تخلفات مالی و توزیع نامناسب آرد در تنکابن


تخلفات مالی و توزیع نامناسب آرد در تنکابن

گندم، مهم‌ترین نبات رستنی از تیرۀ غلّات و شاید ارزشمندترین گیاه موجود بر این کرۀ خاکی است که قوت غالب و روزانه مردم جهان را تشکیل می‌دهد. آرد و نان محصولات نام آشنای گندم در سراسر دنیا هستند که به طرق مختلف و به‌دست افرادی زحمتکش به عمل می‌آیند، خواه این تولید خانگی یا سنتی و خواه صنعتی و مکانیزه باشد. آنچه که مهم است نحوه توزیع و قیمت‌گذاری این...

به گزارش ایسنا، چند سالی است که مشکلات مربوط به حوزه آرد و نان چالش‌های متعددی را در کشور ایجاد کرده است و در عناوین مختلفی چون کیفیت نامطلوب، توزیع نامناسب، افزایش قیمت، سهمیه‌بندی و کمبود کالاهای اساسی توانسته خبرساز شود، این بار اما گویا مشکل از جنس دیگری است.

نائب رییس اتحادیه خبازان شهرستان تنکابن از وجود تخلفات مالی گسترده و نیز فروش آرد دولتی در بازار آزاد خبر داده و معتقد است: آرد و توزیع آن در کشور سبب ایجاد فرصت و درآمدی شده تا عده‌ای از هر کیسه آن برای سرکیسه کردن مردم استفاده کنند.

وی شاید تنها شهروندی باشد که بیش از 800 مکاتبه با مدیران شهرستان، استان و کشور در زمینه احقاقِ حقوق نانوایان داشته و بارها از استانداران، فرمانداران و سایر مسئولان در این زمینه یاری خواسته است. او حتی در شهر خود متّهم به نشر اکاذیب و محکوم به 23 ماه حبس شد، اما رأی برائت دادگاه تجدیدنظر مازندران ثابت کرد که حق با وی بوده و او به دنبال احقاق آن است.

اردشیر منصورکیایی در گفت‌وگو با ایسنا، از وجود دست‌های پشت پرده در توزیع آرد شهرستان و مازندران در گذشته خبر داد و اظهار کرد: پس از واگذاری آرد به شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به جهت یکسان‌سازی در توزیع باید تمامی وجوه واریزی به صورت نقدی و به نام این شرکت واریز می‌شد اما در تنکابن برخی وجوه به حساب شخصی اعضاء هیئت مدیره شرکت تعاونی واریز شده که اسناد آن نیز موجود و بیانگر فروش آرد آزاد خارج از روال توزیع دولتی آن در سال‌های پیشین بوده است.

نائب رییس اتحادیه خبازان تنکابن با اشاره به حسابرسی صورت گرفته از شرکت تعاونی خبازان به دستور مدیرکل تعاون استان در سال 97 تصریح کرد: در گزارش حسابرسی انجام شده از دفاتر شرکت تعاونی که در 150 صفحه منتشر شد به صراحت به وجود اختلاف فاحش بین سود واقعی و رقم سود مندرج در دفاتر اشاره شده است.

منصورکیایی به ایرادات متعدد اعلام شده به این مجموعه در حسابرسی انجام گرفته که حکایت از مشکلات متعدد در این شرکت تعاونی دارد اشاره و اظهار کرد: مواردی نظیر نبود نرم افزار حسابداری و تهیه اسناد به شکل دستی و ناقص، نبود مدارک مثبته در بیش از 80 درصد از اسناد حسابداری شرکت، استفاده ناصحیح از حساب تنخواه گردان، پرداخت بدون قاعده حق ماموریت برون شهری به عوامل شرکت و نگهداری نشدن حساب‌های معین و تفضیلی تنها بخش کوچکی از تخلفات صورت گرفته در شرکت تعاونی خبازان تنکابن است.

وی از نامه توزیع کنندگان آرد به فرمانداری شهرستان سخن گفت و تاکید کرد: در این نامه آمده که مدیرعامل شرکت تعاونی در فاصله سال‌های 91 تا 93 با توزیع 450 هزار کیسه آرد تنها شش میلیون تومان سود به حساب شرکت تعاونی واریز کرده که در واقع سود واقعی این توزیع به گفته عاملان توزیع 550 میلیون تومان بوده است.

نائب رییس اتحادیه خبازان تنکابن تخلف دیگر صورت گرفته را تشکیل نشدن مجمع عمومی شرکت تعاونی از سال 94 تاکنون اعلام کرد و در مورد سایر تخلفات صورت گرفته افزود: زیرپا گذاشتن اساسنامه وزارت تعاون و ماده 129 قانون تجارت با اقدام غیرقانونی حمل آرد توسط وسیله شخصی مدیرعامل و کسب سود از این طریق طی 18 سال با وجود در اختیار داشتن خودروی مخصوص حمل آرد شرکت تعاونی از دیگر تخلفات صورت گرفته در این مجموعه است.

هادی صیادی -رییس اتحادیه قنادان شهرستان تنکابن و یکی از عاملان توزیع آرد این شهرستان- نیز در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا با صحه گذاشتن بر مدعای گفته شده اظهار کرد: این مشکل سال‌هاست که گریبانگیر خبازان شهرستان بوده و تخلفات صورت گرفته بارها رخ داده است.

همه این اتفاقات در شرایطی در تنکابن رخ داده که نبود نظارت با وجود تخلفات آشکار در اعمال مسئولان شهرستان باعث شده تا سوالات متعددی برای اذهان عمومی ایجاد شود بنابراین لزوم ورود و مداخله مراجع ذی‌صلاح و متولیان امر در این حوزه می‌تواند علاوه بر رفع ابهامات، پرده از حقایق این موضوع برداشته و به روشن شدن موضوع کمک کند.

گفتنی است نامه سرگشاده این خباز خطاب به وزیر کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیزاستمداد این شهروند از ریاست قوه قضاییه برای احقاق حق نانوایان شهرستان تنکابن در نشریه مکتوب شهرستان منتشر شده و اسناد آن موجود است.

ایسنا آماده دریافت و انتشار پاسخ از مراجع ذی‌صلاح است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا