدف کلی مدیریت تالاب و اهداف راهبردی مدیریت جامع را دارد.

براساس اصل چشم انداز مدیریت بلند مدت تالاب چغاخور، در ۲۵ سال آینده، تالاب چغاخور دارای اکوسیستم پویا خواهد بود که برپایه مدیریت جامع حوضه آبریز دارای آب کافی و سالم و تنوع زیستی غنی و محیط زیست مطلوبی است که کلیه ذی‌نفعان به حقوق آن احترام گذاشته و تعلق عاطفی به آن دارند.

طبق اصل هدف کلی مدیریت تالاب چغاخور، ایجاد نظام مدیریت یکپارچه زیست بومی و هیدروژئولوژیک تالاب چغاخور مبتنی بر اصول مشارکت مؤثر کلیه ذی‌نفعان به خصوص جوامع محلی در امور مدیریت و بهره‌برداری خردمندانه و عالمانه از تالاب چغاخور مورد توجه قرار گرفته است.

اصل اهداف راهبردی مدیریت جامع تالاب چغاخور نیز شامل ۵ بخش مدیریت مناسب منابع آب و خاک، احیای تنوع زیستی تالاب، مدیریت کاربری اراضی و ساخت و سازهای اطراف تالاب، افزایش آگاهی در مورد ارزش‌ها و کارکردها و تهدیدات تالاب و ارتقای مشارکت عمومی و همچنین تامین معیشت پایدار و معیشت‌های جایگزین حاصل از ارتقای مشارکت عمومی است.

ماده ۳ این تفاهمنامه شامل ساز و کارهای اجرائی است که براساس آن و مطابق ساختار موجود در برنامه مدیریت، کمیته استانی مدیریت جامع تالاب‌ چغاخور در سطح استان تشکیل می گردد.

در تبصره ۱ ماده ۳ این تفاهمنامه که وظایف اصلی کمیته استانی را مشخحص کرده، اجرای برنامه تدوین شده برای مدیریت تالاب با ضمانت اجرایی یک سند استانی، بازنگری و اقدامات پیش‌بینی شده در برنامه مدیریت در فواصل مختلف زمان پیشنهادی، تعریف پروژه و تخصیص اعتبارات سالانه و استانی و یا ملی برای اجرای اقدامات اجرایی پیش‌بینی شده در طرح مدیریت، برنامه‌ریزی، پیشنهاد و پیگیری تخصیص به موقع برای اقدام‌های مورد نیاز، بررسی و تأیید برنامه‌های پیشنهادی سالانه دستگاه‌ها در خصوص مدیریت تالاب و اخذ راهکارهای مختلف ادارات ذی‌ربط و ارائه راهکارهای مدیریتی در شرایط خاص، تسهیل در هماهنگی‌های بین بخشی با ایجاد یک گردش کار مدیریتی برای ارسال و ابلاغ دستورهای اجرایی و موظف بودن ادارات به انجام این دستورهای استانی، همسوسازی برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های دولتی در محدوده تالاب، بررسی پیشنهادهای مرتبط با تالاب رسیده به کمیته، ارائه آن به سازمان‌های مسئول مرتبط با آن و اظهار نظر در خصوص آن به متقاضی و اداره مربوطه، نظارت، پایش، ارزیابی اجرای برنامه مدیریت تدوین شده و تأیید گزارش سالانه (سال قبل) دستگاه‌های اجرایی کمیته مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در تبصره ۲ ماده ۳ این تفاهمنامه آمده است که کمیته استانی مدیریت تالاب چغاخور می‌بایست نسبت به ایجاد دبیرخانه دائمی مدیریت تالاب در اداره کل حفاظت محیط زیست برای انجام نظارت بر عملکرد کمیته‌های شهرستانی و بررسی پیشنهادهای کمیته‌های مذکور و ابلاغ تصمیم‌گیری‌های مدیریتی استانی به صورت ارسال مکاتبات اداری و اطلاع‌رسانی اداری اقدام کند.

در تبصره ۳ ماده ۳ مشخص کرده که اعضای کمیته استانی شامل رییس، دبیر و اعضا مطابق فلوچارت ساختار پیشنهادی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی چغاخور باشد.

در تبصره ۴ ماده ۳ ریاست کمیته در سطح استان بر عهده استاندار سپرده و براساس تبصره ۵ ماده ۳ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به سمت دبیر دبیرخانه کمیته استانی مشخص شده است.

ماده ۴ این تفاهمنامه با عنوان ساز و کارهای مالی می‌گوید: برنامه مدیریت جامع تالاب چغاخور پس از تصویب و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی، به عنوان سندی در نظر گرفته خواهد شد که مبنای تصمیم‌گیری و اقدام در خصوص پروژه‌های توسعه‌ای در سطح حوضه آبریز و اقدامات مرتبط با تالاب در بخش‌های مختلف خواهد بود و دستگاه‌های ذی‌نفع و متولی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) در سطح استان نیز بایستی به عنوان سند بالادستی در هدایت منابع و بودجه مالی دستگاه‌های اجرایی برای انجام اقدامات پیش‌بینی شده در سند مذکور به عنوان اولویت به آن توجه داشته باشند.

این تفاهمنامه در ۵ ماده، ۷ تبصره و ۲۶ نسخه که هر یک از اعتبار و ارزش واحدی برخوردار است تهیه و تنظیم و در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ هجری خورشیدی به امضاء طرفین رسیده و از تاریخ امضاء لازم الاجرا است.

این تفاهمنامه از تاریخ امضاء تا ۵ سال اعتبار دارد و پس از آن نیز تا اعلام کتبی هر یک از طرف‌ها به قوت خود باقی خواهد بود.

در این تفاهمنامه تعریف تالاب براساس ماده (۱) قانون کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی بویژه تالاب ‌های زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) مصوب ۱۳۵۲، شامل مرداب‌ها، باتلاق‌ها و لجن‌زارها یا آب‌های طبیعی یا مصنوعی اعم از دائمی یا موقت بوده که آب‌های شیرین، تلخ یا شور در آن به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود از آن جمله است و آب‌های دریا که عمق آن‌ها در پایین‌ترین نقطه جزر از ۶ متر تجاوز نکند.

همچنین در این تفاهمنامه مدیریت زیست بومی شامل مدیریت زیست بومی فرآیندی جامع نگر، هدایت کننده و نظارتی برای پایش و ارزیابی تمامی اقدامات و ساز و کارهای اجرایی بوده که براساس فرآیندهای زیست بومی به منظور حفاظت، احیاء و بهره‌برداری پایدار از حوضه آبریز تالاب تهیه و مبنای اقدام قرار می‌گیرد.

تعریف کنوانسیون رامسر در این تفاهمنامه به این صورت آمده که کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی بویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی بوده که در سال ۱۳۵۱ از سوی کشور ایران به امضاء رسیده است.

تفاهمنامه اعضای کمیته استانی مدیریت جامع تالاب بین‌المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری که به استناد بند ب ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه و تبصره ۱ ماده ۵ آیین نامه نحوه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب ۱۳۹۶ و با هدف مشارکت در اجرای برنامه تدوین شده را استاندار چهارمحال و بختیاری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رؤسای کل دادگستری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد، مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی، شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی، فرمانده نیروی اننظامی، مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب روستایی و مدیران کل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، منابع طبیعی و آبخیزداری، آموزش و پرورش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فنی و حرفه‌ای، امور عشایر، هواشناسی، دفتر مدیریت بحران، تعاون روستایی، دامپزشکی، شیلات و نماینده جوامع محلی و دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد استان امضاء کردند.

تالاب بین‌المللی چغاخور در ۷۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده و یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری مسافران داخلی و خارجی ورودی به چهارمحال و بختیاری است.

۷۳۶۲/۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!