وعده هایی که محقق شدند


وعده هایی که محقق شدند

تبریز - ایرنا - احیای «تولید آلومینیا از نفلین سینیت» در شهرستان سراب و «توسعه و بازگرداندن حساب های بانکی مجتمع مس سونگون به استان» از جمله نخستین وعده‌های استاندار آذربایجان‌شرقی در زمان انتصابش به عنوان نماینده عالی دولت در این خطه بود که تاکنون بخش بزرگی از آنها محقق شده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی، زمانی که ۱۲ آذر ماه پارسال در آیین معارفه خود از « توسعه استان» سخن گفت و بر «توسعه گرا و تحول خواه» بودنش تاکید کرد، نشان داد که عزم جدی برای تحقق خواسته هایش دارد؛ مدت کوتاهی بعد از آن برنامه بود که استاندار آذربایجان شرقی از اولویت احیای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت در شهرستان سراب و از سرگیری طرح توسعه مس سونگون و بازگردندان حساب های بانکی آن به آذربایجان شرقی به عنوان محل اصلی فعالیت های معدنی این مجتمع صحبت کرد.

پورمحمدی با درک حساسیت افکار عمومی به این ۲ مطالبه بر زمین مانده، به رغم تلاش همه جانبه استانداران قبلی، در ۹ ماه گذشته در فرصت های مختلف برای تحقق وعده هایش کوشید و در این مسیر با اظهارات واقع بینانه ای که گاها از نظر بعضی ها ساختارشکنانه تلقی می شد، بر لزوم احیای طرح نفلین سینیت سراب و توسعه مس سونگون تاکید کرد.

در سایه همین تلاش ها بود که بعد از ۲۵ سال رکود از زمان زمین خوردن کلنگ تولید آلومینیا ار نفلین سنیت در شهرستان سراب، دهم بهمن ماه پارسال، موافقت نامه آغاز عملیات اجرایی این طرح بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، موسوم به «ایمیدرو» و شرکت مدیریت طرح های صنعتی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسوم به «ایدرو» در حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، امضا شد.

خداداد غریب پور ، مدیرعامل سازمان ایمیدرو، در آیین امضای موافقت نامه تولید آلومینیا از نفلین سینیت در سراب اعلام کرد: ۷۰۰ میلیون یورو امکان سرمایه گذاری در تولید آلومین از نفلین سنیت و صنایع وابسته به آن در آذربایجان شرقی وجود دارد.

هر چند خبر امضای موافقت نامه تولید آلومینیا از نفلین سنیت در آن روزها تحت الشعاع سفر رییس مجلس به آذربایجان شرقی قرار گرفت، اما واقعیت این است که این رویداد خبر خوشی برای فعالان عرصه صنعت و معدن و نیز مردم شهرستان ۱۳۰ هزار نفری سراب بود، به ویژه اینکه احیای این طرح برای آنان در ۲۵ سال گذشته به «سرابی» تبدیل شده بود که بیشتر در بزنگاه های انتخاباتی، اهمیت می یافت و اقدام عملی در این مسیر نمی شد.

پیگیری های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی برای برآورده شدن آرزوی ۲۵ ساله مردم سراب از این رو حایز اهمیت است که به گفته یوسف داودی، نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت، هر سال سه میلیون تن پودر آلومینا به عنوان ماده اصلی تولید فلز راهبردی آلومینیوم، به ارزش یک میلیارد دلار از کشورهای خارجی وارد می شود و این در حالی است که تنها معدن نفلین سینیت کشور برای تولید آلومینا با ظرفیت ۳۰ میلیارد تن در شهرستان سراب واقع شده است.

پورمحمدی به عنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی، در زمان امضای توافق نامه تولید آلومینیا از نفلین سینیت میان «ایمیدرو» و «ایدرو» با بیان اینکه تولید آلومینیوم به عنوان فلز راهبردی با استفاده گسترده در صنایع از جمله نیازهای مهم ایران بوده و ذخایر تولید ماده مورد نیاز آن موسوم به آلومینا از نفلین سینیت با پیش بینی تامین نیاز ۱۰۰ سال آینده کشور در آذربایجان شرقی وجود دارد، نشان داد که توجه ویژه به ظرفیت های راکد مانده معدن در این خطه از اولویت های وی و امضای توافق نامه فوق الذکر از نمودهای عینی این اهمیت است.

از سرگیری طرح توسعه مجتمع معدن سونگون در شهرستان ورزقان و بازگرداندن حساب های بانکی این مجتمع به آذربایجان شرقی به عنوان خاستگاه اصلی مس سونگون، از دیگر وعده های مدیریت استاندار آذربایجان شرقی به هنگام تکیه بر صندلی مدیریت استان بود که پورمحمدی پنجشنبه هفته گذشته خبر تحقق آن را در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر صمت اعلام کرد.

انتشار این خبر نیز موجی از امیدواری و خوشحالی را در بین مردم استان و نیز فعالان حوزه صنعت و معدن سبب شد؛ نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی در تکمیل این خبر تاکید کرد که "بر سر عهد و پیمان خود با مردم ایستاده‌ایم و تمامی تلاش خود را برای ارتقای جایگاه استان به کار خواهیم بست".

پورمحمدی با قدردانی از حمایت‌های وزیر صمت از انتقال ۹۰ کانتینر تجهیزات کارخانه ذوب مس به آذربایجان شرقی، گفت: خوشبختانه بعد از پیگیری‌های به عمل آمده و حمایت شخص وزیر صنعت، حساب‌های بانکی مس سونگون نیز به استان منتقل شد که این کار بزرگ در رونق اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

انتقال تجهیزات طرح توسعه مجتمع معدنی مس سونگون به آذربایجان شرقی در هفته های اخیر در حالی اتفاق افتاد که بخشی از این تجهیزات پس از ورود به کشور از حدود ۷ سال قبل تاکنون در گمرک معطل مانده و بخشی دیگر به سایر مناطق کشور حمل شده بود.

از سوی دیگر انتشار خبر خوش انتقال حساب های بانکی معدن مس سونگون به آذربایجان شرقی نیز در حالی صورت می گیرد که شرکت ملی مس ایران در دوره های مدیریت قبلی آن، به مطالبه بحق و قانونی مردم، مسوولان و نمایندگان استان در خانه ملت، مبنی بر ضرورت گردش مالی مس سونگون در محل استخراج آن کوچک ترین توجهی نداشت و نظام بانکی و به تبع آن حوزه صنعت و معدن آذربایجان شرقی از گردش مالی سالیانه ۱۵ هزار میلیارد تومانی معدن مس سونگون کمترین بهره را می برد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مس سونگون به مانند نفت برای آذربایجان شرقی اهمیت دارد، می گوید: متاسفانه خام‌فروشی معدن در سال‌های گذشته، سودآوری لازم را برای این مجموعه به همراه نداشته است که ما برای بهبود وضعیت آن تلاش می‌کنیم.
امید که وعده سوم استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در تبریز نیز با تلاش های پیگرانه مدیریت ارشد استان و سازمان های مسوول با تکیه بر ظرفیت وجود بیش از ۳۰۰ واحد قطعه ساز در استان، جامه عمل بپوشاند تا این خطه از داشته هایش برای ارتقای معیشت مردم و نیز شاخص های رشد صنعتی بیشترین بهره را ببرد.

۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس