آندوسکوپی چیست؟ آندوسکوپی چگونه انجام می شود؟ آندوسکوپی روشی است که در آن پزشک از ابزارها و وسایل مخصوصی استفاده می کند تا عملکرد اندام های داخلی بدن را مشاهده و ارزیابی کند. این روش به جراحان اجازه می دهد بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ روی بدن بیمار، از مشکلات و اختلالات موجود در بدن او با خبر شوند. اندوسکوپ ها انواع مختلفی دارند و طول و انعطاف پذیری آنها به همان قسمتی که قرار است معاینه شود بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آندوسکوپی ادامه این مقاله دکتر سلام از بخش تچهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را مطالعه نمایید.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

آندوسکوپی چیست؟

در حین انجام عمل آندوسکوپی، پزشک وسیله ای به نام اندوسکوپ را وارد بدن بیمار می کند. اندوسکوپ لوله باریک و نازکیست که انتهای آن یک دوربین کوچک و چراغ ریز کار گذاشته شده و پزشک از طریق آن می تواند داخل بدن بیمار را ببیند. به عنوان مثال، آندوسکوپی که برای معاینه مفاصل استفاده می شود معمولا لوله سفت و محکمی است اما آندوسکوپی که برای مشاهده قسمت داخلی روده بزرگ به کار گرفته می شود نرم و انعطاف پذیر است. اندوسکوپ را می توان از یکی از حفره های طبیعی بدن مثل دهان یا مقعد وارد بدن بیمار کرد. برای بررسی مناطق دیگر بدن نیز می توان اندوسکوپ را از طریق ایجاد بریدگی های کوچک روی پوست داخل بدن بیمار کرد.

سایر ابزارهای مورد استفاده در آندوسکوپی

معمولا اندوسکوپ ها کانالی دارند که از طریق آن پزشک می تواند ابزارهای لازم برای درمان یا بافت برداری را وارد محل مورد نظر کنند. این ابزارها شامل موارد زیر هستند:

فورسپس انعطاف پذیر: این ابزار شبیه انبر است و از آن برای نمونه گیری از بافت استفاده می شود فورسپس بیوپسی: از این ابزار برای خارج کردن بافت های مشکوک یا غیر طبیعی استفاده می شود برس سیتولوژی: برای گرفتن نمونه سلولی فورسپس برداشت بخیه: برای برداشتن بخیه های داخل بدن

علت استفاده از آندوسکوپی

در موارد زیر پزشک از آندوسکوپی استفاده می کند:

بررسی علائم بیماری: از این روش می توان برای بررسی علت علائم و نشانه های خاص بیمار مثل خونریزی غیر طبیعی، درد مداوم شکم، درد یا مشکل هنگام بلع، اسهال یا تهوع مداوم و یا کاهش وزن غیر طبیعی استفاده کرد. تشخیص بیماری: از طریق این روش می توان از بافت های مورد نظر بدن بیمار نمونه برداری کرد و بعد این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاد. برای نمونه گیری حین آندوسکوپی از فورسپس (انبر) یا برس های مخصوص استفاده می شود. درمان بیماری: پزشک می تواند برای از بین بردن غده هایی مثل پولیپ یا فیبروئید، از ابزارهای ویژه ای در طول آندوسکوپی استفاده کند تا بتواند مایعات اضافی را تخلیه یا نواحی گرفته شده را باز کند. معمولا این کار با استفاده از لیزر یا وسایل گرمایشی ویژه در طول آندوسکوپی انجام می شود. به این ترتیب پزشک می تواند غضرف آسیب دیده یا دیسک بیرون زده را ترمیم کند، از وسایل کوچک و مخصوص برای باز نگه داشتن ناحیه مورد نظر استفاده کند یا حتی ارگان های کوچکی مثل آپاندیس یا برخی تومورهای سرطانی را با استفاده از این روش از بدن بیمار خارج کند. نظارت و کنترل دقیق روند درمان بیماری: ممکن است پزشک تشخیص بدهد که این روش هر چند وقت یک بار و با فواصل منظم به عنوان بخشی از برنامه غربالگری صورت بگیرد تا روند درمان بیماری کاملا تحت نظر باشد.

با استفاده از روش آندوسکوپی، پزشک نیاز کمتری به انجام جراحی های باز روی بدن بیمار پیدا می کند. جراحی های باز اغلب با درد و خونریزی همراهند و به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

انواع آندوسکوپی

چندین نوع آندوسکوپی برای بررسی و معاینه قسمت های مختلف بدن وجود دارد که عبارتند از:

گاستروکوپی یا آندوسکوپی فوقانی

از این نوع روش برای مشاهده و بررسی قسمت فوقانی دستگاه گوارش مثل مری، معده و بخش ابتدایی روده کوچک استفاده می شود. از این روش اغلب برای تشخیص و درمان اختلالات گوارشی مثل سوء هاضمه مزمن، سوزش معده، درد شکم، استفراغ، مشکلات بلع و گرفتگی صدا استفاده می شود.

کولونوسکوپی

در این روش اندوسکوپ از طریق مقعد وارد بدن بیمار می شود تا پزشک بتواند قسمت های پایینی دستگاه گوارش مثل رکتوم و روده بزرگ را مشاهده کند. برخی اوقات برای بررسی و معاینه بخش های تحتانی روده بزرگ از لوله ای کوتاهتر استفاده می شود. این روش سیگموئیدوسکوپی نام دارد.

برونکوسکوپی

برونکوسکوپی روشی است که در آن پزشک وسیله ای به نام برونکوسکوپ را وارد دهان یا بینی بیمار می کند تا مجاری هوایی و ریه های بیمار را معاینه کند.

سیستوسکوپی

سیستوسکوپ وسیله ایست که وارد مجرای ادراری بیمار می شود تا از طریق آن بتوان مثانه را معاینه کرد. یکی دیگر از روش های انجام سیستوسکوپی، وارد کردن یک هیستروسکوپ داخل واژن برای بررسی و معاینه رحم و لوله های فالوپ است.

بیشتر بدانید؛ عکس های دستگاه سیستوسکوپ

آرتروسکوپی

از آرتروسکوپی برای مشاهده و بررسی مفاصل زانو، شانو مچ پا یا باسن استفاده می شود. علاوه بر این ممکن است پزشک برای بررسی علت درد مداوم، تورم و یا سفتی مفاصل نیز از این روش استفاده کند.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی آندوسکوپی است که برای معاینه نواحی شکم و لگن از آن استفاده می شود. معمولا این تکنیک به تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری ها کمک می کند.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

لارنگوسکوپی

لارنگوسکوپی روشی است که پزشک از آن برای مشاهده و معاینه حنجره، تارهای صوتی و همینطور ساختار مختلف اطراف آن مثل قسمت پشت گلو استفاده می کند. دو نوع لارنگوسکوپی مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.

در جدول زیر به طور کامل تری انواع آندوسکوپی نشان داده شده است:

نوع منطقه مورد بررسی محل ورود اندوسکوپ پزشکی که عمل آندوسکوپی را انجام می دهد
آرتروسکوپی مفاصل از طریق ایجاد یک برش کوچک در نزدیکی مفصل جراح ارتوپدی مفصل
برونکوسکوپی ریه ها بینی یا دهان متخصص قلب و عروق یا جراح قفسه سینه
کولونوسکوپی روده بزرگ مقعد متخصص گوارش یا پروکتولوژیست
سیستوسکوپی مثانه مجرای ادراری اورولوژیست
انتروسکوپی روده کوچک دهان یا مقعد متخصص گوارش
هیستروسکوپی داخل رحم واژن متخصص زنان و زایمان
لاپاروسکوپی شکم یا لگن از طریق ایجاد یک برش کوچک نزدیک محل مورد معاینه جراحان مختلف
لارنگوسکوپی حنجره دهان، گوش یا بینی متخصص گوش حلق و بینی
مدیاستینوسکوپی بین ریه ها از طریق برش در بالای جناغ سینه جراح قفسه سینه
سیگموئیدوسکوپی روده و قسمت تحتانی روده بزرگ (کولون) مقعد متخصص گوارش ، متخصص معده یا متخصص روده
توراکوسکوپی بین ریه ها و دیواره سینه از طریق برش در ناحیه قفسه سینه جراح قفسه سینه
آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی مری و قسمت های فوقانی دستگاه گوارش دهان متخصص بیماری های معده و روده
اورتروسکوپی حالب مجرای ادراری متخصص مجاری ادراری

در چه مواردی آندوسکوپی تجویز می شود؟

معمولا در موارد زیر پزشکان انجام این روش را توصیه می کنند: دل درد زخم معده، ورم معده یا مشکل در بلع خونریزی دستگاه گوارش تغییرات اجابت مزاج مثل اسهال یا یبوست مزمن پولیپ یا رشد غیر طبیعی در روده بزرگ آپاندیسیت انسداد روده مری بارت بیماری کرون سنگ کیسه صفرا بواسیر عدم تحمل لاکتوز کولیت اولسراتیو کم خونی سوزش سر دل سندرم روده تحریک پذیر بیماری های التهابی روده مثل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون پانکراتیک خونریزی بدون علت از دستگاه گوارش تومورها عفونت خونریزی غیر معمول از واژن وجود خون در ادرار

علاوه بر این پزشک ممکن است از این روش برای نمونه برداری (بیوپسی) استفاده کند تا دلیل بیماری مشخص شود. همچنین در برخی موارد برای درمان بیماری ها و مشکلات دستگاه گوارش از آندوسکوپی استفاده می شود. به عنوان مثال، با این روش نه تنها می شود خونریزی های ناشی از زخم ها را تشخیص داد، بلکه می توان ابزارهای مخصوصی را به همراه اندوسکوپ وارد بدن بیمار کرد تا خونریزی متوقف شود. با این روش روده بزرگ نیز می توان پولیپ ها را خارج کرد تا از بروز سرطان جلوگیری شود.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

چه کسی آندوسکوپی را انجام می دهد؟

متخصص داخلی یا پزشک خانوادگی تان می تواند سیگموئیدوسکوپی را در مطبش انجام بدهد اما سایر روش های آندوسکوپی معمولا توسط متخصص یا جراح دستگاه گوارش انجام می شود.

بیوپسی آندوسکوپیک چیست؟

بیوپسی یا بافت برداری روده کوچک یکی از روش های آندوسکوپی استاندارد برای تشخیص بیماری سلیاک است. این روش توسط پزشک متخصص گوارش انجام می شود و معمولا جزو عمل های سرپایی به حساب می آید. مدت زمان لازم برای بیوپسی اغلب کمتر از یک ساعت است و در آن از آرامبخش و بی حسی موضعی استفاده می شود. طی عمل، پزشک یک لوله باریک و نازک که انتهای آن یک دوربین قرار دارد را وارد دهان بیمار می کند و آن را به پایین گلو و مری می رساند. وقتی لوله به معده بیمار رسید، پزشک آن را به سمت روده کوچک ( اثنی عشر) راهنمایی می کند. موقعی که دوربین به سمت روده کوچک می رود، پزشک می تواند تصاویر مربوط به وجود التهاب در معده یا اطراف آن را از طریق مانیتور مشاهده کند. علاوه بر این پزشک تمام طول روده کوچک را نیز از نظر وجود بیماری سلیاک بررسی می کند.

آندوسکوپی فوقانی چیست؟

آندوسکوپی فوقانی روشیست که با استفاده از آن پزشک علل علائم و نشانه هایی مثل درد قسمت فوقانی شکم، تهوع و استفراغ و یا مشکلات بلع را بررسی می کند. این روش بهترین روش برای پیدا کردن علت خونریزی دستگاه گوارش فوقانی است. علاوه بر این از این روش برای تشخیص التهاب، زخم و تومورهای مری، معده و اثنی عشر نیز استفاده می شود.

آماده سازی برای انجام آندوسکوپی

معمولا این روش در بیمارستان ها یا کلینیک های تخصصی پزشکی انجام می شود. برخی از انواع آندوسکوپی ها نسبت به سایر روش های آندوسکوپی به آماده سازی بیشتری نیاز دارند؛ مثلا ممکن است پزشک از بیمار بخواهد تا چند ساعت قبل از انجام این روش چیزی نخورد و ننوشد. در برخی موارد بیمار باید قبل از انجام آندوسکوپی از محلول های مخصوصی استفاده کند تا روده هایش کاملا پاکسازی شوند. علاوه بر این قبل از انجام کولونوسکوپی هم ممکن است از بیمار خواسته شود مصرف داروهایش را متوقف کند یا زمان مصرفشان را تغییر بدهد. با این حال هیچ وقت نباید بدون مشورت با پزشک این کار را انجام بدهید. در برخی موارد نیز ممکن است فرد قبل از انجام این روش به درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد. به طور کلی مراحل آماده شدن برای آندوسکوپی شامل موارد زیر است:

در مورد شرایط پزشکی تان با پزشک یا جراح صحبت کنید

اگر باردار هستید یا به بیماری های خاصی مثل بیماری قلبی یا سرطان دچارید حتما این مساله را با پزشکتان در میان بگذارید. این کار باعث می شود تا پزشک اقدامات احتیاطی لازم را قبل از انجام این روش رعایت کند.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

پزشکتان را در جریان هر نوع آلرژی و حساسیت و همه داروهای مصرفی تان قرار بدهید

قبل از انجام آندوسکوپی پزشک باید در جریان همه داروهای با نسخه و بدون نسخه ای که مصرف می کنید و همچنین آلرژی ها و حساسیت های شما قرار بگیرد. ممکن است او تشخیص بدهد که دوز مصرفی تان را تغییر بدهید یا به طور کامل مصرف یک دارو را کنار بگذارید. برخی از داروهایی که می توانند خطر خونریزی طی آندوسکوپی را افزایش بدهند عبارتند از:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی وارفارین ( کومدین) هپارین آسپرین داروهای رقیق کننده خون

علاوه بر موارد گفته شده، هر دارویی که باعث ایجاد حالت خواب آلودگی شود نیز می تواند با داروهای آرامبخشی که برای آندوسکوپی استفاده می شوند تداخل ایجاد کنند. اکثر داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی عملکرد داروهای آرامبخش را مختل می کنند. اگر دیابت دارید و انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مصرف می کنید حتما باید پزشکتان را در جریان قرار بدهید. هیچ وقت بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی دارویتان را تغییر ندهید.

بیشتر بدانید؛ دانستنی هایی پیرامون آندوسکوپی

درباره خطرات و عوارض انجام آندوسکوپی با پزشکتان صحبت کنید

قبل از این روش از پزشکتان بخواهید با شما درباره خطرات و عوارض احتمالی آن صحبت کند. این خطرات ممکن است شامل موارد زیر شود:

آسپیراسیون: این اتفاق زمانی رخ می دهد که مواد غذایی یا مایعات وارد ریه ها شوند. اگر قبل از این روش غذا بخورید یا مایعات بنوشید احتمال این قضیه بیشتر می شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق حتما دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. آلرژی و حساسیت: اگر به برخی داروهای آرامبخش حساسیت داشته باشید ممکن است بدنتان در طول آندوسکوپی به آنها واکنش منفی نشان بدهد. بنابراین حتما پزشکتان را در جریان حساسیت های دارویی تان قرار بدهید. خونریزی: در صورت برداشتن پولیپ یا انجام بیوپسی ممکن است دچار خونریزی شوید. با این حال این خونریزی معمولا جزئی و قابل درمان است. پارگی: به ندرت اتفاق می افتد که محل آندوسکوپی دچار پارگی شود.

بعد از آن رانندگی نکنید

احتمالا برای انجام این روش به شما داروی آرامبخش تزریق می شود. بنابراین بعد از اتمام عمل نباید رانندگی کنید چون این داروها باعث ایجاد حالت خواب آلودگی در شما می شوند. بهترین کار این است که از شخص دیگری بخواهید شما را به خانه برساند.

شب قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید

شب قبل از آندوسکوپی نباید چیزی بخورید یا بیاشامید. حتی نباید ادامس هم بجوید. اگر قرار است این عمل را بعد از ظهر انجام شود می توانید از نیمه شب تا شش ساعت قبل از آندوسکوپی از مایعات شفاف استفاده کنید. این مایعات شامل موارد زیر هستند:

آب قهوه بدون خامه آب سیب آب گوشت نوشابه های شفاف و بی رنگ

به خاطر داشته باشید که از نوشیدن هر نوع مایع قرمز یا نارنجی رنگ خودداری کنید.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

لباس راحت بپوشید

با اینکه قبل از عمل به شما آرامبخش تزریق می شود اما باز هم ممکن است این روش برایتان ناراحت کننده باشد. بنابراین لباس راحت بپوشید و طلا و جواهراتتان را بیرون بیاورید. علاوه بر این قبل از عمل باید عینکتان را کنار بگذارید و اگر دندان مصنوعی دارید آن را هم از دهانتان خارج کنید.

فرم ها و مدارک لازمتان را همراه ببرید

حتما فرم ها و مدارک لازم برای آندوسکوپی را همراهتان ببرید. شب قبل از عمل آنها را کنار بگذارید تا روز بعد با خودتان به مطب پزشک ببرید.

برای بهبودی و ریکاوری تان زمان در نظر بگیرید

ممکن است بعد از آن گلو درد داشته باشید. بهتر است زمان مناسبی را به ریکاوری بعد از عمل اختصاص بدهید تا هر چه زودتر بهبودی تان را به دست بیاورید.

در طول عمل آندوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

معمولا این روش عمل دردناکی نیست اما ممکن است بیمار در طول انجام آن کمی احساس ناراحتی کند. در اکثر مواقع این روش با بی حسی موضعی ناحیه مورد نظر انجام می شود اما ممکن است برخی از روش های آندوسکوپی مثل آرتروسکوپی به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشند. علاوه بر این در برخی موارد به فرد آرام بخش داده می شود تا در حین آن چیزی احساس نکند.

بعد از آماده شدن بیمار، پزشک با دقت و به آرامی اندوسکوپ را از راه حفره های طبیعی بدن مثل دهان و مقعد و یا با ایجاد برش روی پوست وارد بدن او می کند. سپس پزشک می تواند تصاویری که دوربین اندوسکوپ ضبط می کند را از طریق یک صفحه مانیتور مشاهده کند. ممکن است در حین انجام آندوسکوپی، پزشک برای ترمیم یا از بین بردن بافت های اضافی ابزارهای دیگری را هم از طریق اندوسکوپ وارد بدن بیمار کند. بعد از اتمام کار، پزشک اندوسکوپ را به آرامی خارج می کند و همه برش های ایجاد را بخیه می زند. بسته به نوع آندوسکوپی، معمولا این عمل چیزی حدود 1 ساعت طول می کشد.

بعد از عمل آندوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از آندوسکوپی بیمار باید 30 دقیقه یا حداقل تا زمانی که اثر بی حسی یا آرامبخش از بین برود استراحت کند. معمولا فرد می تواند همان روز به خانه برود و نیازی به بستری شدن ندارد. اگر برای انجام عمل به شما آرامبخش داده شده، بعد از عمل نمی توانید رانندگی کنید و باید شخص دیگری شما را به خانه برساند. پزشک مواردی که باید بعد از انجام آن رعایت کنید را در اختیارتان می گذارد و به سوالات احتمالی تان نیز پاسخ می دهد. بعد از بازگشت به خانه ممکن است علائمی مثل نفخ و گاز، گرفتگی و یا گلود درد را تجربه کنید. معمولا با گذشت زمان این علائم بهبود پیدا می کنند اما اگر نگران هستید می توانید با پزشکتان تماس بگیرید.

خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با آندوسکوپی

به ندرت اتفاق می افتد که آندوسکوپی با عارضه خاصی همراه شود. ممکن است برخی افراد بعد از آندوسکوپی احساس درد داشته باشند یا حساسیت به لمس پیدا کنند اما معمولا این عوارض به سرعت از بین می روند. عوارض جانبی آندوسکوپی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

سوراخ شدن یا پاره شدن منطقه مورد معاینه خونریزی بیش از حد عفونت درد قفسه سینه تب درد مداوم در ناحیه آندوسکوپی شده قرمزی و تورم در محل برش

خطرات و عوارض هر کدام از روش های آندوسکوپی به شرایط خود بیمار و محل معاینه بستگی دارد. اگر فرد قبل از آندوسکوپی آرامبخش دریافت کند ممکن است بعد از عمل به عوارضی مثل تهوع و استفراغ، احساس سوزش در محل تزریق، مشکل در نفس کشیدن، افت فشار خون یا نامنظمی ضربان قلب دچار شود.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

دلایل مراجعه به پزشک بعد از انجام آندوسکوپی

همانطور که گفتیم، مشکلات و عوارض ناشی از آندوسکوپی به ندرت اتفاق می افتند. اما در صورتی که بعد از انجام آندوسکوپی دچار هر یک از علائم زیر شدید حتما به پزشک مراجعه کنید:

تب تهوع و استفراغ درد قفسه سینه مدفوع غیر طبیعی تنگی نفس درد شدید شکم یا سایر علائم غیر طبیعی

مراقبت های مربوط به منزل بعد از آندوسکوپی

مراقبت های مربوط به خانه بستگی به نوع آندوسکوپی انجام شده دارد. در این خصوص پزشک دستور العمل های مربوط را به شما تذکر می دهد اما راهنمای کلی مراقبت بعد از آندوسکوپی شامل موارد زیر است:

اکثر بیماران می توانند طی 24 ساعت تا چند روز بعد از انجام آندوسکوپی فعالیت های عادی و روزمره شان را از سر بگیرند. در صورت احساس درد شدید در شکم، استفراغ، خونریزی و یا مدفوع سیاه رنگ به پزشک مراجعه کنید.

نتایج آندوسکوپی

زمان دریافت نتیجه آندوسکوپی به شرایط و وضعیت خود بیمار بستگی دارد. اگر آندوسکوپی برای بررسی زخم معده انجام شده باشد، پزشک می تواند بلافاصله بعد از آن نتیجه را به بیمار اعلام کند؛ اما در مواردی که آندوسکوپی برای نمونه برداری از بافت (بیوپسی) انجام شده نتیجه آزمایش چند روز بعد به دست بیمار می رسد. اینکه چه زمانی می توانید از نتیجه آندوسکوپی مطلع شوید را می توانید از پزشکتان بپرسید.

پیشرفت های جدید در آندوسکوپی

درست مثل اکثر فناوری های دیگر، آندوسکوپی نیز مدام در حال پیشرفت است. استفاده از تکنیک های جدید در آندوسکوپی باعث می شود که این عمل برای بیماران راحت تر شود. علاوه بر این، روش ها و متدهای جدید آندوسکوپی تشخیص بیماری را برای پزشکان نیز آسان تر می کنند. این روش ها عبارتند از:

کپسول آندوسکوپی

یکی ازجدیدترین روش های انجام آندوسکوپی استفاده از کپسول های آندوسکوپی است. این کپسول شبیه یک قرص بزرگ حاوی یک دوربین کوچک و منبع نور است که می تواند تصاویر دستگاه گوارش را برای پزشک مخابره کند. کپسول های آندوسکوپی باید بلعیده شوند و فقط یکبار می توان از هر کپسول استفاده کرد. بعد از انجام عمل آندوسکوپی و پس از اجابت مزاج، کپسول نیز از بدن بیمار خارج می شود. از این روش آندوسکوپی برای بررسی مشکلاتی که با روش های دیگر به سختی معاینه می شوند؛ مثل مشکلات مربوط به روده کوچک استفاده می شود.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

آندوسکوپی مجازی

برخلاف آندوسکوپی استاندارد، در این روش پزشک وسیله ای را وارد بدن بیمار نمی کند، بلکه این نوع آندوسکوپی شامل استفاده از آزمایشاتی مثل اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) از قسمت های مختلف بدن است. تصاویر بدست آمده از این روش با کامپیوتر ترکیب می شوند و بعد پزشک از روی آنها مشکلات بیمار را بررسی می کند. آندوسکوپی مجازی شامل موارد زیر است:

کولونوسکوپی مجازی

در این روش پزشک با استفاده از تصاویر به دست آمده از سی تی اسکن، داخل رکتوم و روده بزرگ بیمار را مشاهده می کند. از کولونوسکوپی مجازی اغلب برای تشخیص پولیپ و بررسی سرطان روده بزرگ و رکتوم استفاده می شود.

برونکوسکوپی مجازی

در برونکوسکوپی مجازی از تصاویر سی تی اسکن با وضوح بالا استفاده می شود تا مجاری هوایی به روشی غیر تهاجمی مورد بررسی قرار بگیرند.

سوالات متداول درباره آندوسکوپی

کل زمانی که صرف آندوسکوپی می شود چقدر است؟

شما باید در مجموع چیزی بین 2 تا 4 ساعت از وقتتان را به پروسه آندوسکوپی اختصاص بدهید. این زمان صرف بررسی های قبل از عمل، انتظار برای معاینه، پروسه آندوسکوپی، زمان ریکاوری بعد از عمل و عزیمتتان به خانه می شود. به طور کلی زمان آندوسکوپی معده ( گاستروسکوپی) بین 5 تا 15 دقیقه و کولونوسکوپی چیزی بین 20 تا 40 دقیقه وقت می گیرد.

آیا لازم است وسیله خاصی با خودمان ببریم؟

خیر. لازم نیست لباس یا وسیله خاصی را با خودتان ببرید. با این حال ممکن است پزشکتان از قبل به شما دستورالعمل هایی بدهد که باید آنها را رعایت کنید.

آیا لازم است کسی را به عنوان همراه با خودمان ببریم؟

این مساله به اینکه آیا در جریان آندوسکوپی آرامبخش دریافت می کنید یا نه بستگی دارد. اگر آرامبخش به شما تزریق شود حتما باید بعد از آندوسکوپی کسی باشد تا شما را به خانه ببرد. برای سایر روش های آندوسکوپی لزومی به همراهی شخص دیگری نیست.

آندوسکوپی چیست؟ + راهنمایی کامل

چرا برای انجام عمل آندوسکوپی از آرامبخش استفاده می شود؟

پوشش روده عصب ندارد بنابراین در طول عمل آندوسکوپی درد شدیدی احساس نمی کنید اما ممکن است کشش، فشار و یا حرکت دستگاه اندوسکوپ حس شود و برای برخی ها این موارد ایجاد ناراحتی می کند. معمولا برای آندوسکوپی کیسه صفرا و پانکراس و همینطور کولونوسکوپی از آرامبخش استفاده می شود اما در معاینات کوچکتر مثل سیگموئید روده بزرگ نیازی به استفاده از آرامبخش نیست. برای سایر آندوسکوپی ها مثل آندوسکوپی معده نیز از داروهای آرامبخش ضعیف تری استفاده می شود چون این قبیل معاینات هم زمان کمتری نیاز دارند و هم ناراحتی زیادی ایجاد نمی کنند. معمولا برای انجام عمل گاستروکوپی از بی حسی موضعی به داروهای تزریقی آرامبخش استفاده می شود.

کولونوسکوپی چطور انجام می شود؟

کولونوسکوپی یکی از روش های آندوسکوپی است که طی آن دستگاه اندوسکوپ از طریق مقعد وارد روده ها می شود تا دستگاه گوارش تحتانی مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد. بعد از ورود اندوسکوپ و برای نمایش بهتر وضعیت روده ها، داخل روده بزرگ گاز پمپاژ می شود. اگر در حین آندوسکوپی پولیپی مشاهده شود پزشک می تواند آن را خارج کند.