دلایل زیادی برای خیانت افراد متاهل وجود دارد. حدود ۴۰% از زوج های متاهل خیانت را تجربه می کنند. جالب این است که بر خلاف این آمار بالا، بیشتر افراد حتی آن هایی که این کار را انجام می دهند، می گویند که خیانت چیز اشتباهی است. عوامل مخاطره آمیزی همچون اختلالات شخصیتی، مشکلات زمان کودکی، موقعیت هایی مثل رسانه های جمعی و محدودیت های فردی ضعیف احتمال این که فرد خیانت کند را افزایش می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل خیانت ادامه این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام را مطالعه نمایید.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

دلایل خیانت

ناکامی در ازدواج یکی دیگر از محرک های رایج است که در این شرایط فردی که خیانت کرده چندین بار تلاش می کند تا اوضاع را آرام کند اما می بیند که این کار او هیچ فایده ای ندارد و دست به خیانت می زند. دلیل دیگر خیانت می تواند این باشد که زوج ها تصور دیگری از ازدواج داشته اند یا به توجهی که همسرشان به فرزند تازه متولد شده شان می کند، حسادت می کنند. گاهی فردی که خیانت کرده در کودکی طرد شده، نادیده گرفته شده، از او سوء استفاده شده یا والدینی داشته که به هم خیانت کرده اند که همین موارد روی تعهد فرد به رابطه اش تاثیر منفی می گذارند. در موارد نادر، فردی که خیانت کرده سیستم تک همسری را قبول ندارد، با همسرش احساس همدلی نمی کند و به عواقب کارهایی که انجام می دهد کوچک ترین اهمیتی نمی دهد. اکنون می خواهیم به دلایل خیانت نگاهی بیندازیم اما باید خاطر نشان کرد که نباید همسرتان را دلیل خیانت و اشتباه خود بدانید. همیشه خود فرد خیانت کار مسئول خیانت است اگر چه ممکن است که بگوید قصد انتقام داشته یا این کار را برای اتمام رابطه شان انجام داده اما خودش به تنهایی مقصر خیانت است.

بیشتر بدانید؛ خیانت همسر و مقابله با آن

عوامل مخاطره آمیز در خیانت به همسر

انگیزه های جنسی متفاوت:

مردان بیشتر از زنان به روابط جنسی تمایل دارند و همیشه دنبال توجه و روابط جنسی بیشتری هستند. به علاوه، مردان عشق و علاقه خود را از راه فیزیکی نشان می دهند و معمولا نمی توانند از راه کلامی کاملا احساسات خود را به همسرشان ابراز کنند. پس روابط جنسی راهی مهم برای برقراری ارتباط و صمیمیت هستند. اگر در یک رابطه، مرد از نظر جنسی رضایت نداشته باشد (مثلا همسرش اغلب از رابطه جنسی امتناع کند)، این امتناع قلب آن ها را می شکند و حس می کنند که همسرشان دوستشان ندارد. در حقیقت احتمال خیانت به خاطر عدم رضایت جنسی‌، در مردان بیشتر از زنان است چون در روابط احساس ناامنی می کنند.

وقتی زنان خیانت می کنند بیشتر در تلاشند که خلاء احساسی ای که دارند را پر کنند. زنان همیشه از این که همسرشان از آن ها فاصله بگیرد بدشان می آید و دوست دارند همیشه برای همسرشان جذاب باشند. به علاوه زنان بیشتر احساس طرد شدن می کنند و حس می کنند طرف مقابل قدرشان را نمی داند. زنان از رابطه خود صمیمیت زیاد احساسی را می خواهند. معمولا اگر احساسی مثل طرد شدن داشته باشد به دنبال پایان دادن به رابطه خواهند بود. این به این معنا نیست که رضایت جنسی برای زنان به اندازه مردان مهم نیست. در مطالعه ای که روی روابط جنسی زنان و مردان متاهل انجام شد، هر دو گروه گفتند که ‌دوست دارند زندگی جنسی خود را بهبود بخشند چون به نظرشان مشکل رابطه آن ها نبود صمیمیت جنسی بود. خستگی از روابط زناشویی سبب خیانت زنان و مردان در رابطه می شود.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

دلایل و عوامل مخاطره آمیز

دلایل بی شماری وجود دارند که چرا زنان و مردان در دام روابط نامشروع و خیانت می افتند اما یک سری مشکلات (چه مشکلات فردی و چه مشکلاتی از سمت دو طرف) احتمال وقوع خیانت را افزایش می دهند.

عوامل مخاطره آمیز فردی

قانون کلی این است که در زمینه مشکلات روابط زناشویی هر دو طرف مقصر هستند و هر دو به یک اندازه ازدواج را به خطر می اندازند اما گاهی استثناهایی هم وجود دارد. عوامل فردی که احتمال خیانت در روابط زناشویی را بالا می برند شامل این مواردند:

اعتیاد:

مشکلات اعتیاد از جمله: اعتیاد به الکل، مواد مخدر، قمار و یا هر چیز دیگری عواملی هستند که ازدواج را به خطر می اندازند. الکل به تنهایی امکان بروز احساسات را پایین می آورد و افراد تا زمانی که از حالت مستی در نیامده اند نمی توانند احساسات و عواطف خود را بروز دهند.

سابقه خیانت:

این جمله که “کسی که یک بار خیانت کرده، باز هم خیانت می کند” حقیقت دارد و بیشتر از یک جمله عادی است. در سال ۲۰۱۷ مطالعه ای انجام شد تا صحت این جمله را بررسی کند. طبق نتایج حاصل از این مطالعه افرادی که در گذشته روابط خارج از زناشویی داشتند سه برابر بیشتر از سایرین احتمال خیانت در رابطه بعدی خود را داشتند.

اختلالات شخصیت و مشکلات روانشناختی:

در افرادی که اختلالاتی مثل خود شیفتگی و منزوی بودن و اختلالات شخصیتی دیگری دارند بیشتر احتمال خیانت وجود دارد. داشتن روابط جنسی با افراد دچار اختلال خود شیفتگی سخت است چون این افراد تنها روی خود تمرکز می کنند و به خود اهمیت می دهند. به علاوه این افراد با دیگران حس همدردی ندارند و به تاثیر رفتارشان روی همسرشان توجهی نمی کنند. مشکلات روانشناختی یا اختلالات شخصیتی که احتمال بروز خیانت در زوجین را بالا می برند بین زنان و مردان با هم فرق دارند. در سال ۲۰۱۸ مطالعه ای انجام شد که در آن خصوصیات شخصیتی را بررسی کردند.

در این مطالعه در زنانی که دچار “خود شیفتگی” بودند و مردانی که دچار “روان رنجوری” بودند، احتمال خیانت بیشتر بود. برخی از انواع دلبستگی مثل دلبستگی اضطرابی و اختلالات صمیمیتی هم به عنوان دلایلی که احتمال خیانت در روابط را بالا می برند، در نظر گرفته می شوند. اعتماد به نفس پایین و احساس عدم امنیت، احتمال خیانت برای اثبات و نشان دادن خود را افزایش می دهند.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

بیماری های ذهنی:

برخی از بیماری های ذهنی مثل اختلالات دو قطبی ریسک خیانت در بین افراد را بالا می برند.

مشکلات زمان کودکی:

سابقه آسیب در زمان کودکی (از جمله آسیب های فیزیکی، جنسی، سوء استفاده جنسی یا طرد شدن) احتمال خیانت در روابط فرد را بالا می برد. البته این احتمال در صورتی وجود دارد که فرد مشکلش را تشخیص نداده باشد و آن را حل نکرده باشد. مواجهه با خیانت در زمان کودکی هم احتمال بروز خیانت در بزرگسالی را افزایش می دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که در کودکانی که پدر یا مادرشان به طرف مقابل خیانت کرده بود، احتمال این که خودشان هم به همسرشان خیانت کنند دو برابر بیش از سایرین است.

اعتیاد به روابط جنسی:

مطمئناً اعتیاد به روابط جنسی در یکی از طرفین، احتمال نارضایتی از ازدواج در آن ها را افزایش می دهد.

عوامل مخاطره آمیز در روابط

مشکلاتی که افراد در زندگی زناشویی با هم دارند احتمال خیانت را افزایش می دهد. برخی از این مشکلات شامل این مواردند:

نداشتن ارتباط کافی با همدیگر فاصله گرفتن احساسی و جسمی از یکدیگر سازگاری پایین (افرادی که به دلایل اشتباه با هم ازدواج می کنند): عدم سازگاری با هم در ازدواج سبب پشیمان شدن زوجین از ازدواج می شود. سوء استفاده احساسی و خشونت فشار مالی عدم احترام طرفین نسبت به یکدیگر

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

دلایل خیانت

چه این عوامل مخاطره آمیز وجود داشته باشند و چه وجود نداشته باشند، دلایل زیادی برای خیانت در ازدواج وجود دارند. مثلا یکی از این دلایل این است که یکی از طرفین رابطه نمی تواند نیازهای همسرش را به درستی برطرف کند. دلیل این برطرف نکردن نیازهای همدیگر گاهی این است که یکی از طرفین نیازهای خود را درست بیان نمی کند. باید بدانید که همسرتان نمی تواند ذهن شما را بخواند و باید هر آن چه در ذهن دارید را به زبان بیاورید. مشکل دیگر این است که این افراد به طور دقیق مشکلی که با هم دارند را شناسایی نمی کنند و درباره آن صحبت نمی کنند. گاهی برخی از افراد از مشکلات فرار می کنند و به جای ماندن و حل آن ها فرار را ترجیح می دهند، این یکی از عواملی است که روی ارتباط برقرار کردن و تعهد طرفین نسبت به یکدیگر تاثیر منفی می گذارد. برخی از دلایلی که برای خیانت شناخته می شوند شامل این مواردند:

نارضایتی:

نارضایتی احساسی یا جنسی در ازدواج امری رایج است. ازدواج یک کار تیمی است و بدون پرورش دو طرفه، هر کدام از آن ها جدا رشد می کنند. مشکل دیگری که معمولا زوج ها از آن شکایت دارند، عدم میل جنسی یکی از طرفین است.

احساس دست کم گرفته شدن:

احساس بی ارزش بودن و نادیده گرفته شدن می تواند در هر دو طرف سبب بروز خیانت شود. اما خیانت بر اثر این دلیل در زنان رایج تر است. در برخی شرایط که زن و مرد در خارج از خانه کار می کنند، زنان بیشتر تحت تاثیر فشار کار هستند چون باید علاوه بر کار، امور خانه و کودکان را هم تحت کنترل داشته باشند. در چنین شرایطی، فرد تحت فشار احساس می کند که به اندازه کافی احترام دریافت نمی کند. اما گاهی واقعا طرف مقابل، فرد را نادیده نمی گیرد و این احساس به خاطر انتظارات غیر واقعی در افراد شکل می گیرد.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

نداشتن تعهد:

صرف نظر از سایر موارد، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت نشان داد که احتمال خیانت در افرادی که به رابطه خود تعهد زیادی ندارند، بیشتر است.

خستگی:

همان طور که عنوان شد، در زنان و مردانی که دنبال هیجان در روابط خود هستند، خستگی باعث می شود که سراغ هیجان عشقی جدید بروند. خیلی از افراد اظهار می کنند که به جای یافتن جایگزین برای شریک زندگی خود، راه حل آن ها امتحان کردن راه های جدید با همسر خود و نجات زندگی مشترکشان است. یکی دیگر از دلایل خیانت هم این است که یکی از زوج ها احساسات خود نسبت به همسرش را از دست می دهد.

سال خوردگی:

وقتی از مردان میانسالی که به همسر خود خیانت کرده اند و با کسی هم سن و سال دختر خود آشنا شده اند، دلیل این را بپرسید آن ها می گویند که برای این که نشان دهیم هنوز هم جوانیم این کار را انجام دادیم و سال خوردگی همسرشان را دلیل خیانت خود می دانند! با چنین تفکری آن ها همسر خودشان را دلیل اشتباه خود می دانند!

انتقام:

گاهی وقتی یکی از زوجین قبلا به همسرش خیانت کرده باشد یا به هر نحوی به او آسیب زده باشد، فردی که به او توهین شده حس می کند که برای تلافی کاری که با او شده باید دست به خیانت بزند.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

دلایل جانبی دیگر برای خیانت

علاوه بر دلایل اصلی که برای خیانت ذکر شدند، دلایل دیگری هم هستند که سبب خیانت در رابطه زناشویی می شوند. برخی از این دلایل شامل این موارد هستند:

اینترنت:

امروزه داشتن روابط احساسی نسبت به گذشته آسان تر شده است. رسانه های جمعی دلیل اصلی آشنایی ها و طلاق های زیادی شده است. خیانت اینترنتی هم یک نوع خیانت محسوب می شود حتی اگر آن دو نفر هیچ وقت از نزدیک هم دیگر را ملاقات نکنند.

فیلم های مستهجن:

با این که نقش فیلم های مستهجن در خیانت دست کم گرفته شده اما باید بدانید این فیلم ها برای ازدواج خیلی خطرناک هستند و به وضوح سبب خیانت افراد به همدیگر می شوند. متاسفانه امروزه دسترسی به این فیلم ها از طریق اینترنت خیلی آسان شده است.

موقعیت:

زمان هایی که یکی از طرفین به علت سفر یا کار در کنار همسر خود حضور ندارد؛ احتمال خیانت افزایش می یابد. این حضور نداشتن ها سبب احساس تنهایی و رنجش خاطر در فرد می شود و احتمال خیانت او را افزایش می دهد. به علاوه در این شرایط احتمال این که طرف مقابل از این خیانت مطلع شود خیلی کم است. اگر چه دوری از همسر پس از ازدواج توصیه نمی شود اما راه هایی وجود دارند که می توان در هنگام دوری، با آن ها ازدواج خود را مستحکم نگه داشت.

محدودیت های فردی ضعیف:

هر فردی برای خود محدودیت هایی دارد و همین باعث می شود که بعضی چیزها را بپذیرد و برخی دیگر از نظر او پذیرفته شده نباشند. اگر فرد برای این محدودیت ها به خودش خیلی سخت نگیرد احتمال خیانت افزایش میابد. گاهی افرادی که قدرت نه گفتن ندارند و همیشه می خواهند که مطابق میل بقیه رفتار کنند خیانت می کنند حتی اگر این چیزی نبوده که از اول می خواستند.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

۱۰ نشانه که همسرتان در حال خیانت به شماست

از کجا باید بفهمید که همسرتان در حال خیانت به شماست یا نه؟ مسلما اگر چنین سوالی به ذهنتان خطور کرده به این که قربانی خیانت شده اید شک کرده اید یا حداقل حس می کنید که یک چیزی در رابطه تان درست پیش نمی رود. نشانه های خیانت از هر رابطه ای به رابطه دیگر متفاوت است اما می توانید دنبال برخی نشانه های خاص بگردید. اول از همه اگر قلبتان به شما می گوید که همسرتان در حال خیانت به شماست، ممکن است که این احساس درست باشد. قبل از این که درباره رفتار همسرتان با او دعوا کنید، شواهد کافی به دست بیاورید. نشانه های معمول خیانت که می توانید دنبال آن ها بگردید شامل این مواردند:

بیشتر بدانید؛ چکونه ندانسته به همسرتان خیانت می کنید؟

اگر همسرتان بیش از پیش به ظاهرش اهمیت می دهد:

اگر همسرتان به طور ناگهانی ورزش و رژیم سالم غذایی را شروع کرده، احتمال این وجود دارد که می خواهد سعی کند برای کسی (که این شخص می توانید شما باشید یا شخص دیگر!) جذاب به نظر برسد. اگر شوهرتان که همیشه شلوار راحتی می پوشید شروع به پوشیدن شلوار خوش حالت با تیشرت مد روز کرد، یا اگر زنتان که همیشه بعد از تعویض پوشک بچه نگران بو نبود شروع به استفاده از عطرهای گران قیمت کرد، این ها می توانند نشان دهنده خیانت باشند. به علاوه اگر همسرتان در مواقعی که کنار شماست عادی لباس می پوشد و وقتی که سر کار یا در موقعیت های اجتماعی حضور پیدا می کند لباس ها و مدل موی خود را عوض می کند و خیلی به خود می رسد، می توانند از نشانه های خیانت باشند!

استفاده مخفیانه از موبایل یا کامپیوتر:

افرادی که خیانت می کنند بیش از قبل از موبایل و کامپیوتر خود استفاده می کنند و به نحوی از آن ها محافظت می کنند که گویی زندگی شان به گوشی و کامپیوترشان بستگی دارد. اگر موبایل و لپ تاپ همسرتان قبلا رمز ورود نداشتند اما حالا دارند، این مسلماً نشانه خوبی نیست. اگر همسرتان به طور ناگهانی شروع به پاک کردن چت ها و تاریخچه جستجوی خود در رسانه های اجتماعی کرد، این نمی تواند نشانه خوبی باشد. اگر همسرتان هیچ وقت موبایلش را ترک نمی کند و حتی در حمام هم آن را همراه خود می برد این هم نشانه خوبی نیست. به علاوه اگر بخواهید که به موبایل همسرتان نگاهی بیندازید و او قبول نکند، این نیز مشکل بزرگی است. اما همیشه نمی توان به این چشم نگاه کرد و گاهی او در حال پنهان کاری برای سورپرایز کردن شما برای تولدتان است.

زمان هایی که همسرتان غیر قابل دسترس می شود:

اگر همسرتان در حال خیانت باشد احتمال این که به تماس ها و پیام های شما پاسخ دهد کمتر است. به علاوه از بهانه های تکراری مثل این که “در جلسه بودم”، “داشتم رانندگی می کردم”، “گوشیم آنتن نمی داد” استفاده می کنند. اگر همسرتان هنگامی که تا دیر وقت سر کار است یا در سفر کاری است، غیر قابل دسترس می شود این نشانه خوبی نیست.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

اگر روابط جنسی کمتر، بیشتر یا متفاوتی با همسرتان تجربه می کنید:

هم بالا رفتن و هم پایین آمدن سطح فعالیت جنسی در روابطتان می تواند نشانه ای از خیانت باشد. گاهی روابط جنسی کمتر به این علت اتفاق می افتند که همسرتان در حال تمرکز روی شخص دیگری است و روابط جنسی بیشتر به این علت اتفاق می افتد که همسرتان می خواهد قضیه خیانت را مخفی کند. یکی دیگر از نشانه های خیانت این است که روابط جنسی شما و همسرتان خیلی احساسی نیستند. یکی دیگر از نشانه ها این است که همسرتان روش ها و فعالیت های جدیدی در زندگی جنسی عرضه می کند. ممکن است که این چیزها جذاب به نظر برسند اما امکان دارد که این چیزهای جدید را خارج از رابطه دو نفره تان یاد گرفته باشد.

همسرتان نسبت به شما و رابطه تان رفتار خصمانه دارد:

افرادی که خیانت می کنند، سعی می کنند که رفتار خود را منطقی جلوه دهند. یکی از راه های انجام این کار هم این است که شما را مقصر می دانند. مثلا ممکن است به شما بگوید که “شبیه هنگامی که ازدواج کردیم نیستی!”، “به اندازه کافی در روابط جنسی مشتاق نیستی” یا بگویند که “قدر کارهایی که برایت انجام می دهم را نمی دانی” پس این گونه رفتار خود را توجیه می کنند و می گویند که خوش گذراندن با افراد دیگر اشکالی ندارد. گاهی با این توجیهات، خیانت را حق خودشان می دانند و نسبت به شما و رابطه تان دست به قضاوت یک طرفه می زنند. در این شرایط به هر کاری که انجام می دهید ایراد می گیرند، گاهی کارهایی انجام می دهند که شما را اذیت می کنند و از شما دوری می کنند، این ها همه نشانه های خیانت هستند.

تغییر دادن برنامه:

وقتی همسرتان که هیچ وقت تا دیر موقع کار نمی کرد ناگهان شروع به کار کردن تا دیر موقع می کند و این اتفاق بیشتر و بیشتر می افتد، احتمال این که دروغ می گوید وجود دارد. یا اگر همسرتان هیچ وقت به مسافرت کاری نمی رفت و به شما بگوید که قرار است به سفر کاری برود، احتمال این وجود دارد که در حال خیانت است. پنچر شدن لاستیک ماشین، خراب شدن باتری ماشین، گیر کردن در ترافیک، صرف وقت اضافه در باشگاه و بهانه هایی از این قبیل می توانند نشانه هایی از خیانت باشند. ممکن است که فرد خیانت کار آوردن فرزندتان از مدرسه، تولدها و سایر رویدادهای مهم را فراموش کند.

دوستان با شما احساس راحتی نمی کنند:

بعد از خیانت، شما یعنی کسی که به او خیانت شده احتمالا آخرین نفری است که از این قضیه مطلع می شود. دوستان فرد خیانت کار از اول در جریان این خیانت بوده اند و احتمال این که دوستان خودتان هم خیلی قبل از خودتان متوجه این خیانت شوند، وجود دارد. همین باعث می شود که این افراد در کنار شما خیلی راحت نباشند. دوستان فردی که خیانت کرده یا سعی می کنند که از شما دوری کنند یا بیش از حد با شما مهربان خواهند شد. دوستان خودتان هم سعی می کنند که اصلا درباره رابطه تان صحبت نکنند و گاهی با بیش از حد مهربان شدن با شما، سعی در جبران این خیانت برای شما دارند.

خرج های بی دلیل:

اگر کارت اعتباری همسرتان به طرز عجیبی شارژ می شود یا ناگهان از حساب بانکی خودتان یا همسرتان هزینه زیادی کم می شود این می تواند نشان دهنده خیانت باشد. اگر در خصوص این مسائل از همسرتان سوال پرسیدید و جوابی که داد غیر منطقی بود، احتمال این که دروغ بگوید وجود دارد. هدایا، سفرها، پول و سایر مواردی که مشکوک هستند نیز می توانند نشان دهنده خیانت باشند.

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

وقتی صمیمیت احساسی بین شما کمرنگ می شود:

هیچ رابطه جدیدی به اندازه رابطه های چندین و چند ساله و قدیمی قوی نیست. این نشان می دهد که افراد با گذشت زمان به هم وابسته می شوند، به هم اعتماد می کنند و رازها و سایر چیزهای مهم زندگی شان را با طرف مقابل به اشتراک می گذارند. به این فرآیند ایجاد صمیمیت احساسی می گویند. همین صمیمیت احساسی است که ما را به طرف مقابل وابسته می کند. پس اگر به طور ناگهانی از صمیمیت و احساس همسرتان نسبت به شما کم شد و از شما فاصله گرفت، احتمال این وجود دارد که تمرکز او از روی شما برداشته شده و روی کسی دیگر گذاشته شده است.

وقتی درباره خیانت حرف می زنید همسرتان سعی در انکار و عوض کردن بحث دارد:

اگر همسرتان در حال خیانت به شما باشد، آخرین چیزی که دوست دارد درباره آن با شما صحبت کند همین مسئله خیانت است. پس وقتی در مکالمات بحث خیانت را پیش می کشید معمولا سعی می کند بحث را عوض کند و انکار کند. به طور کلی همسرتان تمام سعیش را می کند که موضوع بحث را عوض کند. گاهی نیز به خاطر این حرف ها، احساس خجالت و شرم را می توان در صورت او دید. اگر درباره خیانت با همسرتان حرف زدید و او رد کرد و از جملاتی مثل “اگر بهم اعتماد داشتی همه چیز بین ما بهتر پیش می رفت” استفاده کرد، نباید بگذارید این حرف ها شما را گمراه کنند. به علاوه اصلا زیر بار این حرف نروید که مقصر شمایید چون با این کار فردی که خیانت کرده سعی می کند که دست پیش بگیرد تا پس نیفتد.

به یاد داشته باشید که ممکن است تمام این ۱۰ نشانه را از همسرتان ببینید اما اون در حال خیانت نباشد. اما باز هم این ها نشان دهنده این هستند که مشکلی در زندگی و رابطه تان وجود دارد. حتما این ها نشانه خیانت نیستند اما نشان دهنده مشکلی است که شما و همسرتان باید در مورد آن با هم صحبت کنید. از طرف دیگر ممکن است که طرف مقابلتان هیچ کدام از این رفتارها را نشان ندهد اما در حال خیانت باشد. به هر حال این موارد نشان دهنده پایان رابطه تان نیستند پس خیلی نگران نباشید. گاهی همه این مشکلات به این خاطر اتفاق می افتند که همسرتان سرش خیلی شلوغ است. اگر حس کردید که همسرتان دارد به شما خیانت می کند، شدیدا پیشنهاد می دهیم که با این مسئله به تنهایی روبرو نشوید. اگر نمی توانید به تنهایی با این قضیه کنار بیایید با دوستی قابل اعتماد، مشاور و یا یکی از اعضای خانواده تان در این خصوص صحبت کنید و از حمایت عاطفی دیگران برخوردار شوید.

چگونه با فردی که خیانت کرده برخورد کنیم؟

گاهی برخی از افراد به همسرشان شک می کنند، اما هیچ شواهدی برای اثبات خیانت همسرشان ندارند. اگر چه اکثرا رک و راست بودن بهترین راه چاره است اما اگر به طور مستقیم از او بپرسید که خیانت کرده یا نه، ممکن است سبب آسیب های زیادی به رابطه تان شود و در نهایت همسرتان هیچ وقت قبول نمی کند که خیانت کرده. بهترین راه برای مطرح کردن این قضیه برای هر کسی با توجه به شرایطی که دارد فرق می کند اما اگر به همسرتان شک دارید، این موارد می توانند به شما کمک کنند:

روش درخواست کمک یا استراتژی های خروج از رابطه

در برخی ازدواج ها، معاشقه روشی برای درخواست کمک و در میان گذاشتن مشکلات با یکدیگر است. هر دو می توانند از این راه مجبور شوند که با مشکلاتی روبرو شوند که هر دو از آن ها مطلعند اما جرات روبرو شدن با آن ها را ندارند. گاهی شخصی که از ازدواجش راضی نیست از این روش کمک می گیرد تا موضوع عدم رضایتش را پیش بکشد. در برخی شرایط، یکی از آن ها خیانت را به عنوان راه فرار از رابطه و پایان دادن به ازدواجی ناخوشایند می داند. صرف نظر از دلایلی که زوج ها به هم خیانت می کنند، خیانت می تواند یک ازدواج را نابود کند و گاهی نیز باعث می شود که دو طرف به خودشان بیایند و سعی کنند رابطه شان را از اول درست کنند. این که کدام پیش بیاید فقط بستگی به این دارد که چگونه با خیانت برخورد می شود.

آیا بعد از خیانت، احتمال این که ازدواجتان را نجات دهید وجود دارد؟

وقتی به شما خیانت شده است باید بدانید که شما مسئول این انتخاب همسرتان نبوده اید. شما مسئول رفتار اشتباه او نیستید. اما گاهی دوست دارید بدانید که چه چیزی بین شما باعث این اتفاق شده. تشخیص این که خیانت ریشه در مشکلات عمیق تر دارد، گاهی می تواند باعث شود که هر دو طرف به خودشان بیایند، مشکلات را از سر راه بردارند و به هم نزدیک تر شوند.

زنان خیانت و معاشقه احساسی را خطرناک تر از خیانت جنسی می دانند. در حالی که مردان معمولا خیانت احساسی را می بخشند. اگر به شما خیانت شده با یک متخصص مشورت کنید تا بتوانید دوباره مثل اول شوید. به علاوه باید یاد بگیرید که حسادت بی جا را از خود دور کنید چون سبب کینه به دل گرفتن از طرف مقابل و تنفر نسبت به او می شود. یک جمله قدیمی هست که می گوید “تنفر مثل سم است. خودتان از آن می نوشید اما منتظر می مانید که شخص دیگری توسط آن سم مسموم شود”.

بیشتر بدانید؛ رفتارهای پس از مشاهده خیانت همسر

خیانت و طلاق؛ دلایل خیانت در افراد متاهل

نکاتی برای کنار آمدن با کسی که خیانت کرده است

بعضی زوج ها به خیانت غلبه کردند و رابطه بهتری با هم ساختند اما بعضی دیگر نمی توانند خیانت را نادیده بگیرند. مسلما زمان هایی هستند که ادامه دادن به یک ازدواج اشتباه به هیچ کدام از زوج ها پیشنهاد نمی شود. قبل از این که قضیه را از دید همسرتان ببینید و نیازهای او را در نظر بگیرید، حتما از خودتان بپرسید که “خودم چه می خواهم؟!”. اگر آن کسی که خیانت کرده شمایید، راه های زیادی هستند که می توانید برای نجات زندگی مشترک تان آن ها را انجام دهید. اول از همه باید سریع خیانت و دروغگویی را متوقف کنید و انتخاب کنید. صبور باشید و همسرتان را درک کنید.

البته این به این معنا نیست که همیشه بعد از انجام این کارها می توانید رابطه تان را نجات دهید. اما مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید. احتمال این که بتوانید خیانت را از سر راه بردارید و زندگی مشترکتان را نجات دهید به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: دلیل خیانت و خصوصیات شخصیتی شما و همسرتان. برای کنار آمدن با این قضیه، هر دو طرف باید به حرف های هم گوش بدهند (‌که در این شرایط می تواند چالش برانگیز باشد). نباید این انتظار را داشته باشید که احساسات و انگیزه های همسرتان دقیقا مثل خودتان باشند. برای آن هایی که می خواهند سعی کنند که بر خیانت غلبه کنند، ظرفیت دو طرف برای بخشش و تعهد قوی نسبت به همدیگر نکته کلیدی است.

کلام آخر درباره خیانت

ازدواج مسئله پیچیده ای است و دلایل زیادی برای خیانت افراد وجود دارد. اما با مستقیم صحبت کردن، بیان خواسته ها، تمرین بخشش و تعهد به ازدواج می توانید از ازدواجتان محافظت کنید.