آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های خراسان شمالی


آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- برداشت محصول انگور از سطح 18 هزار و 500 هکتار تاکستان خراسان شمالی در واپسین روزهای تابستان آغاز شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون برداشت گونه های انگور کلاهداری و کشمشی از موستان‌های مناطق گرمتر استان آغاز شده و برآورد می شود امسال در مجموع ۱۷۵ هزار تن انواع انگور در این استان برداشت شود.
محمدعلی شریکیان اظهار داشت: از مجموع انگور تولیدی خراسان شمالی ۱۰۵ هزار تن کشمشی، ۷۰ هزار تن کلاهداری و مابقی شامل دیگر گونه ها است.

وی از تاکداران استان خواست تا تمهیدات لازم برای برداشت محصول را داشته باشند و افزود: کشاورزانی که انگور کشمشی دارند باید پیش از برداشت مکان مناسبی را برای کشمش خشک کنی آماده کرده باشند.

شریکیان همچنین از باغداران خواست تا مرحله برداشت را به درستی مدیریت کنند و افزود: محصول را باید به موقع برداشت کرد به گونه ای که زود و یا دیرهنگام نباشد زیرا این امر بر کمیت و کیفیت محصول اثرگذار است.

وی گفت: پیش بینی می شود که از گونه انگور کشمشی تولیدی استان ۲۱ هزار تن به کشمش تبدیل شده و مابقی به صورت تازه خوری مصرف شود.
این مسئول با اشاره به کیفیت بالای انگور کشمشی تولیدی خراسان شمالی اظهار داشت: ظرفیت صادرات سالانه این گونه انگور ۱۵ هزار تن است.

شریکیان از تاکداران استان خواست تا به منظور ارزش اقتصادی بیشتر انگور کشمشی را به کشمش تبدیل کنند و افزود: این اقدام به توجه به افزایش قابلیت نگهداری و صادرات این محصول، موجب ثبات قیمت در بازار نیز خواهد شد.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری نیز مربوط به شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، مهرماه را زمان اوج برداشت انگور کلاه‌داری دانست و افزود: این محصول دیررس است و بیشتر نیز به عنوان تازه خوری مصرف می شود.

شریکیان گفت: علیرغم بارندگی های مطلوب در سال جاری و افزایش رطوبت، که زمینه را برای بروز برخی آفت ها از جمله سفیدک انگور مساعد می سازد، انجام اقدامات پیشگیرانه از گسترش بیماری سفیدک داخلی انگور جلوگیری و آنرا مهار کرد.
گونه انگور کلاهداری و کشمشی به عنوان عمده ترین گونه های تولیدی خراسان شمالی نسبت به دیگر انواع آن، جنبه اقتصادی بیشتری دارد.
خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان های کشور دارد.
بیش از ۴۲ درصد سطح باغها و ۵۷ درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و ۴۴ هکتار باغی است.
۳۰۰۷/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس