بازداشت مقام اطلاعاتی کانادا در ارتباط با پرونده فساد روسیه


یک مقام عالی‌رتبه پلیس کانادا به اتهام افشای اطلاعات محرمانه برای نهاد‌های...

بازداشت مقام اطلاعاتی کانادا در ارتباط با پرونده فساد روسیه

یک مقام عالی‌رتبه پلیس کانادا به اتهام افشای اطلاعات محرمانه برای نهاد‌های خارجی دستگیر شده است. دستگیری این مقام به یک پرونده بزرگ فساد روسیه مرتبط است.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسانه‌های کانادا، کامرون اورتیس، مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی پلیس کانادا که به اتهام سرقت اطلاعات حساس دستگیر شده، بر تحقیقاتی درباره پولشویی سرمایه‌های سرقت‌شده روسیه نظارت داشته است.

به گفته جان مک‌فارلن، دادستان فدرال کانادا، اتهامات اورتیس اقدام به افشای اطلاعات محرمانه برای نهاد‌های خارجی است، اما مشخص نیست این اطلاعات را برای چه طرفی "جمع‌آوری، ذخیره و پردازش" کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، مک‌فارلین افزود: ما بر این باوریم که او به قصد ارتباط با افرادی این کار را کرده که نباید با آنان در ارتباط می‌بوده است.

روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" گزارش داد، دستگیری اورتیس با پرونده فساد گسترده‌ای در ارتباط است که سرگئی ماگنیتسکی، مشاور مالیاتی روس آن را افشا کرده و به اتهام کلاهبرداری ۲۳۰ میلیون دلاری از سوی مقامات ارشد مالیاتی و وزارت کشور روسیه مرتبط است. به نوشته این روزنامه، اورتیس از ماه اوت مسئول رسیدگی به احتمال ورود بخش‌هایی از این پول به کانادا شد.

"گلوب اند میل" به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد: اورتیس، مدیر کل مرکز هماهنگی اطلاعات ملی پلیس کانادا قصد داشته برای دومین بار با تیم حقوقی‌ای که احتمال ارتباط ۱۴ میلیون دلار از سرمایه‌های سرقت‌شده روسیه با کانادا را بررسی می‌کردند، دیدار کند.

طبق گزارش پلیس کانادا، اورتیس ۴۷ ساله روز پنجشنبه در اوتاوا دستگیر شد و با پنج اتهام که سه مورد از آن‌ها تحت قانون امنیت اطلاعات و دو مورد تحت مقررات کیفری اعلام شده، روبه رو شد. او جمعه پیش‌رو برای شرکت در جلسه استماع در دادگاه حاضر خواهد شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در این خصوص به خبرنگاران گفته: می‌توانم اطمینان بدهم که مسئولان این مساله را با جدیت پیگیری می‌کنند.

اندرو شیر، رقیب ترودو در انتخابات فدرال این مساله را "بسیار نگران کننده" دانسته که "یک مقام ارشد اطلاعات پلیس به اتهام افشای اطلاعات امنیت ملی" دستگیر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس