دزدی در روز روشن از حجاج برای استفاده از پاسپورت و ثبت گوشی در طرح رجیستری!


دزدی در روز روشن از حجاج برای استفاده از پاسپورت و ثبت گوشی در طرح رجیستری!

طرح رجیستری که دو سالی است در کشورمان اجرایی شده و حواشی زیادی به همراه داشته است، حالا وارد مرحله جدیدی شده و متخلفین این حوزه برای دور زدن این طرح به ترفندهای جدید روی آورده‌اند. یکی از راه‌های دور زدن این طرح استفاده از پاسپورت مسافرینی است که اخیرا خارج از کشور بوده‌اند و از جمله این مسافرین افرادی هستند که به تازگی از حج بازگشته‌اند و به طرق...

طرح رجیستری که دو سالی است در کشورمان اجرایی شده و حواشی زیادی به همراه داشته است، حالا وارد مرحله جدیدی شده و متخلفین این حوزه برای دور زدن این طرح به ترفندهای جدید روی آورده‌اند. یکی از راه‌های دور زدن این طرح استفاده از پاسپورت مسافرینی است که اخیرا خارج از کشور بوده‌اند و از جمله این مسافرین افرادی هستند که به تازگی از حج بازگشته‌اند و به طرق مختلف در دام این متخلفین می‌افتند.

به گزارش آی‌تی‌رسان، بازار غیر رسمی یا همان بازار قاچاق موبایل با قوانین و سخت‌گیری‌های جدید طرح رجیستری با مشکلات زیادی همراه شده و در حالی که قبل از این با خرید کد رجیستری از گمرک اقدام به فعال‌سازی دستگاه قاچاق شده می‌کردند، حالا با بسته شدن این امکان به سو استفاده از مسافرین تازه بازگشته از خارج روی آورده‌اند!

مشاهدات خبرنگار آی‌تی‌رسان از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بازار خرید و فروش پاسپورت‌های تازه مهرخورده به شدت داغ بوده و بعضا تا 1.5 میلیون تومان برای این پاسپورت‌ها پرداخت می‌شود که طبیعتا با توجه به فاصله قیمتی بعضی از موبایل‌ها از بازار رسمی تا قیمت تمام شده قاچاق، بسیار به صرفه خواهد بود.

دزدی در روز روشن از حجاج برای استفاده از پاسپورت و ثبت گوشی در طرح رجیستری!

یکی از اقدامات عجیب متخلفین این حوزه، سو استفاده از مسافرینی است که به تازگی از حج بازگشته‌اند و کمتر از 3 ماه از ورودشان می‌گذرد و بهترین گزینه برای فعال‌سازی دستگاه تلفن همراه در سامانه رجیستری هستند. حال آن‌که وزیر ارتباطات بارها نسبت به این موضوع هشدار داده بود و هرگونه سو استفاده از اطلاعات هویتی مردم و مسافرین را مصداق جرم دانسته بود.

وزیر ارتباطات به این موضوع اشاره کرده بود که واردات مسافری نباید دست‌مایه‌ای برای بعضی از افراد شود تا با استفاده از این راهکار، اقدامات سو خود را پیش ببرند. همچنین ایشان تاکید نموده بود که حتی این اقدامات با رضایت کامل مسافر نیز درست نبوده و به هیچ وجه نباید این عملیات رخ بدهد.

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که این کلاهبرداران نه تنها رضایت برخی از این حاجیان را جلب نکرده بودند، بلکه با اعطای سیم کارت رایگان مدارکشان را تحویل گرفته و با استفاده از مدارک هویتی آنها اقدام به ثبت گوشی در سامانه رجیستری کردند! این بدین معنی است که حتی این متخلفین راضی به همان خرید و فروش مدارک هویتی نشده و برای کسب سود بیشتر و عدم پرداخت هزینه‌های جانبی، دست به اقدامات مجرمانه این چنینی هم زده‌اند.

همچنین در این بین بعضی از آژانس‌های مسافرتی نیز دست به تخلف زده و اطلاعات هویتی مسافرین خارجی علی‌الخصوص حجاج را به این سودجویان فروختند. عملا بسیاری از این مسافرین اطلاعی از ثبت یک گوشی موبایل قاچاق به نامشان در سامانه گمرکی نداشتند در حالی‌که هرگونه وجود مشکل در این زمینه نیز بر عهده ایشان خواهد بود!

دزدی در روز روشن از حجاج برای استفاده از پاسپورت و ثبت گوشی در طرح رجیستری!

البته وزارت ارتباطات راهکاری برای مردم قرار داده که در صورت ثبت سیم کارت به نام هر شخص، پیامکی به سایر شماره‌های تحت تملکش ارسال می‌گردد و در صورت اینکه او از این ثبت مالکیت جدید بی‌اطلاع باشد، امکان ثبت شکایت برای وی مهیاست. نکته مهم این‌جاست که متخلفین بایستی یک سیم کارت به نام فرد مذکور ثبت نمایند و بعد از آن پروسه رجیستری را طی کنند. به همین دلیل در صورتی که مسافرین و حجاج به پیامک‌های ارسالی از سرشماره CRA.ir توجه داشته باشند، امکان ردگیری سریع و جلوگیری از این تخلف نیز وجود خواهد داشت.

البته راه حل دومی که سودجویان و متخلفین طرح رجیستری انتخاب می‌کنند و خطرات کمتری برایشان دارد، خرید اطلاعات هویتی از مسافرین است! همان‌طور که در بالا گفته شد به راحتی با مبالغ 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان اقدام به خرید این اطلاعات کرده و گوشی قاچاق، به صورت قانونی وارد شبکه مخابراتی کشور می‌شود!

اما مردم باید توجه کنند که هرگونه واردات موبایل صرفا با هدف غیر تجاری و برای مصارف شخصی آزاد بوده و گمرک کشور با اخذ هزینه‌های قانونی در سامانه رجیستری ثبت می‌نماید و بدیهی است که اقدامات این‌چنینی یک اقدام مجرمانه محسوب می‌گردد! متاسفانه بعضی از نهادهای رسمی کشور مانند برخی از اتحادیه‌های تلفن همراه کشور نیز اقدامات خلاف قانون داشته و با تبلیغات رسمی از کسانی که به زودی قصد سفر خارجی از جمله عتبات و حج دارند، دعوت می‌کنند تا با فروش اطلاعات هویتی، کسب درآمد داشته باشند!

دزدی در روز روشن از حجاج برای استفاده از پاسپورت و ثبت گوشی در طرح رجیستری!

اما همان‌طور که سامانه گمرک نیز صراحتا اعلام کرده، هرگونه خرید و فروش اطلاعات هویتی حائز مسئولیت حقوقی است که مستقیما شامل حال مسافر شده و اگر دستگاهی در خارج از کشور خریداری نشده و صرفا با اطلاعات هویتی مسافر در سامانه رجیستری ثبت گردد، این اقدام سو استفاده از امکان واردات مسافری است.

حال باید دید که این بازار خرید و فروش اطلاعات هویتی که از جمله راه‌های دور زدن طرح رجیستری محسوب می‌گردد، چگونه و با چه اقدامی بسته خواهد شد. این طرح پرحاشیه چه زمانی به حاشیه امن رسیده و به معنای واقعی کلمه، صنعت و تجارت موبایل کشور را سامان خواهد داد! هر چند که به عقیده بسیاری از کارشناسان این طرح نه تنها به این صنعت کمکی نکرده، بلکه خود نیز به یک مشکل بزرگ برای فعالان این حوزه تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید