ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی


ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی

یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: افزایش گودی کمر در موارد حاد قدرت راه رفتن و ایستادن را از فرد می‌گیرد.

مصلح‌الدین ادیب‌حسامی کارشناس ارشد فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره افزایش گودی کمر یا هایپرلوردوزکمری اظهار کرد: در حالت طبیعی کمر مقداری گودی دارد و صاف بودن کمر دلیل بر وجود بیماری دیگر در این ناحیه است، ستون فقرات هر انسان به طور طبیعی چهار قوس دارد که سه تا از این قوس‌ها در نواحی گردن، ستون فقرات سینه و کمر متحرک هستند، ولی قوس چهارم که در ناحیه لگن است به علت اینکه مهره‌های آنجا به هم چسبیده‌اند، متحرک نیست و به حساب نمی‌آید.

ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی

او بیان کرد: قوس‌هایی که در ناحیه ستون فقرات هستند میزان نیروی وارد شده در ستون فقرات را کاهش و قدرت تحمل وزن را افزایش می‌دهند به طوری که سه قوسی که در ستون فقرات وجود دارند به میزان حدود ۱۰ برابر می‌توانند وزن و نیرویی را که به آنها وارد می‌شوند، تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای درمان گودی کمر +تصاویر

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی افزود: کم یا زیاد شدن قوس‌های ستون فقرات بیماری‌های عضلانی و اسکلتی را در آن ناحیه ایجاد می‌کند و به دنبال آن این بیماری‌ها در صورت مزمن شدن به نواحی بالا و پایین ستون فقرات هم منتقل می‌شوند.

چه عوارضی با افزایش گودی کمر در کمین شماست؟

ادیب‌حسامی تاکید کرد: افزایش گودی کمر موجب می‌شود که مفاصل ستون فقرات خیلی به هم فشار بیاورند بنابراین در طول زمان آرتروز کمر در فرد ایجاد می‌شود و به طور کوتاه مدت و در موارد حاد، راه رفتن فرد و ایستادن شخص مختل می‌شود، افزایش گودی کمر در موارد حاد نیاز به درمان جراحی دارد، در این موارد فرد بیشتر از پنج تا ۱۰ دقیقه نمی‌تواند راه برود یا بایستد به طوری که شخص مجبور می‌شود بنشیند سپس دوباره راه برود، درمان موارد حاد افزایش گودی کمر جراحی بوده البته جراحی درمان آخر است.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی تصریح کرد: افزایش گودی کمر درمان پذیر است و در مراحل اولیه به کمک ورزش می‌توان این آسیب را به راحتی درمان کرد، به علت عوارض زیاد جراحی پیشنهاد می‌شود که این عارضه بدون جراحی درمان شود.

او با اشاره به اینکه برای درمان افزایش گودی کمر نخست تمرین‌های کششی آغاز می‌شود، گفت: سپس تمرین‌های تقویتی را انجام می‌دهیم، تا عارضه عود نکند.

چهار تمرین درمانی برای رفع افزایش گودی کمر

ادیب‌حسامی اظهار کرد: در تمرین نخست فرد به پشت دراز می‌کشد و هر دو پایش را به شکل صاف روی زمین قرار می‌دهد سپس یکی از پاهایش را از زیر زانو به کمک ۲ دست خود می‌گیرد و آن را داخل شکم به طور کامل جمع می‌کند و به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه می‌دارد به طوری که قوس ستون فقرات به شکل صاف روی زمین است سپس خیلی آرام پایش را دراز می‌کند و برای پای دیگر هم این تمرین را انجام می‌دهد، این تمرین باید ۱۰ بار با پای چپ و ۱۰ بار با پای راست تکرار شود.

ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی بیان کرد: در تمرین دوم فرد هر دو پا را باهم جمع می‌کند و دست‌هایش را از زیر زانو به دو پایش می‌گیرد و هر ۲ پا را داخل شکم جمع می‌کند و ۱۰ تا ۲۰ ثانیه آنها را در این وضعیت نگه می‌دارد، این تمرین باید روزانه پنج بار، هر بار ۱۰ مرتبه تکرار شود.

ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی

بیشتر بخوانید: گودی کمر چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ +راه درمان

او افزود: در تمرین سوم که تمرینی تقویتی است فرد به پشت دراز می‌کشد و هر ۲ پایش را جمع می‌کند به طوری که کف پا‌ها روی زمین قرار دارد سپس کمرش را به زمین فشار می‌دهد و ۱۰ ثانیه در این وضعیت نگه می‌دارد، این تمرین باید روزانه سه تا پنج بار، هر بار ۱۰ مرتبه تکرار شود.

ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی

ادیب‌حسامی یادآوری کرد: در تمرین چهارم فرد چهار دست و پا روی زمین قرار می‌گیرد سپس به کمرش قوس می‌دهد و آن را ۱۰ ثانیه در این وضعیت نگه می‌دارد سپس عضله خود را رها و شکمش را جمع می‌کند و آن را پنج ثانیه در این وضعیت نگه می‌دارد، در مرحله آخر فرد کمر و ستون فقراتش را خم می‌کند، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ تا ۲۰ مرتبه تکرار شود.

ارتباط افزایش گودی کمر با اختلال راه رفتن + تمرین‌های اصلاحی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403