اعتیاد جنسی در زنان تحت عنوان نیمفومانیا و در مردان تحت عنوان ساتیاریازیس شناخته می شود. اگرچه اعتیاد جنسی ویژگی های مشترکی با اعتیاد به مواد دارد، اما در این مورد فرد به یک فعالیت اعتیاد دارد، نه یک ماده. ممکن است درمان به کاهش این مشکل کمک کند، اما عدم درمان ممکن است شرایط را وخیم تر کند. حدود 12 تا 30 میلیون نفر در آمریکا اعتیاد جنسی را تجربه می کنند. این مشکل هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می دهد.در ادامه این مقاله دکتر سلام در بخش جنسی به توضیح بیشتر اعتیاد جنسی و درمان آن می پردازد.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

درباره اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی شرایطی است که در آن فرد نمی تواند رفتارهای جنسی خود را مدیریت کند. افکار جنسی مداوم بر توانایی فرد در کار، حفظ روابط و انجام فعالیتهای روزانه اش تأثیر می گذارند. علائم دیگر اعتیاد جنسی، وابستگی جنسی، افراط جنسی و رفتار اجباری جنسی است.

اعتیاد جنسی مانع از مدیریت رفتارهای جنسی در افراد می شود. دلیل این اتفاق نامشخص است. این موضوع می تواند تأثیر شدیدی بر زندگی فرد داشته باشد، اما سازمان هایی، مانند انجمن روانشناسی آمریکا (APA) ، هنوز آن را به عنوان یک بیماری قابل تشخیص عنوان نکرده اند. رفتارهای نشان دهنده این مشکل شامل استمناء اجباری، تماشای مداوم تصاویر مستهجن، انجام افراطی رابطه جنسی ناشی از شهوت، عریان گرایی و عدم توانایی مقابله با انگیزه های جنسی هستند. مراکز درمانی و گروه های خودیاری می توانند به درمان اعتیاد جنسی کمک کنند.

اعتیاد جنسی چیست؟

انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا اعتیاد را “بیماری پایه ای مزمن در پاسخ به انگیزش، حافظه و مدارهای مرتبط با مغز” توصیف می کند. فردی که اعتیاد جنسی دارد، وسواس جنسی و یا تمایل به رابطه جنسی غیرطبیعی دارد. افکار آن ها تا حدی تحت تأثیر فعالیت جنسی است که این امر بر فعالیت ها و تعامل های دیگرشان نیز تأثیر می گذارد. اگر این خواسته ها غیرقابل کنترل باشند، می توانند در موقعیت های اجتماعی، عملکرد فرد را با مشکل مواجه کنند. در برخی موارد، فرد دارای زندگی جنسی سالم و لذت بخش ممکن است دچار وسواس شود. آن ها ممکن است خود را با اعمال و خیال پردازی هایی تحریک کنند که اکثر مردم آن ها را قابل قبول نمی دانند. در بعضی موارد ممکن است فرد دچار اختلال پارافیلی مانند پدوفیلی شود. این یک اختلال قابل تشخیص است.

اختلال پارافیلی شامل برانگیختگی جنسی ناشی از محرک هایی مانند پدوفیلی است که اکثر افراد آن را قابل قبول نمی دانند. این مشکل شامل پریشانی و اختلال در عملکرد است. اگرچه اعتیاد جنسی می تواند خانواده ها، روابط و زندگی را تحت تأثیر منفی قرار دهد، اما به عنوان یک وضعیت پزشکی مشخص نشده است. یک مشکل در تشخیص اعتیاد جنسی این است که افراد دارای سطوح مختلف میل جنسی هستند. ممکن است فردی به این دلیل که همسرش انگیزه جنسی بیشتری دارد او را “معتاد جنسی” بداند. در کل، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا اعتیاد جنسی یک اختلال است یا خیر.

انواع مختلف اعتیاد جنسی

دسته بندی مشخصی وجود ندارد، اما اعتیادهای جنسی می توانند به اشکال مختلفی از جمله اعتیاد به موارد زیر دسته بندی شوند:

پورنوگرافی. تن فروشی. استمناء یا خیال پردازی. رفتار سادیستی یا ماسوکسیستی. عریان گرایی / شهوت پرستی. سایر رفتاری های جنسی افراطی.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

علائم اعتیاد جنسی

برخی از تلاش ها برای تعریف ویژگی های اعتیاد جنسی بر اساس ادبیات مربوط به وابستگی های شیمیایی صورت گرفته است. اعتیاد جنسی ممکن است همان سیستم های پاداش و تغیرات مداری مغز شبیه به اعتیاد به مواد باشد. با این حال، افراد دارای اعتیاد جنسی ممکن است به انواع مختلف رفتارهای جنسی معتاد شوند. این امر تعریف شرایط را دشوارتر می کند. همچنین نشان می دهد که این اختلال نه از اعمال فرد، بلکه از وسواس در انجام آن ها سرچشمه می گیرد. فعالیت های مرتبط با اعتیاد جنسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خودارضایی اجباری رفتارها، شرکای جنسی و رابطه های جنسی یک شبه متعدد تماشای مداوم محتوای مستهجن انجام رابطه جنسی ناایمن رابطه جنسی مجازی مراجعه به روسپیان یا انجام فحشا عریان گرایی اطفاء شهوت با نگاه

رفتارها و نگرش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عدم توانایی در محرک های فشارهای جنسی و احترام به مرزهای دیگر افرادی که در اعمال جنسی نقش دارند. جدایی، که در آن، فعالیت جنسی از نظر عاطفی فرد را ارضا نمی کند. وسواس در جذب دیگران، عاشق بودن و شروع روابط عاشقانه ی جدید، اغلب منجر به ایجاد یک رشته از روابط می شود. احساس گناه و شرم آگاهی از اینکه علیرغم پیامدهای مالی، پزشکی یا اجتماعی، تمایلات قابل کنترل نیست. الگویی از عدم تکرار مقاومت در برابر انگیزه ها برای انجام اقدامات جنسی شدید و زننده درگیری افراطی در رفتارهای جنسی برای مدت طولانی تر از آنچه معمول است. تلاش چندباره برای توقف، کاهش یا کنترل رفتار صرف وقت و انرژی بیش از حد برای انجام رابطه جنسی و بهبودی پس از تجربه رابطه جنسی خودداری از فعالیت های اجتماعی، شغلی یا تفریحی به دلیل اعتیاد جنسی اختلال عصبانیت جنسی، در جایی که فرد در صورت عدم توانایی برآورده کردن نیاز جنسی، دچار پریشانی، اضطراب، بی قراری و احتمالاً خشونت می شود.

مطالعات نشان داده اند که رابطه مستقیمی بین اعتیاد جنسی و ریسک پذیری وجود دارد. اعتیاد جنسی ممکن است باعث شود که شخص حتی در صورت بروز عواقب سلامتی مانند عفونت مقاربتی (STI) ، آسیب جسمی یا عواقب عاطفی باز هم انجام این رفتارها را ادامه دهد.

علائم جسمی اعتیاد جنسی

اگرچه اعتیاد به رابطه جنسی یا اعتیاد به پورنوگرافی می تواند عوارض جانبی جسمی زیادی ایجاد کند، اما علائم جسمی کمی وجود دارد. با این حال، رایج ترین علائم اعتیاد جنسی که ممکن است از روی آن ها متوجه داشتن اعتیاد جنسی شوید، احساس بی تحرکی در اثر وسواس جنسی یا عاطفی است.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

عوارض اعتیاد جنسی

رفتار جنسی اجباری و درمان نشده، می تواند فرد را با احساس گناه شدید و عزت نفس پایین مواجه کند. برخی از بیماران ممکن است دچار اضطراب و افسردگی شدید شوند.

سایر عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکلات در روابط خانوادگی و فروپاشی آن مشکلات مالی STI اگر عمل جنسی، غیرقانونی یا برهم زننده نظم عمومی باشد، مثلاً عریان گرایی، تبعات قانونی به همراه دارد.

چه چیزی باعث اعتیاد به رابطه جنسی می شود؟

اعتیاد جنسی، مانند اعتیاد به پورنوگرافی، می تواند به دلیل عواملی اتفاق بیفتد که همه جنبه های زندگی یک فرد را شامل می شود. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

بیولوژیکی:

ژن ها: ممکن است به صورت ژنتیکی مستعد تنظیم مقررات عاطفی، تحریک پذیری یا رفتارهای احساسی باشید. همچنین ممکن است مستعد ابتلا به سایر صفاتی مانند اضطراب یا افسردگی که معمولاً با اعتیاد جنسی همراه است، باشید. هورمون ها: همانطور که انتظار می رود سطح بالای هورمون های جنسی مانند تستوسترون یا استروژن می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد. اگر تمایل به رفتار تحریک آمیز داشته باشید و مقادیر زیادی از هورمون های مربوط به رابطه جنسی در بدن وجود داشته باشد، احتمالاً بیشتر درگیر فعالیت های جنسی می شوید.

روانشناسی:

تأثیرات محیطی: عوامل محیطی در سال های اولیه زندگی، از جمله حوادث سوء مانند سوء استفاده یا قرار گرفتن در معرض محتوای جنسی، می توانند در بروز برخی از ویژگی های اساسی که باعث ایجاد رفتارهای جنسی غیرعادی می شوند، موثر باشند. سلامت روان: اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیتی، کنترل ضعف ایمنی و اضطراب عملکرد ممکن است از جمله مواردی باشند که فرد در کنار اعتیاد جنسی با آن ها دست و پنجه نرم می کند. افرادی که به اختلال دوقطبی مبتلا شده اند یا تمایل به انجام رفتارهای “جنون آمیز” دارند، به احتمال زیاد درگیر رفتارهای جنسی افراطی یا پرخطر هستند.

بیشتر بدانید؛ افزایش سلامت روان با برخی ترفندهای موثر

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

اجتماعی:

دوری از روابط و محافل اجتماعی می تواند به یافتن راه های ناسالم برای کسب رضایت جنسی منجر شود. انزوای اجتماعی: انزوای اجتماعی نه تنها باعث افزایش انگیزه فرد در یافتن راه های نامناسب ارضای جنسی شده، بلکه منجر به بروز مشکلات دیگری مانند افسردگی و ناهنجاری های جسمی نیز می شود که می تواند در اعتیاد به رابطه جنسی یا رفتارهای ناسالم جنسی مؤثر باشد. یادگیری اجتماعی: تماشای دیگران در انجام یک رفتار یا “الگوسازی” از کسانی که به آن ها علاقه دارید یا می شناسید، یکی از راه های یادگیری چیزهای جدید است. بنابراین داشتن یک دوست، یا گروهی از دوستان، که به فعالیت های جنسی افراطی و یا مشاهده محتوای مستهجن می پردازند، می تواند شما را به روشی بسیار تدریجی و در عین حال قدرتمند تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص اعتیاد جنسی

علائم اعتیاد جنسی ممکن است شبیه سایر اعتیادها باشد، اما معیارهای تشخیصی اعتیاد جنسی همچنان مورد اختلاف است. به همین دلیل، مجموعه های مختلفی از معیارها برای تشخیص این بیماری وجود دارد. طبق آمار دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن 5 (DSM-V) ، به دلیل عدم وجود مدارکی که از آن به عنوان شرایط لازمه استفاده شود، تشخیص این اعتیاد دشوار است. با این حال، سازمان طبقه بندی بین المللی بیماری ها، دسته بندی ای را ارائه می دهد که در آن می توان افراط جنسی را همانندسازی کرد: “اختلالات جنسی که ناشی از مصرف یک ماده یا یک وضعیت فیزیولوژیکی شناخته شده نیست.”

تمایل جنسی افراطی، نیمفومانیا و ساتیاریازیس همگی در این دسته قرار دارند. انستیتوی علوم عصبی و رفتارهای انسانی سمن، UCLA ، در یک مطالعه انجام شده در سال 2012 اظهار داشت که به منظور اینکه یک اعتیاد جنسی به عنوان یک اختلال سلامت روان شناخته شود، فرد باید: “خیالات، رفتارها و فشارهای مکرر جنسی را برای مدت 6 ماه یا بیشتر تکرار کند و این رفتارها به دلیل عواملی مانند مصرف دارو و سایر شرایط پزشکی، مصرف مواد یا جنون مرتبط با اختلال دو قطبی نباشد.” به مرور که نمونه های بیشتری از اعتیاد جنسی و پیامدهای آن ایجاد شد، این اختلال به عنوان یک وضعیت روانی تایید شد.

اعتیاد جنسی یا میل جنسی پیشرفته؟

نکته چالش برانگیز این است که اعتیاد جنسی را از میل جنسی شدید متمایز کنیم. دو ویژگی اصلی می تواند به متخصصان بهداشت کمک کند تا این کار را انجام دهند:

عدم توانایی مداوم در کنترل رفتار ادامه رفتار، علیرغم ضرر و زیان ایجاد شده

یک پزشک روانشناس واجد شرایط قادر خواهد بود بین یک میل جنسی پیشرفته و الگوی وابستگی به تحریک جنسی یا سایر اختلالات پارافیلی که نیاز به مراقبت پزشکی دارد، تمایز قایل شود.

معیارهای پیشنهادی درباره اعتیاد جنسی

دکتر آویل گودمن، مدیر انستیتوی روانپزشکی مینه سوتا، معیارهایی مشابه با معیارهای مورد استفاده در اعتیاد به مواد را ارائه داده است. این معیارها اعتیاد جنسی را در صورت آسیب یا پریشانی قابل توجه ناشی از یک الگوی رفتاری تشخیص می دهند. برای تشخیص صحیح، فرد باید طی یک دوره 12 ماهه حداقل سه مورد از خصوصیات زیر را نشان دهد. رفتارها مربوط به ابتلا و زوال است. آنها با تغییر شرایط شخصی ناشی از اعتیاد جنسی مطابقت نخواهند داشت.

برای رسیدن به اثر مطلوب، دفعات و شدت رفتار باید افزایش یابد. ادامه همان سطح یا شدت نتواند اثر مطلوب را ایجاد کند. قطع رفتار، منجر به سندرم ترک، از جمله تغییرات فیزیولوژیک یا روانشناختی می شود. رفتار مشابهی به منظور تسکین یا جلوگیری از علائم ترک پدید می آید.

سایر معیارهای ممکن عبارتند از:

انجام رفتار به مدت طولانی تر یا با شدت یا دفعات بالاتر از آنچه در نظر گرفته شده است. داشتن تمایل مداوم به کاهش یا کنترل رفتار و یا تلاش ناموفق برای انجام این کار. وقت زیادی را صرف فعالیت های لازم به منظور آمادگی برای رابطه و بهبودی رفتار پس از آن می کند. عدم انجام یا کاهش فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی به دلیل رفتار موجود. ادامه رفتار، علیرغم دانستن اینکه احتمالاً یک مشکل جسمی یا روانی مداوم مسبب این موضوع است.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

درمان اعتیاد جنسی

بله، اعتیاد جنسی قابل درمان است. معمولاً باید با یک متخصص بهداشت روان، مانند یک روانشناس یا مددکار اجتماعی دارای مجوز صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا برخی از عوامل اساسی اعتیاد جنسی و مشاهده پورنوگرافی را برطرف کنید و به شما می آموزند که با افکار، احساسات و رفتارهای خود به روشی سالم مقابله کنید. برخی از گزینه های درمانی عبارتند از:

درمان فردی

جلسات 30 تا 60 دقیقه ای با یک متخصص بهداشت روان معتبر، با تمرکز بر رفتارهای اجباری جنسی و هرگونه اختلال در زندگی مشترک.

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

بر این فرضیه تمرکز می کند که رفتارها، احساسات و افکار ما به هم مرتبط هستند و برای تغییر افکار منفی به افکار مثبت و صحبت با خود تلاش می کند.

روان پویش درمانی

بنا به این فرض که خاطرات ناخودآگاه و درگیری با آن ها بر رفتار ما تأثیر می گذارد، روان پویش درمانی از تأثیرات دوران کودکی بر عادات فعلی یا عوامل موجود موثر بر اعتیاد جنسی پرده برمی دارد.

درمان دیالکتیکی- رفتاری (DBT)

این درمان شامل چهار مؤلفه است: گروه آموزش مهارت ها، درمان فردی، مربیگری تلفن DBT و تیم مشاوره و این چهار مؤلفه برای آموزش چهار مهارت طراحی شده است: ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، اثربخشی بین فردی و تنظیم احساسات.

گروه درمانی

گروه درمانی یا روان درمانی گروهی توسط گروه درمانی واجد شرایط و به منظور جایگزینی رفتارهای منفی و مضر با رفتارهای اجتماعی و مثبت طراحی شده است. و این اطمینان را به معتاد می دهد که تنها کسی نیست که این تجربیات را دارد.

مشاوره ازدواج یا مشاوره زوجین

این می تواند برای معتاد جنسی و همسر او بسیار مفید باشد. مشاوره زوجین می تواند به بهبود مهارت های ارتباطی، اعتماد و عملکرد جنسی سالم بین زوجین کمک کند.

بازیابی 12 مرحله ای

معتادان جنسی از برنامه 12 مرحله ای الکلی ها تقلید می کنند و این روش الگویی مبتنی بر گروه است که بر تصدیق ناتوانی و تمایل شخص برای زندگی بدون اعتیاد متمرکز است.

درمان بستری

برخی مراکز بهبودی بستری وجود دارند که برای معالجه اعتیاد به رابطه جنسی و پورنوگرافی طراحی شده اند. بیمار در مدت زمان درمان در مرکز بهبودی بستری می شود تا بتواند بدون حواس پرتی و وسوسه های زندگی روزمره، روی روند بهبودی تمرکز کند.

آیا دارویی برای اعتیاد جنسی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ داروی تصویب شده ای از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان اعتیاد جنسی وجود ندارد. اگرچه تحقیقاتی انجام شده است، اما به دلیل عدم وجود آزمایش های کنترل شده تصادفی، توصیه های قطعی ارائه نمی شود. اعتیاد جنسی و اختلالات جنسی مرتبط با آنها غالباً با شرایطی مانند اضطراب و افسردگی همراه است و با داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی قابل درمان است. داروهای ضد افسردگی موسوم به SSRI (مهارکننده های انتخابی بازگشت مجدد سروتونین) می توانند با کاهش پاسخ مغز به رفتارهای پاداش دهنده، میل جنسی و تمایلات شدید، اعتیاد جنسی را کاهش دهند.

اگر بیمار به خوبی به داروهای ضد افسردگی پاسخ ندهد، دو گزینه دیگر وجود دارد. نشان داده شده است که نالترکسون (دارویی برای درمان الکلیسم و ​​اعتیاد به مواد مخدر)، باعث کاهش رفتارهای اجباری جنسی می شود. علاوه بر این، داروهای ضد آندروژنی با کاهش سطح هورمون های مردانه در بدن می توانند به کاهش میل جنسی کمک کنند. با این حال، عدم وجود آزمایشات کنترل شده بر روی داروهای ضد آندروژنی و عوارض جانبی شدید گزارش شده، در مورد اثر کلی آنها سؤالاتی ایجاد می کند. علاوه بر این، تأثیر داروهای ضد آندروژنی موقتی است و پس از قطع مصرف، سطح هورمون به حالت عادی باز می گردد.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

مصرف بیش از حد دارو برای درمان اعتیاد جنسی

اگر پزشک برای شما دارو تجویز می کند، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد، حتماً برچسب را با دقت بخوانید و دستورالعمل پزشک را دنبال کنید. اگر احساس می کنید که بیش از حد از دارویی مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی دارو برای درمان اعتیاد جنسی

اگرچه هیچ داروی تأیید شده ای توسط FDA برای اعتیاد به رابطه جنسی یا پورنوگرافی وجود ندارد، اما داروهای ضد افسردگی یکی از رایج ترین داروهای تجویز شده برای درمان اعتیاد به رابطه جنسی هستند. داروهای ضد افسردگی بسیار بی خطر هستند اما می توانند عوارض جانبی ای نیز به همراه داشته باشند:

اختلالات دستگاه گوارش افزایش وزن اختلال خواب اضطراب

نالترکسون، دارویی که برای درمان الکل و اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود، در درمان اعتیاد جنسی و پورنوگرافی موفق بوده است. اما ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز به دنبال داشته باشد:

عصبانیت سرگیجه سردرد. حالت تهوع استفراغ اسهال درد عضلانی یا مفاصل اختلال خواب تحریک پوست از دست دادن اشتها دل درد تحریک پذیری خواب آلودگی

اگرچه این عوارض جانبی ممکن است نگران کننده باشد، اما برخی از عوارض جانبی به مراتب خطرناک تر و تهدید کننده زندگی هستند:

توهم گیجی استفراغ و یا اسهال شدید تاری دید

در صورت تجربه هر یک از این عوارض جانبی جدی، فوراً با پزشک تماس بگیرید. آنتی آندروژن ها(داروهایی که اثرات هورمون های مردانه را مسدود می کنند)، با عوارض جانبی زیر همراه هستند:

اختلال حافظه اختلال تمرکز اختلال مهارت های کلامی گریه بیش از حد افسردگی اضطراب گرگرفتگی درد شکم اسهال یبوست حالت تهوع / استفراغ افزایش وزن و افزایش ذخایر چربی پوکی استخوان کاهش توده عضلانی خستگی

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

شباهت های بین اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد جنسی

تأثیرات در مغز

اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به رابطه جنسی تأثیرات مشابهی بر مغز دارند؛ هر دو در اصل از طریق انتقال دهنده عصبی ای به نام دوپامین بر سیستم پاداش مغز تأثیر می گذارند. هنگامی که فرد یک نیاز یا تمایل را که برای بقا یا تولید مثل بسیار مهم است، برآورده می کند، دوپامین ترشح و باعث می شود فرد لذت یا سرخوشی را تجربه کند. این امر، انتظار پاداش را تقویت می کند و میل به شرکت در رفتارهای خاص را افزایش می دهد.

استفاده از دارو باعث آزاد شدن دوپامین و تقلید از آن دسته از رفتارهای لازم برای بقا می شود و باعث می شود فرد برای ترشح دوپامین به طور فزاینده ای به داروها وابسته شود. اعتیاد جنسی به روشی مشابه عمل می کند. هربار که یک معتاد جنسی در رفتارهای جنسی شرکت می کند، ترشح هجم زیادی از اندورفین ها را تجربه می کند که این امر انگیزه ای قدرتمند برای ایجاد مجدد رفتار را ایجاد می کند. این امر یک چرخه معیوب را ایجاد می کند و فرد می فهمد که از طریق میل به پاداش، هدایت و کنترل می شود. این همان چیزی است که ترک اعتیاد را بسیار دشوار می کند و مشخص می کند که چرا باید به دنبال کمک های حرفه ای باشید.

وابستگی

بسیاری از معتادان جنسی معتقدند که می توانند رفتارهای خود را کنترل کنند، اما بدون درمان مناسب، وابستگی ایجاد می شود. دانستن علائم و نشانه های وابستگی بسیار مهم است، و بلافاصله باید به دنبال کمک باشید. چند مورد از علائم به این صورت است:

از دست دادن کنترل فعالیت های جنسی. بروز علائم ترک. نگرانی از تمایل به رفتارهای جنسی. اجتناب از مسئولیت ها و یا فعالیت های لذت بخش مرتبط با رفتارهای جنسی.

شاید مهمترین نشانه وابستگی فرد به رابطه جنسی این باشد که فرد با وجود عواقب منفی ناشی از رفتار موجود، همچنان به انجام رفتارهای جنسی ای مانند موارد زیر ادامه می دهد:

عدم ازدواج از دست دادن شغل از دست دادن دوستان مشکلات سلامتی مشکلات مالی

زوال

زوال(ضعیف شدن) از خصوصیات بارز اعتیادهای شیمیایی است و گزارش ها حاکی از آن است که افرادی که با اعتیاد جنسی مقابله می کنند، اغلب گزارش می دهند که پس از کاهش فعالیت های جنسی، تجربه ضعیف شدن را دارند. علائم زوال شامل موارد زیر است:

تحریک پذیری هوس افسردگی بی قراری اضطراب احساس گناه یا شرم

توجه به این نکته مهم است که هیچ دو معتاد جنسی ای یکسان نیستند و ممکن است علائم زوال در هر فردی متفاوت باشد.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

اعتیاد جنسی و سوء مصرف مواد

بین اعتیاد جنسی و اختلالات مصرف مواد ارتباط معنی داری وجود دارد:

طبق برخی تحقیقات، حدود 40-64٪ از معتادان جنسی دارای اختلال سوء مصرف مواد هستند. سوء مصرف مشروبات الکلی با آمار 30-40٪ شایع ترین است و به دنبال آن سوء مصرف ماری جوانا در 18 تا 21.7٪ موارد وجود دارد.

درمان هم زمان اعتیادها یک روند پیچیده است. متخصصان پزشکی باید الگوی مصرف مواد و رفتارهای جنسی و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر را ارزیابی کنند. تحقیقات نشان می دهد که هنگام ارزیابی رابطه، دو نکته مهم وجود دارد:

اعتیادها متناوب یا موازی هستند. آیا به شکلی تشدیدکننده تعامل دارند.

پس از ارزیابی تعامل اعتیادهای چندگانه، می توان درمان مناسب را انجام داد. در حالی که برخی از معتادان جنسی برای مقابله با درد و احساس گناه ناشی از رفتارهای جنسی از مواد استفاده می کنند، اما برخی دیگر از آنها برای تقویت تجربه جنسی از مواد استفاده می کنند. اگر فکر می کنید با اعتیاد به رابطه جنسی و اعتیاد به مواد مشکل دارید، بسیار مهم است که مرکز درمانی ای پیدا کنید که در ترک هر دو اعتیاد به شما کمک کند.

اعتیاد جنسی و اختلالات بهداشت روانی

به نظر می رسد که بین اعتیاد به رابطه جنسی و شرایط روانی، به ویژه خلق و خوی، اضطراب و اختلالات شخصیتی ارتباط بسیار زیادی وجود دارد.

طبق برخی تحقیقات، حدود 40٪ از افرادی که با اعتیاد جنسی یا اجباری روبرو هستند، دارای سابقه اختلالات خلقی مانند افسردگی هستند. ارتباط بین افسردگی و اعتیاد به رابطه جنسی یکی از دلایلی است که داروهای ضد افسردگی می توانند در هنگام درمان اعتیاد به رابطه جنسی مفید باشند.

افسردگی بالینی که غالباً با اعتیاد به رابطه جنسی همراه است، یک بیماری روانی جدی است که در صورت عدم درمان، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم معمول شامل موارد زیر است:

روحیه دائما غمناک، مضطرب و پوچ احساس ناامیدی احساس گناه، بی ارزشی، درماندگی از دست دادن علاقه به سرگرمی و فعالیت خستگی عدم تمرکز برروی کارها خواب بیش از حد یا خیلی کم بی قراری، تحریک پذیری فکر کردن به خودکشی یا تلاش برای آن

اگر معتاد جنسی هستید و معتقدید که از افسردگی رنج می برید، سریعاً با ارائه دهنده خدمات پزشکی خود تماس بگیرید. این بدین معناست که برنامه درمانی شما باید هم به افسردگی و هم به اعتیاد جنسی بپردازد.

چه میزان رابطه جنسی خیلی زیاد است؟

اعتیاد به رابطه جنسی با مقدار یا نوع فعالیت جنسی تعریف نشده، بلکه توسط رابطه خاصی که به واسطه آن فرد مجبور به تجربه های اجباری جنسی است، تعریف می شود. هر کسی که تا به حال ارگاسم را تجربه کرده است، قدرت فوق العاده رابطه جنسی را می داند. باورنکردنی است که لذت جنسی ای که فرد در هنگام ارگاسم احساس می کند واقعاً مسموم کننده است. با این حال، فردی که به رابطه جنسی اعتیاد ندارد، مهم نیست که چقدر یا هر چند وقت یکبار از رابطه جنسی لذت می برد و می تواند در روابط و فعالیت های دیگر، نیز احساس سرگرمی و لذت را تجربه کند. با این حال، افراد مبتلا به اعتیاد جنسی، لذت و رضایت کمی را از انجام کارهای دیگر تجربه می کنند. جهان را از عینک جنسی می بینند و تلاش برای داشتن رابطه جنسی مداوم به یک وسواس تبدیل می شود.

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

چه کسی به اعتیاد جنسی راه پیدا می کند؟

افرادی که علائم اعتیاد جنسی را دارند عموما از داشتن روابط صمیمی ترس دارند. آنها به طور مکرر و اجباری سعی می کنند از طریق رفتارهای بسیار غیر شخصی و غیر صمیمی، ارتباط برقرار کنند: روابطی مانند استمناء، امور بیهوده، مراجعه مکرر به فاحشه خانه ها و غیره.

چگونه بفهمم مشکل اعتیاد جنسی دارم و به چه نوع کمک هایی نیاز دارم؟

این بخش یه هیچ عنوان جایگزینی برای مشاوره حرفه ای نیست! فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا یک رفتار مشکل زا در زندگی شما ایجاد شده است یا خیر. اگر اینطور است، این عادت باید از شما گرفته شود، در غیر این صورت، تغییر، سطحی و کوتاه مدت خواهد بود. یک روش ساده برای تشخیص، این است که سه سوال از خودتان بپرسید. این سوالات همه اعتیادها را در برمی گیرد. سؤالاتی که باید در مورد اعتیاد به رابطه جنسی از خود بپرسید:

آیا به خود قول می دهید که دیگر این کار را انجام ندهید و یا دوباره و دوباره آن را انجام می دهید؟ آیا کنترل رفتار خود را در مورد رابطه جنسی از دست داده اید؟ آیا به دلیل انجام رفتارهای جنسی، عواقب منفی مکرر را متحمل می شوید اما همچنان آن ها را انجام می دهید؟

تأثیرات اعتیاد بر رابطه جنسی

اثرات اعتیاد جنسی می تواند شدید باشد.

طبق گفته مدیریت دپارتمان USDA ، حدود 38٪ از مردان و 45٪ از زنان مبتلا به اعتیاد جنسی به دلیل رفتارهای خود دارای بیماری های مقاربتی هستند. بارداری نیز یک عارضه جانبی رایج است که ممکن است به دلیل رفتارهای پرخطر رخ دهد. در یک نظرسنجی، نزدیک به 70٪ از زنان مبتلا به اعتیاد جنسی اظهار داشتند که به دلیل اعتیاد خود حداقل یک بارداری ناخواسته را تجربه کرده اند.

علاوه بر این، اعتیاد به رابطه جنسی احتمالاً در چندین زمینه بر زندگی شخص تأثیر منفی می گذارد. این موضوع می تواند منجر به موارد زیر شود:

کاهش روابط شخصی، اجتماعی و خانوادگی. کاهش تمرکز و بهره وری در محل کار. عواقب جسمی مانند اختلال عملکرد جنسی یا بیماری های مقاربتی (STD).

این مشکل می تواند اثرات روانی عمیقی، مانند ایجاد احساس شرم و پریشانی عاطفی به همراه داشته باشد. این بیماری می تواند منجر به اختلالات روانشناختی شود:

اضطراب افسردگی سوء مصرف مواد مشکلات مربوط به کنترل برانگیختگی و بی نظمی احساسات علائم وسواس و اجبار

باید بدانید که پرداختن به مشکلات هم زمان در زندگی فرد، مانند افسردگی، اضطراب اجتماعی یا انزوای اجتماعی، می تواند باعث بهبود اعتیاد جنسی شود.

بیشتر بدانید؛ بررسی عوامل ایجاد کننده مشکلات جنسی

اعتیاد جنسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

پیش بینی اعتیاد جنسی چیست؟

بررسی ها نشان می دهد که پیش بینی اعتیادهای جنسی به عوامل مختلفی، از جمله نوع اعتیاد، داشتن رفتارهای پارافیلی یا رفتارهای خشونت آمیز جنسی و یا ابتلا به اختلال افراط جنسی مرتبط است. عواملی که نشان دهنده پیش بینی رفتار است شامل تعداد بیشتر و بیش از یک نوع جرم جنسی، داشتن سابقه جنایی قبلی، توهین به پسران، افزایش عصبانیت در زمان بروز تخلف، خیالات جنسی خشونت آمیز و نگرش هایی که در آن ها قربانی از آن لذت می برد، است. انتخاب شغلی که مجرم را در معرض نزدیکی با قربانیان احتمالی قرار دهد و استفاده از پورنوگرافی سادوماشیشی یا پدوفیلیک نیز باعث وخیم شدن علائم می شود.

آیا می توان از اعتیاد جنسی جلوگیری کرد؟

از آنجایی که به نظر می رسد که نیروهای محرک اعتیاد جنسی به جای اعتماد به نفس، بیشتر از ضعف عزت نفس سرچشمه می گیرند، مداخلات تقویت عزت نفس و خودپسندی در پیشگیری از این اختلالات موثر هستند. عمل کردن به پیشنهادات نحوه پیشگیری از اعتیاد به اینترنت ممکن است در پیشگیری از اعتیاد جنسی اینترنتی نیز مفید باشد. همچنین والدین باید فرزندان خود را در مورد خطرات چنین رفتارهایی آگاه کنند، بر استفاده از رایانه نظارت داشته و آن را محدود کنند، سایت های اینترنتی مستهجن را فیلتر کنند و انجام فعالیت های دیگر که شامل استفاده از رایانه نیست را به کودکان پیشنهاد دهند. همچنین مراجعه به درمانگری که به مشکلات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب، که از عوامل خطر ایجاد اعتیاد جنسی هستند، بپردازد، مفید است.