یک بام و دو هوای مرغ در سیستان و بلوچستان


یک بام و دو هوای مرغ در سیستان و بلوچستان

طی روزهای اخیر صنعت مرغداری در سیستان و بلوچستان دچار مشکلاتی شده و دود این مشکلات به چشم مردم و مرغداران رفته است.

به گزارش ایسنا- طی روزهای اخیر انواع و اقسام قیمت گوشت مرغ در بازار زاهدان باعث شده تا هرکدام از فروشندگان بر طبل خود بکوبند و خارج از عرف قیمت این کالا را به میل خود تعیین کنند.

همچنین در این میان مرغ همسایه نیز غاز است، چرا که مرغ های تولیدی که در خود استان پرورش میابند بر دست مرغداری ها مانده و دلالان و واسطه گران مرغ تولیدی استان های همسایه را روانه بازار زاهدان کرده اند.

مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران استان با بیان اینکه سطح تولید گوشت از 13 هزار تن در سال 94 ، اکنون به بیش از 40 هزار تن با 182 واحد فعال رسیده است گفت: سیاست دولت بر این است که وقتی مرغ ما اماده شد اجازه ورود مرغ به استان ما، از استانها دیگر داده نشود.

نخعی با اشاره به ورود مرغ از استانهای خراسان جنوبی و کرمان در دو ماه گذشته به استان افزود: متاسفانه مرغ ما روی دستمان مانده و در این بین دلالان سود می برد.

در این میان با توجه به اعتراض مرغداران استان جلسات مکرری از سوی مسئولین جهت خسارت ندیدن مرغداران تشکیل شد تا جایی که ورود مرغ از استانهای دیگر به سیستان و بلوچستان ممنوع شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارسیستان و بلوچستان چندی پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار استان گفت: واردات هرگونه مرغ زنده غیرمجاز به داخل استان ممنوع است.

علیرضا نورا افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که در ایام پیک تولید داخلی، واردات مرغ از استان های همجوار، محدود شود تا تولیدکنندگان داخل استان متضرر نشوند.

تولید بیش از ۱۱هزار تن گوشت مرغ در سیستان وبلوچستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان خبراز تولید بیش از ۱۱هزار تن گوشت مرغ دراستان داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاپایان مرداد ماه در مرغداریهای استان ۶میلیون و۶۳۱هزار و ۵۷۴ قطعه جوجه ریزی انجام شده و پیش بینی می‌شود بر اساس میزان جوجه ریزی بیش از ۱۱هزار و۲۷۳تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف شود.

محمدرضا بندانی با اشاره به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی از واحدهای تولیدی در استان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۹۰۰تن نهاده با ارز۴۲۰۰تومانی به پرورش دهندگان مرغ تحویل داده شده و بر اساس میزان نهاده تحویلی مقرر شده بود که مرغداران ۱۷۶۵تن گوشت مرغ با قیمت مصوب به ستاد تنظیم بازار تحویل نمایند که تاکنون ۲۰۰تن گوشت مرغ تعهد شده را ارائه کرده‌اند.

وی گفت: بر اساس دستور العمل دامپزشکی کشور جوجه ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی با گواهی کشتار مرغ های تولیدی امکان پذیر است بنحوی که برای جوجه ریزی در هردوره نیاز به گواهی کشتار مرغ های تولیدی دوره قبل را دارند .

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی با عرضه مرغ زنده مخالف بوده و بمنظور کنترل بهداشت و امنیت غذایی می‌بایست مرغ در کشتارگاه‌ها کشتار وسپس به بازار عرضه شود.

بندانی تصریح کرد: استان همچنان برای تامین گوشت مرغ نیاز به واردات دارد و در حال حاضر بیش از ۶۰درصد نیاز استان از خارج از استان از طریق استان‌ها ی همجوار تامین و به استان وارد می‌شود.

وی گفت: پرورش دهندگان مرغ گوشتی می توانند مرغ های تولیدی خودرا در کشتارگاه‌ها کشتار و گوشت مرغ استحصالی را به شرکت پشتیبانی اموردام تحویل دهند واین شرکت آمادگی خرید گوشت مرغ کشتار شده بصورت منجمد را دارد.

وی گفت: سیستان وبلوچستان در حال حاضر ۲۲۷ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت پرورش ۵میلیون و۸۸۶هزار قطعه جوجه در هر دوره را داراست و در سال گذشته با ۱۵میلیون ۵۲۸هزار قطعه جوجه ریزی ۲۶هزارو۳۹۹تن گوشت مرغ تولید وبه بازار عرضه کرده است.

نیاز ضروری صنعت مرغداری سیستان وبلوچستان چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در نشست اعضای هیئت مدیره واتحادیه مرغداران استان نیز گفت: وظیفه ذاتی سازمان جهاد کشاورزی حمایت از تولید وتولید کنندگان است.

زورقی افزود: مرغداری ها هم یکی از زیر بخش‌های تولید در بخش کشاورزی است وما نیز در راستای حمایت از تولید کنندگان گوشت مرغ در تامین نهاده های تولید هیچگونه مشکلی نداریم.

زورقی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی با خرید و فروش و عرضه مرغ زنده در سطح استان مخالف است و سیاست بخش کشاورزی ارائه مرغ کشتار روز به مصرف کننده است.

وی از اتحادیه مرغداران استان خواست در کنار تولید مرغ، تمام تلاش خودرادر تکمیل زنجیره صنعت مرغ معطوف کرده تا پرورش دهندگان مرغ بتوانند بدون دغدغه مرغ تولیدی را به بازار عرضه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: فعال کردن کشتارگاه صنعتی مرغ در استان نیاز ضروری مرغداری‌هاست.

وی تأکید کرد در حال حاضر ۲۲۷واحد پرورش مرغ گوشتی در استان داریم اگر با تمام ظرفیت اسمی اقدام به جوجه‌ریزی نمایند ۷۰درصد نیاز استان به گوشت مرغ تأمین خواهد شد ولی به دلیل غیر فعال بودن برخی از واحدهای پرورش مرغداری هم اکنون ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ ۴۰درصد است.

زورقی افزود: طی سال گذشته با ۱۵میلیون و ۵۲۸هزار جوجه ریزی در مرغداری‌ها ۲۶هزار و۳۹۹تن گوشت مرغ تولید وبه بازار مصرف عرضه شد.

وی گفت: نیاز سالیانه استان به گوشت مرغ بیش از ۷۸هزار تن بوده که در سال گذشته ۵۲هزارتن گوشت مرغ از خارج استان وارد شده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان