باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید


باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

اخراج بولتون گمانه زنی‌هایی را برای جانشینی او به راه انداخت، اما قطعاسیاست‌های جنگ طلبانه واشنگتن همانند گذشته ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ هفته گذشته عذر سومین مشاور امنیت ملی خود را هم از کاخ‌سفید خواست. اگر چه این دست اتفاقات مانند اخراج ، تنش و یا استعفا در دوران ریاست جمهوری او دیگر تعجب کسی را برنمی انگیزد، ولی جدایی جان بولتون از بدنه دولت آمریکا به عنوان سیاستمدار کهنه کار این کشور مورد توجه قرار گرفت؛ چراکه او دیپلماتی است که سه دهه در فضای سیاسی ایالات متحده فعالیت داشته، همچنین از خط مشی سیاسی یکسانی با دونالد ترامپ به خصوص در رابطه با ایران تبعیت می‌کرده و چنین برخوردی با او قدری غیرمتعارف به نظر می‌رسد.

پس از اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا ترامپ معاون پیشین بولتون یعنی چارلی کوپرمن را جایگزین او کرد. فردی که بیش از چهار دهه در سیاستگذاری امنیت ملی و برنامه ریزی این کشور نقش آفرینی کرده است. او همچون مشاور اسبق کاخ سفید مواضع تندی علیه ایران دارد و از طرفداران سیاست فشار حداکثری علیه تهران است. کوپرمن ۶۸ ساله در دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان نیز در دولت آمریکا حضور داشت، بر اساس برخی تحلیل ها این احتمال وجود دارد که چارلی کوپرمن بتواند سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را از آن خود کند.

براساس اظهارات کارمندان کاخ سفید، دونالد ترامپ با بسیاری از پیشنهاد‌های بولتون به شدت مخالف بوده، موضوعی که او در توییت خود هم به آن اشاره کرده و گفته است که به همین دلیل خواهان استعفای مشاور امنیت ملی شده است. نکته قابل توجه این است که نه بولتون اولین فردی است که به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید اخراج شده و نه آخرین نفر خواهد بود و سایه این تهدید بر سر جانشین جدید او هم احساس می شود و بعید نیست که اختلافات آنها هم به مرحله غیرقابل سازش برسد.

باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

بازِجنگ طلب از کاخ سفید پرزد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید طی سخنانی در کنفرانس گروه "متحد علیه ایران هسته ای" درسال ۲۰۱۸ طی اظهاراتی ایران را حامی تروریست خوانده و مدعی شده بود که کشورمان عامل تنش در منطقه است. او در این کنفرانس فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان را محکوم و جمهوری اسلامی ایران را به داشتن سلاح هسته ای متهم کرده بود.

بولتون همچنین در اظهاراتی واهی بدون در نظر گرفتن قدرت و دانش هسته ای ایران این طور گفته بود که معامله هسته‌ای با تهران در واقع یک اشتباه وحشتناک دیپلماتیک در تاریخ آمریکا به شمار می آید. ناراحتی مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در قبال برجام این بود که این توافق هیچ گونه ابزار مبارزه ای برای آنچه او فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران می خواند به دست آمریکا نداده است.

بولتون انتظار داشت که توافق هسته ای بحث های موشکی را هم دربر بگیرد ولی با پافشاری ایران برای حفظ مسائل دفاعی و امنیت ملی کشورمان، برجام را توافقی ناموفق خواند که به عقیده او نتوانسته وظیفه اصلی خود را برآورده کند، چرا که تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را نبست است.

به دلیل گرایشات جنگ طلبانه ای که جان بولتون همواره درطول حضور خود در فضای سیاسی ایالات متحده در پیش گرفته بود به او لقب «باز جنگ‌طلب» را داده اند . بازِجنگ‌طلب را در عالم سیاست به کسی می گوییند که گرایش زیادی به آغاز جنگ و درگیری داشته باشد و از قضا در اطراف ترامپ هم کم چنین باز هایی دیده نمی شوند.

باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

حتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که به واسطه تنش آفرینی هایش شناخته می شود، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی جان بولتون را یک جنگ‌طلب معرفی کرده بود که با تمام دنیا سر نزاع دارد . به عقیده خود رییس جمهور آمریکا هم مشاور سابق او با کل دنیا سر جنگ داشته و این اظهارات را در مورد کسی به کار می برد که در زمان پیوستنش به کابینه آمریکا او را فردی جدی و مقتدر خطاب کرده بود.

نویسنده خوش ذوقی در وب سایت انتقادی کامن دریمز، انتصاب بولتون در یکی از سمت‌های گذشته‌اش را به مثابه ورود "یک گاو وحشی به مغازه چینی فروشی" تشبیه کرده است.

مواضع بولتون درمذاکرات با طالبان

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، بولتون خواستار گسترش حضور نظامی آمریکا در افغانستان شده و همچنین با تلاش‌های ترامپ برای مذاکره با کره شمالی و نیز ایران مخالفت کرده است. مشاورامنیت ملی آمریکا به داشتن رویکرد جنگ طلبانه اش شهره است. این روزنامه به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی از به حاشیه رانده شدن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در روند صلح افغانستان خبر داده است.

باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

او از مدافعان تغییر رژیم در کره شمالی به شمار می رود. وی بارها خواهان پایان دادن به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران شده و نکته ای مهم درباره او اینکه ، بولتون طرفدار سازمان مجاهدین خلق ایران است و بارها خواستار بمباران ایران شده‌است.

ترامپ، بولتون را از مذاکرات با کره شمالی کنار گذاشت

بولتون می‌گوید ما خواهان تغییر رژیم در کره شمالی، ایران و هر کشوری دیگری هستیم و اینکه جهان یک جهان صلح آمیزی خواهد شد اگر ما همه رهبران کشور‌هایی که دوستشان نداریم را خودمان انتخاب کنیم! این موضع بولتون است. بولتون نه در نشست اخیر ترامپ با کیم جونگ اون و نه در نشست ترامپ با یک مقام ارشد کره شمالی حضور نداشت. او پیش از آنکه مشاور امنیت ملی آمریکا شود نیز از اقدامات نظامی پیشگیرانه علیه کره شمالی دفاع کرده بود و از آغاز روند دیپلماتیک با این کشور هراس زده شده بود. نظرات بولتون موجب خشم کره شمالی شده و باعث شده بود ترامپ او را کم کم از مذاکرات با کره شمالی کنار بگذارد.

باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

بولتون توسط دونالد ترامپ از مذاکرات حساس افغانستان کنار گذاشته شد وعلت آن ترس و نگرانی از افشای برخی اطلاعات از سوی بولتون و درگیر شدن او با رئیس‌جمهور بوده است.
اختلاف نظرات میان ترامپ و بولتون در موضوع سوریه هم مشهود بود. در حالی که بولتون موافق ماندن نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه بود ترامپ از برنامه اش برای خروج نیرو‌ها از این کشور خبر داده بود. هر چند این برنامه تاکنون اجرا نشده است. این اختلافات در مسئله افغانستان و گفتگو با طالبان نیز وجود دارد. از منظر خارجی نشانه‌های حاکی از کنار گذاشتن بولتون از جلسات مهم، به همتایان جهانی او این موضوع را القا کرده بود که ارتباط برقرار کردن با او ارزشی ندارد و همین می‌تواند که آن‌ها را به سوی ارتباط مستقیم با ترامپ سوق دهد.

نظرات دیپلمات‌های ایرانی

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در توئیتی نوشت: دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی‌کنیم.

باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در واکنش به این اتفاق در حساب توتیتری خود نوشت که بولتون ماه ها پیش وعده داده بود که ایران تا سه ماه دیگر نخواهد بود. ما هنوز ایستاده ایم و او رفته است. ربیعی در ادامه توییت خود نوشت: همانطور که همه ایران ستیزان، یکا یک صحنه را ترک کردند، با اخراج بزرگترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی ، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت های ایران روبه رو خواهد بود.

ظریف افشا کننده گروه فشار در مذاکرات برجام

ظریف چندی پیش در صفحه توئیتر خود، بولتون، بن‌سلمان، بن‌زائد و بی‌بی (نتانیاهو) را در گروهی به نام «تیم ب» دسته بندی کرد و نوشت، اعضای این گروه، برای هر جنایتی از مصونیت [آمریکا] برخوردار هستند. محمد جواد ظریف با اشاره به تلاش‌های برخی چهره های نزدیک به ترامپ برای تغییر نظام ایران گفت که کارزار فشار حداکثری رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است. اصطلاحی که از سوی ظریف مطرح شد، به خوبی در رسانه های جهان جا افتاد و خود آنها هم با آن همراهی کردند.

تیمی تندرو که همواره به اتخاذ مواضع جنگ طلبانه شهرت داشته اند. در این که اعضای این تیم چهار نفره شامل جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید، همواره بر طبل جنگ و بی ثباتی می‌کوبند شکی نیست، اما در روز‌های اخیر، نظریه‌هایی مطرح شده مبنی بر وجود اختلاف میان این تیم چهار نفره با رئیس جمهور آمریکا با این جزئیات که دونالد ترامپ علاقه‌ای به ایجاد درگیری نظامی ندارد، اما این تیم تلاش دارد این موضوع را به او تحمیل کند.

باز‌های جنگ‌طلب، همچنان روی شیروانی کاخ سفید

بیشتر بخوانید:واکنش ظریف به اخراج بولتون

برخی صاحب نظران بر این باورند، ترامپ تلاش می‌کند افراطی گری‌های چند سال اخیر خود را بر گردن بولتون بیاندازد و درصورت ادامه دادن این رویه شاید شاهد آن باشیم که همین رویکرد را هم در قبال مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز داشته باشد. ترامپ کاملا بر حوزه سیاست خارجی و برنامه‌های دولتمردانش در این حوزه اشراف دارد، می‌توان گفت، رئیس جمهور آمریکا مسئول اصلی موضع گیری و اقداماتی است که طی سه سال اخیر در حوزه سیاست خارجی این کشور شاهد بودیم و چنین فرافکنی‌هایی نمی‌تواند کمکی به ترامپ باشد تا از زیر بار پذیرش مسئولیت تصمیم گیری هایش شانه خالی کند. اگر چه نباید از این نکته غافل شد که اخراج بولتون از کاخ سفید هیچ تاثیری بر فشار حداکثری ایالات متحده بر ایران ندارد و سیاست‌های قبلی آمریکا در رابطه با ایران همچنان ادامه خواهد داشت.
گزارش از نرگس رمضانی

انتهای پیام/

بولتون قربانی شکست‌های راهبردی ترامپ شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟