صنعت زنبورداری در استان اردبیل توسعه می‌یابد


صنعت زنبورداری در استان اردبیل توسعه می‌یابد

اردبیل- ایرنا- مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: صنعت زنبورداری در این استان با اجرای طرح‌های آموزشی توسعه می‌یابد.

علیرضا خواجوی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای پروژه ملی توانمندسازی زنان روستایی در استحصال فرآورده‌های جانبی زنبور عسل، دوره آموزشی با عنوان "تربیت زنبوردار صنعتی" ویژه زنبورداران زن در استان آغاز شده است.

وی گفت: این دوره آموزشی برای ۲۰ نفر از زنبورداران، کارشناسان امور زنان روستایی و کارشناسان امور دام شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و خلخال برگزار شده است.

خواجوی دگردیسی زنبور عسل، ویژگی‌های مطلوب ملکه زنبورعسل، روش­‌های کنترل صفات نامطلوب، تشخیص کندوهای دارای ملکه و اقدامات لازم در صورت نبودن ملکه در کندو و یا وجود ملکه‌های هرمافرودیت، بررسی عمر مفید ملکه و عوامل تهدید کننده کندوها را از جمله موضوعات این دوره آموزشی ذکر کرد.

وی بیان کرد: در این دوره آموزشی، مشاور استانی طرح با تشریح وضعیت تولید عسل و فرآورده‌های جانبی آن در کشور و استان بر اهمیت تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل و نقش موثر آن در افزایش در آمد زنبورداران تاکید کرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بهره‌برداران دامی و کشاورزی استان در بکارگیری توصیه‌های فنی به منظور کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد و افزایش دانش فنی، خواستار مشارکت بیشتر زنبورداران در راه‌اندازی تشکل‌های مردم نهاد و تعاونی‌ها جهت تسهیل در امر تولید شد.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به شهرت جهانی عسل سبلان و لزوم حمایت از تولید محصول عسل و پرورش زنبور عسل در این استان بیان کرد: برای توسعه صنعت زنبورداری در استان سالانه بیش از ۸۰ مورد کلاس و دوره آموزشی تخصصی برای زنبورداران استان برگزار می‌شود.

دهقان باقری گفت: سیاست اصلی جهاد کشاورزی اقتصادی‌تر کردن فعالیت زنبورداران از طریق تولید محصولات جانبی و سوق دادن آنها به تولید سایر فرآورده‌های مرتبط با زنبورداری از جمله تولید ژل رویال، گرده و نیز زهر زنبور عسل، تولید عسل مرغوب است.

استان اردبیل به عنوان سومین تولید کننده عسل در ایران، با تولید سالانه ۶ هزار تن محصول، یکی از قطب‌های مهم تولید عسل در کشور بشمار می‌رود.

سه هزار و ۵۱۱ نفر در استان اردبیل با ۳۶۴ هزار کلنی زنبور عسل مدرن و سه هزار و ۴۶ کلنی زنبور عسل سنتی و بومی و با تولید میانگین ۱۶ کیلوگرم در هر کندو به شغل زنبورداری مشغول هستند.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت