تقوا قدرت درک و برنامه‌ریزی انسان را بالا می‌برد/ بین انقلابی‌گری و عقلانیت فاصله‌ای نیست


تقوا قدرت درک و برنامه‌ریزی انسان را بالا می‌برد/  بین انقلابی‌گری و عقلانیت فاصله‌ای نیست

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه تقوا راس حکمت است و قدرت درک و برنامه‌ریزی انسان را بالا می‌برد، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر همواره بر این امر تاکید داشتند که معنای عقلانیت و انقلابی‌گری یکی است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در مراسم سوگواری شام غریبان حسینی که در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: انسان باید در زندگی شخصی با هوای نفس خود مبارزه و آن را کنترل کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: همچنین انسان باید در زندگی اجتماعی هم با هوای نفس طاغوتیان و فرعونیان مبارزه کرده و اجازه ندهد که بر مردم مسلط شوند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اولیه مدیران حفظ عزت و کرامت مردم است، تصریح کرد: مدیران و نمایندگان مجلس همه باید خادمان مردم باشند زیرا مردم ولی‌نعمت آنها هستند یک خادم حق ندارد به ولی‌نعمت خود نفهمیدن را توهین کند که اگر چنین کنند مردم حق فریاد زدن علیه آنان را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر ضرورت محبت و عشق مسئول یا مدیر نسبت به مردم، اظهار کرد: هر مسئول یا مدیری چنین نباشد دچار اشتباه یا خیانت می‌شود. همچنین یک مسئول یا مدیر عاقل تنها کریم یا مردم دوست نیست بلکه اضافه بر این دو باید توان برنامه‌ریزی و مدیریت درست را هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدف حاکمیت عقل‌ها و نه جهل‌ها تحقق یافت، گفت: تجربه چنان اهمیت دارد که امیرمومنان امام علی(ع) درباره آن فرمودند شقی از عقل و تجربه استفاده نمی‌کند.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر مدیر یا مسئولی در مسائل کشور از عقل و تجربه استفاه نکند او نیز شقی و نادان است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بین انقلابی‌گری و عقلانیت فاصله وجود ندارد، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر همواره بر این امر تاکید داشتند که معنای عقلانیت و انقلابی‌گری یکی است.

وی با اشاره به مثالی افزود: رهبر معظم انقلاب ایستادگی مقابل مستکبران را امری عقلانی بیان کردند زیرا هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم شدن است، به این سخن خوب فکر کرده و به تجربیات کشورهای دیگر توجه کنیم آن را عقلانی خواهیم یافت.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز آل سعود سازشکار با هزینه‌کرد و نوکری فراوان مقابل استکبار در مقایسه با کشور ایران که به ایستادگی پرداخته چقدر در داخل کشور خود و بیرون پیشرفت و برد کرده است؟

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به حدیثی درباره اهمیت تقوای مدیران، اظهار کرد: گاهی شاید عقل شخصی درباره یک حکمی درست قضاوت نکند اما اگر همین شخص تقوا داشته باشد این نادانی با تقوا از بین رفته و جبران می شود.

وی استناد به روایتی مبنی براینکه تقوا راس حکمت است، ابراز کرد: تقوا قدرت درک و برنامه‌ریزی انسان را بالا می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئول تنبل و ترسو حق ندارد مدیر شود، اظهار کرد: یک مدیر شایسته باید اهل مقاومت، مجاهدت و از خودگذشتگی باشد تا بتواند به مردم خدمت کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: کارکرد یک مدیر باید بیشتر از کارمند او باشد در غیر این صورت مردم را فریب داده است.

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به روایت دیگری خاطرنشان کرد: هرکس خواهان پست و مقام است نباید به داده شود، در این زمینه امام صادق(ع) فرمودند: ملعون است هرکس تلاش یا همت کند که به ریاست برسد، برای ریاست مردم باید به شخص شایسته این مقام التماس کنند نه اینکه شخص خود برای رسیدن به ریاست به چهار نفر آدم دیگر التماس کند یا منزل خود را بفروشد که به صندلی ریاست برسد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن