به گزارش افکارنیوز،

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد هر چهل ثانیه یک نفر در جهان بر اثر خودکشی جان می‌سپارد.

اخبار اجتماعی- بنا به گزارش این سازمان، با اینکه تلاش کشورها برای پیشگیری از وقوع خودکشی در پنج سال گذشته رو به افزایش است، ولی شمار کل کشورهایی که این راهبرد را پیش گرفته اند اندک و فقط ۳۸ کشور است.

دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس مدیر کل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: با وجود پیشرفت ها، هنوز هم در هر چهل ثانیه یک نفر بر اثر خودکشی می‌میرد و هر مرگ به ماتمی برای خانواده، دوستان و همکاران متوفی تبدیل می‌شود؛ خودکشی قابل پیشگیری است و ما می‌توانیم از همه کشورها درخواست کنیم راهبردهای مناسب ارائه شده توسط این سازمان را برای آموزش عمومی استفاده کنند.

نرخ خودکشی در کشورهای پردرآمد بالاست و دومین دلیل مرگ افراد جوان محسوب می‌شود.

با اینکه ۷۹ درصد از موارد خودکشی در کشورهای با درآمد کم و متوسط روی می‌دهد، ولی کشورهای ثروتمند بیشترین نرخ خودکشی را دارند به نحوی که در این کشورها شمار زنانی که بر اثر خودکشی می‌میرند سه برابر مردان است در حالی که در کشورهای با درآمد کم و متوسط، این آمار در هر دو جنس برابر است.

در بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله خودکشی دومین علت مرگ بین دختران و سومین علت مرگ در پسران پس از تصادفات رانندگی و خشونت‌های فردی است.

روش‌های پیشگیری شامل آموزش از طریق رسانه، اجرای برنامه‌های مناسب برای آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان و نوجوانان و بررسی و کنترل افراد در خطر است.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از خودکشی، مهار کردن روند دسترسی به آفت کش هاست که بیشتر موارد استفاده از این مواد، به مرگ منتهی می‌شوند.

یکی از موارد موفقیت در پیشگیری از خودکشی، کشور سریلانکا است که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ و با دخالت‌های مناسب پیشگیرانه، شمار موارد خودکشی تا ۷۰ درصد کاهش داشته و جان ۹۳ هزار نفر در این مدت نجات داده شده است.

در جمهوری کره که در دهه نخست سال ۲۰۰۰ بیشترین شمار خودکشی با آفت کش‌ها را داشت با راهبرد مناسب بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ شمار موارد مرگ ناشی از خودکشی به نصف کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری سازمان بهداشت جهانی، این سازمان امیدوار است با به کارگیری راهبرد مناسب، شمار موارد خودکشی کاهش یابد.