عاشورا میدان نمایش همت‌های بلند است/ عزادار امام(ع) با تغییر عناوین، گناه نمی‌گند


عاشورا میدان نمایش همت‌های بلند است/ عزادار امام(ع) با تغییر عناوین، گناه نمی‌گند

حجت‌الاسلام حسینی با بیان‌اینکه از مهمترین درس‌های عاشورا بلندهمتی است، گفت: برای رسیدن به این ویژگی باید هزینه کرد و از جان گذشت‌‌. اصحاب اباعبدالله(ع) چون در مسیر بلندهمتی از جان خود گذشتند، به «اصحاب باوفای امام حسین (ع)» مشهور شدند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی حسینی» در گفت و گو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان درباره ویژگی های اصحاب امام حسین (ع)، اظهار کرد: ویژگی های یاران حضرت اباعبدالله (ع) زیاد است ولی یکی از مهم ترین آنها، همت بلند است. به همین ترتیب، یکی از ویژگی های محبان امیرالمومنین علی (ع) و عزاداران شهادت حضرت اباعبدالله (ع)، بلندهمتی است.
این عضو دفتر ایران آیت الله العظمی سیستانی از مراجع معظم تقلید شیعه افزود: داستان ذوالقرنین در سوره مبارکه کهف بدین صورت آمده که وی وارد روستایی می شود و اهالی آن از ذوالقرنین می خواهند آنان را از شر قوم یَأجوج و مَأجوج نجات دهد. آنان به وی گفتند هر چه بخواهی به تو می دهیم تا ما را از دست این قوم نجات دهی. ذوالقرنین می گوید «نیازى به کمک مالى شما ندارم مرا با نیرو یارى کنید تا سد نیرومند بین شما و آنها ایجاد کنم.» بنابراین ذوالقرنین با شکوفا کردن همت اهالی آن روستا، به آنان کمک کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند «ای مردم! مانند زنبور عسل باشید» یادآور شد: کسی که همت بلند دارد مانند زنبور عسل بهترین کارها را انجام می دهد زیرا این حشره، از بهترین بخش از گل یعنی «شهد» تغذیه می کند.
حسینی در ادامه با اشاره به شان نزول و تفسیر آیه نجوا «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّ‌سُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِک خَیرٌ‌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ‌ ۚ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ» و و سوالاتی که حضرت علی (ع) از پبامبر اسلام (ص) پرسید گفت: خدای برخی از افراد، خانه، ماشین و ثروتشان است.‌ عده ای در عبادات کردن نیز برای خدا شریک قرار می دهند.
وی تاکید کرد: ولایت است که روش و خط ما را روشن می کند. راه امام حسین (ع) راه ولایت و تداوم مسیر نبوت و امامت است. کسانی که ولایت امیرالمومنین علی (ع) و فرزندان آن حضرت را قبول دارند، در مسیر حق حرکت و فقط خدا را عبادت می کنند.
این عضو دفتر آیت الله العظمی سیستانی با بیان اینکه سوگوار حسین بن علی (ع) حق ندارد با تغییر عنوان گناه، به سمت گناه رود، بیان کرد: عده ای به بهانه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، با نامحرمان ارتباط پیدا می کنند و اسم آن را دوست اجتماعی می گذارند. عزادار امام حسین (ع) در مسیر حرکت دسته سوگواران، حق ندارد با فریب خود و دیگران و با گذاشتن اسم «دوست اجتماعی» با نامحرم صحبت کند و بگوید و بخندد.
حسینی در ادامه با بیان اینکه مبلغان مکتب نباید دین را برای مردم به ویژه نسل جوان سخت کنند، گفت: حق نداریم با سخت کردن شرایط دین داری، مردم را نسبت به اسلام بدبین کنیم. باوجود این نباید به بهانه آسان گرفتن، احکام شرع از جمله در زمینه روابط دختر و پسر را نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) حق را قبول داشتند، یادآور شد: حضرت سیدالشهدا (ع) فرمودند: «اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ: به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنها است و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‌ شوند.
این مبلغ دینی با بیان اینکه عزاداران باید قدر تک تک لحظات حضور در مجلس روضه حسینی را بدانند، اضافه کرد: عداه ای سال گذشته در مساجد و حسینیه ها شرکت می کردند اما اکنون روی تخت بیمارستان بستری هستند.
وی در پایان یکی از درس های عاشورا را بلندهمتی خواند و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به بلند همتی باید هزینه کرد و از جان گذشت‌‌. اصحاب حضرت اباعبدالله (ع) چون در مسیر بلند همتی از جان خود گذشتند، به لقب «اصحاب باوفای امام حسین (ع)» مشهور شدند.
پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس