اصحاب امام حسین(ع) با آزادی متصل به عقل کربلایی شدند


اصحاب امام حسین(ع) با آزادی متصل به عقل کربلایی شدند

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه پاداش‌2های قیامت به تناسب عقل به انسان داده می‌شود، گفت: یاران امام حسین(ع) با آزادی وصل‌شده به عقل و دشمنان ایشان هم با آزادی وصل به جهل، شکم و شهوت وارد کربلا شدند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» به مناسبت دهه اول محرم در حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی به سخنرانی پرداخت و گفت: پروردگار مهربان تمام وسایل حرکت انسان به سوی سعادت دنیا و آخرت را در اختیار او قرار داده و این از باب لطف، رحمت واحسان او است.

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیه‌ای از قرآن مجید مبنی بر اینکه انسان گمان می‌کند من او را رها کردم، تصریح کرد: گمان نزد خداوند ارزش واهمیتی ندارد آنچه ارزش دارد علم و حکمت است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به فرمایشی از ناحیه خداوند مبنی براینکه به عزت و جلال خودم سوگند که من باورکنندگان به خودم و قیامت را به جهنم نمی‌برم، اظهار کرد: علم، یقین، باور و صدق نزد خداوند ارزش دارد اما گمان مساله‌ای پوچ، باطل و بی‌ارزش است که نابود می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه خداوند فرموده ما انسان را همچون حیوانات رها نکردیم، ابراز کرد: انجام تکالیف الهی بهترین نوع تجارت برای انسان در دنیا و آخرت است به همین منظور خداوند برای انسان ابزار و وسایلی قرار داده که مسیر سعادت را طی کند.

وی با استناد به آیه‌ای از سوره اسراء‌ مبنی بر اینکه ما همه فرزندان انسان را گرامی داشته و باارزش قرر دادیم، گفت: یکی از عوامل موثر در ارزشمندی انسان عقل او است، عقل امری معنوی، عرشی، الهی و غیرمادی است و منظور از عقل چند میلیارد سلول مادی کاربردی نیست بلکه عقل مهمانی از ملکوت عالم است که توسط خداوند در رحم مادر به جنین هدیه داده می‌شود؛ بسیاری از حکمای عالم اعتقاد دارند که عقل مسافری عرشی و ملکوتی است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند درباره انسان فرموده تو روح الهی و عقل ملکوتی هستی، تصریح کرد: خداوند عقل را از محلی اعلی در وجود انسان قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: خداوند سمیع و بصیر است این حقیقت سمیع و بصیر را هم به انسان داده است حیوانات با اینکه گوش دارند حقایق را نمی‌شوند زیرا سمیع و بصیر نیستند، خداوند انسان را دارای چشم و گوش معرفی نکرده بلکه موجودی که شنوایی را بینایی را می‌فهمد معرفی کرده است. انسان به معنای واقعی انسان می‌تواند بفهمد که امام حسین(ع) محل تجلی کل صفات پروردگار است.

وی با استناد به روایتی از امام صادق(ع) گفت: وقتی خداوند عقل را آفرید خطاب به او گفت: من چیزی را در این عالم محبوب‌تر از تو در پیشگاه خودم خلق نکردم، این حقیقت ملکوتی سبب احترام انسان نزد خداوند است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در قیامت به هر کس هر پاداشی بدهند به خاطر عقل او است به خاطر اینکه از عقل مسافر ملکوتی زیبا استفاده کرد، انسان با عقل درک و فهم تکلیف را پیدا می‌کند که پاداش آن هم مغفرت، رحمت، شفاعت و بهشت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه اضافه بر عقل خداوند انسان را به خاطر نعمت آزادی اکرام و احترام کرده است، اظهار کرد: خداوند به انسان آزادی داده که با آن دنبال علم، خیر، فضیلت و اخلاق انسانی حرکت کند.

وی افزود: آزادی که اندیشمندان و حکمای الهی از آن در کتب آسمانی سخن گفتند این است که حرکت مردم به سوی کمال با اجبار نیست بلکه اختیاری است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد:‌ انسان از طریق آزادی می‌تواند تمام کمالات آخرتی را به دست آورد، این آزادی غیر از آزادی شکم و شهوت است بلکه به تعبیر قرآن شکم و شهوت زنجیر است، آزادی چیزی است که خداوند با عقل به انسان عطا کرده تا بفهمد و با آن عمل کند و بهره‌های الهی را نصیب خود کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: یاران امام حسین(ع) با آزادی وصل شده به عقل و دشمنان ایشان هم با آزادی وصل به جهل، شکم و شهوت وارد کربلا شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: خودم روزی پاکیزه و حلال برای انسان قرار دادم که از طریق تلاش و کوشش به دست آورده و با عقل و اختیار بین دو مسیر بی نهایت بزرگ با عظمت و مسیر پستی و ذلت انتخاب و حرکت کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود