فشار پنجه‌ سیمانی بر گلوی چنار کهنسال شیروان


فشار پنجه‌ سیمانی بر گلوی چنار کهنسال شیروان

بجنورد- ایرنا- چنار 300 ساله روستای «زو ارم» شهرستان شیروان، به عنوان تنومندترین درخت این منطقه هدف گردشگری، به علت بی‌توجهی و بتن‌ریزی محوطه پیرامون، در آستانه خشکیدن قرار گرفته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان روز شنبه با تایید این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این چنار کهنسال با قطر ۳ و ارتفاع ۴۰ متر، که در محدوده مسجد روستا واقع شده، در زمستان سال ۹۰ به شماره ۱۸۹ در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

میثم زارع با ابراز تاسف از وضعیت این اثر طبیعی تاریخی، اظهار داشت: متاسفانه بتن ریزی محوطه پیرامونی این چنار کهنسال، ۲ سال پیش توسط یکی از دستگاه های متولی، با هدف ساخت پارکینگ و نیز تقویت و حفظ ریشه درخت، صورت گرفته است که با توجه به اهمیت این اثر، این اقدام باید با نظر کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان صورت می گرفت.

وی گفت: اخیرا در مکاتبه ای با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، درخواست شده تا کارشناسان کشاورزی با بازدید از محل، وضعیت این درخت را مورد بررسی قرار داده و در خصوص نحوه رفع مشکل برای جلوگیری از ایراد صدمه و آسیب به این چنار کهنسال اعلام نظر کنند.

فشار پنجه‌ سیمانی بر گلوی چنار کهنسال شیروان

رمضان امان زاده، مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز با اظهار بی اطلاعی از بتن ریزی انجام شده گرداگرد این درخت، بر ضرورت بازدید و بررسی وضعیت درخت از سوی کارشناسان این اداره تاکید کرد و افزود: در صورت تایید کارشناسان مبنی بر به خطر افتادن سلامت و حیات درخت از ناحیه بتن ریزی، نسبت به شکستن و تخریب پوشش بتنی اطراف این درخت اقدام خواهد شد.

به گفته شاهدان عینی و اهالی روستا، از زمان بتن ریزی محوطه اطراف، این درخت چنار طراوت خود را از دست داده و در حال خشکیدن است که علیرغم پیگیری اهالی روستا و مکاتبات صورت گرفته با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان، تا کنون اقدام درخوری برای رفع مشکل صورت نگرفته است.

روستای زو ارم موسوم به «دره بهشت» خراسان شمالی، از روستاهای هدف گردشگری این استان است که در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شیروان قرار گرفته است و به دلیل طبیعت بکر و زیبایش، همیشه سال پذیرای گردشگران است.

شهرستان شیروان ۶ روستای هدف گردشگری شامل اسطرخی، گلیان، زو ارم، قلعه زو و اوغاز را در بخش مرکزی دارد و منطقه گردشگری گلیل نیز در بخش سرحد این شهرستان واقع است.

تاکنون ۶۲ اثر و بنای تاریخی و طبیعی شهرستان شیروان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

۷۱۸۶/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق