دیدار وزیران بهداشت ایران و اندونزی


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ظهر امروز با وزیر بهداشت اندونزی دیدار و گفتگو کرد

دیدار وزیران بهداشت ایران و اندونزیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر سعید نمکی با نیلا ملوک وزیر بهداشت کشور اندونزی در دفتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار معاونت‌های درمان، آموزش، بهداشت و امور پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وهمچنین رئیس سازمان غذا و دارو و تعدادی از مسؤولان این وزارتخانه حضور داشتند.
تاکنون سه تفاهم نامه در زمینه‌های بهداشت، درمان و سلامت بین کشور‌های ایران و اندونزی به امضا رسیده است، اما تاکنون هیچ یک از این تفاهم نامه‌ها به مرحله اجرا نرسیده است. اجرای این تفاهم نامه‌ها از جمله اولویت‌های این سفر و دیدار‌های صورت گرفته است.

سفر وزیر بهداشت اندونزی به ایران، یک «‫نه» به قلدرمابان بود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان سفر وزیر بهداشت اندونزی به ایران را در شرایط کنونی یک «‫نه» به قلدرمابان جهانی برشمرد.
دکتر سعید نمکی در دیدار با نیلا ملوک وزیر بهداشت اندونزی گفت: این سفر موضع کشور اندونزی به تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد.
وی با خوشآمدگویی به وزیر بهداشت کشور دوست و مسلمان اندونزی در سفر به ایران افزود: آماده همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و ساخت دارو به ویژه با استفاده از فناوری‌های نوین نانو و بایو با این کشور اعلام کرد.
دکتر نمکی گفت: تفاهم نامه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در سفر رئیس جمهور اندونزی به ایران در زمینه سلامت به امضا رسید و همچنین تفاهم نامه دیگری که با دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به امضا رسیده است و همچنین تفاهم نامه‌ای که با دکتر هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه همکاری‌های سلامت با کشور اندونزی امضا شده است به زودی اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری مهمانی شام به میزبانی وزیر بهداشت کشورمان گفت: در این مراسم نیز تفاهم نامه‌های تکمیلی و نهایی امضا خواهد شد.
دکتر نمکی ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه‌ها به زودی اجرایی شود.

آماده پذیرش گردشگر سلامت از همه کشور‌ها هستیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمینه دارو، ۹۷ درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می‌شود، با استفاده از هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان تصمیم داریم در ۳ سال آینده تمام دارو‌های مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.
آقای دکتر سعید نمکی در دیدار با خانم دکتر نیلا ملوک همتای اندونزیایی خود گفت: همکاری با کشور‌های آسیایی به ویژه اندونزی برای ایران بسیار مهم است و آماده گسترش همکاری‌های بیشتر با این کشور هستیم. ایران آماده همکاری با اندونزی در زمینه صنعت حلال، واکسیناسیون، توریسم سلامت، درمان، پژوهش و آموزش است.
وی افزود: اندونزی تجربه خوبی در مدیریت بلایای طبیعی دارد و آماده استفاده از تجربیات این کشور هستیم.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به سفر رییس جمهوری اندونزی به ایران در سال ۲۰۱۶ و سفر اخیر وزیر خارجه ایران به اندونزی اشاره کرد و گفت: ایران در بخش زیر ساخت ها، واکسیناسیون، کنترل بیماری‌ها و بهداشت زنان و کودکان دستاورد‌های خوبی داشته است.
وی به اجرای طرح تحول سلامت در دولت آقای روحانی اشاره کرد و افزود: سهم بخش سلامت از جی دی پی کشور (تولید ناخالص داخلی) بعد از اجرای این طرح، حداقل۳ درصد افزایش یافت.
آقای دکتر نمکی گفت: توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم و خدمات درمانی ارزان برای بیماران صعب العلاج از دیگر دستاورد‌های اجرای طرح تحول سلامت بود.
وی افزود: در گام دوم طرح تحول سلامت، اولویت پیشگیری بر درمان را پیگیری می‌کنیم.
آقای دکتر نمکی گفت: فشار خون ۳۰ میلیون نفر را پایش کردیم تا با تغییر سبک زندگی، مرگ ۹۷ هزار نفر در سال را کاهش دهیم و بیماری‌های قلبی و کلیوی را کنترل کنیم.
وی افزود: توانستیم پرونده الکترونیک سلامت را برای همه فعال کنیم که ریل خوبی برای نظام ارجاع و پزشک خانواده است. پوشش بیمه همگانی از دیگر دستاورد‌های دولت تدبیر و امید بود که بنا داریم هیچ ایرانی بدون بیمه سلامت نباشد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۶ دانشگاه علوم پزشکی داریم که نیاز‌های آموزشی ما را تأمین می‌کنند و آماده جذب توریست سلامت از اندونزی هستیم.
آقای دکتر نمکی به ریشه کنی سرخک، حذف مالاریا و کزاز نوزادان و شروع تلاش‌ها برای حذف بیماری‌های مشترک انسان و دام اشاره کرد و افزود: از نیمه دوم امسال برنامه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» را شروع می‌کنیم که در این برنامه، ۲۰ میلیون زن را برای جامعه محور کردن نظام سلامت آموزش خواهیم داد.
وی به امضای ۳ قرارداد همکاری بین ایران و اندونزی در زمینه بهداشت و سلامت اشاره کرد و گفت: حضور وزیر بهداشت اندونزی در ایران نه به قلدرمابان است.
آقای دکتر نمکی افزود: آماده تشکیل کارگروه‌هایی با وزارت بهداشت اندونزی برای توسعه توریسم سلامت بین دو کشور هستیم.
وی ادامه داد: آماده انتقال تجربه و دانش به اندونزی در زمینه فناوری‌های دارویی، سلول‌های بنیادی و پیوند عضو هستیم.
آقای دکتر نمکی گفت: کشور اندونزی تجارب خوبی در مدیریت بلایای طبیعی دارد و ما می‌توانیم از تجربه آن‌ها در مدیریت بلایای طبیعی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: برای ایران همکاری با کشور‌های آسیایی به ویژه اندونزی پر اهمیت است، در سال ۲۰۱۶ رییس جمهور اندونزی به ایران آمد و با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری ملاقات کرد. همچنین دیدار وزیر امور خارجه ایران و اندونزی در بهبود روابط دو طرف تأثیر به سزایی داشت.
آقای دکتر نمکی گفت: ایران در سال‌های پس از انقلاب دستاورد‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان، واکسیناسیون و کاهش مرگ و میر کودکان و گروه‌های آسیب پذیر داشته است.

آماده همکاری با ایران هستیم
وزیر بهداشت اندونزی گفت: کشور اندونزی تمایل دارد در حوزه‌های دارویی و سلول‌های بنیادی با کشور ایران همکاری کند.
خانم نیلا فرید ملوک وزیر بهداشت اندونزی در جلسه دیدار با وزیر بهداشت ایران گفت: سفر به ایران در راستای ادامه همکاری‌ها و تقویت این موضوع انجام شده است و ما خوشحالیم که اشتراکات زیادی با کشور ایران داریم.
وی افزود: سفر رئیس ما به ایران باعث شد که همکاری خوبی در حوزه سلامت در دستور کار قرار گیرد و توسعه زیرساخت‌ها در نظام سلامت یکی از اولویت‌های همکاری ما با کشور ایران باشد.
وزیر بهداشت اندونزی گفت:کشور اندونزی ۱۷ هزار و ۵۰۰ جزیره دارد و از آنجا که کشور زلزله خیزی هستیم با مشکلات زیادی مواجهیم، از کشور ایران درخواست داریم تا در زمینه جذب توریست سلامت به اندونزی کمک کند.
خانم نیلا فرید ملوک با بیان اینکه الگوی رفتار‌های انسان‌ها تغییر می‌یابد و اکنون شاهد شیوع بیماری‌های غیرواگیر هستیم، گفت: ما نیز اولویت خودمان را کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، قرار داده‌ایم و همان طور که وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد از تجربیات ایران در این زمینه استفاده خواهیم کرد.
وزیر بهداشت اندونزی افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته در کشور ما تصویب شد که سن ازدواج دختر‌ها ۱۸ سال باشد تا شاهد مرگ و میر مادران باردار نباشیم.
خانم نیلا فرید ملوک گفت: پرونده الکترونیک سلامت که در کشور ایران اجرایی شده است برای ما جذابیت دارد، هرچند که در کشور ما نیز اقداماتی در این باره صورت گرفته است، اما ما هنوز در مرحله اولیه اجرای این طرح هستیم.
وی ادامه داد: بیمه سراسری اندونزی نیز انجام شده است که در این زمینه نیز بیشترین هزینه درمان توسط دولت پرداخت می‌شود.
وزیر بهداشت اندونزی با بیان اینکه ما خواهان همکاری با ایران در بخش سلول‌های بنیادی و پیوند اعضا و گردشگری سلامت هستیم، گفت: وابستگی کشور اندونزی در بخش دارو به سایر کشور‌ها خوب نیست و ما تلاش می‌کنیم که مانند کشور ایران اکثر دارو‌ها را در کشور خودمان تولید کنیم، هرچند اکنون ۸۰ درصد دارو‌های مورد نیازمان در اندونزی تولید می‌شود.
خانم نیلا فرید ملوک افزود: در کشور اندونزی حدود ۲۰۰ صنعت دارویی داریم که این موضوع باعث شده وابستگی ما به کشور‌های دیگر تا حدودی کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: رشته‌های پزشکی در کشور اندونزی زیر نظر وزارت بهداشت نیست، اما اگر دانشجویان ایرانی تمایل داشته باشند برای ادامه تحصیل به کشور ما اعزام شوند، ما به عنوان واسط بین دانشجویان و وزارت علوم عمل خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی