زنگنه: تا 1400 فاز 11 پارس جنوبی به بهره برداری می رسد


زنگنه: تا 1400 فاز 11 پارس جنوبی به بهره برداری می رسد

وزیر نفت وی با بیان اینکه امسال تکلیف توسعه فاز 11 پارس جنوبی و میدان گازی فرزاد بی مشخص می شود گفت: انتظار داریم تا نیمه نخست سال 1400 بخشی از گاز فاز 11 به مدار بیاید.

زنگنه: تا 1400 فاز 11 پارس جنوبی به بهره برداری می رسد
به گزارش صدای ایران از فارس، بیژن زنگنه صبح امروز در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال که بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت پتروپارس منعقد شد، گفت: امسال تکلیف توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و میدان گازی فرزاد بی مشخص می شود.

وی افزود: انتظار داریم تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بخشی از گاز فاز ۱۱ به مدار بیاید.

وزیر نفت ادامه داد: از این به بعد هر دو هفته یک بار قرار داد و برنامه توسعه داریم و نشان می‌دهیم توسعه صنعت نفت در شرایط تحریم متوقف نیست.

وی با اشاره به اینکه تا اواخر امسال در 27 فاز پارس جنوبی تمام سکوها نصب می‌شود، گفت: سعی ما این است که بتوانیم تا پایان امسال گاز را نزدیک به میزان نهایی دریافت و پالایش کنیم به همین منظور همه پالایشگاه‌های پارس جنوبی به جز پالایشگاه فاز 14 فعال خواهند بود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه قرارداد میدان گازی بلال که در بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی واقع شده است قرارداد مهمی است، ادامه داد: شرکت پتروپارس از نظر من یکی از بهترین شرکت‌های E P ایرانی است که در پروژه‌های قبلی نشان داده هم از نظر زمان و هم از نظر مبلغ قرارداد می‌تواند کارهای توسعه‌ای را به بهترین شکل انجام دهد و این موضوع برای ما مهم است که یک شرکت بتواند شرایط قیمتی و زمان‌بندی را رعایت کند بنابراین من تشکر می‌کنم از آنهایی که این شرکت را بنیان گذاشته‌اند.

زنگنه ادامه داد: شرکت پتروپارس یک شرکت دانش‌بنیان است برای همین می‌توانم روی این شرکت حساب ویژه‌ای کنم.

قرارداد 440 میلیون دلاری برای توسعه بلال

به گفته وزیر نفت، این قرارداد بالغ بر 440 میلیون دلار است که البته قیمت آن ثابت نیست و open capex است و قیمت با نظارت شرکت ملی نفت استخراج می‌شود و منابع مالی نیز از طریق صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد. همچنین باید گفت مدت این قرارداد 34 ماه است که امیدواریم پتروپارس بتواند در همین مدت کار توسعه را به پایان برساند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای دولت تعهد کردم که تکلیف تمام میادین مشترک تا پایان دولت روشن شود، گفت: من هرگز نگفته‌ام که تمام میادین مشترک توسعه پیدا می‌کند بلکه منظورم این بود که میدان مشترکی وجود نخواهد داشت که پیمانکار بر روی آن وجود نداشته باشد بلکه تمام شرایط شفاف خواهد شد.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه تمام سعی ما این است که فاز 11 پارس جنوبی و بخش B میدان فرزاد را فعال کنیم، گفت: میادین فروزان، غرب کارون، ایلام، آبان، پایدار غرب را داریم که اکثر این میادین قراردادهایشان بسته شده است و بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی که همان میدان بلال است مانده بود که خوشبختانه این بخش نیز تعیین تکلیف شد.

وزیر نفت تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که فاز 11 تا نیمه نخست 1400 حداقل بخشی از آن به بهره‌برداری برسد به همین دلیل ما تلاش خود را برای توسعه این فاز انجام خواهیم داد.

زنگنه با تأکید بر اینکه بنابراین قصد داریم هر دو هفته یکبار یک قرارداد یا افتتاح داشته باشیم، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‌ها ما را متوقف نکرده و صنعت نفت با اتکا بر پیمانکاران داخلی و سازندگان ایرانی فعال خواهد بود.

تولید محصولات پتروشیمی به 100 میلیون تن خواهد رسید

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش پتروشیمی نیز امسال به بیش از 100 میلیون تن تولید خواهیم رسید، گفت: جهش سوم پتروشیمی آغاز شده و برنامه ما تولید 140 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ما نه تنها متوقف نشدیم بلکه با سرعت جلو می‌رویم، اظهار داشت: طرح‌ها با سرمایه بخش خصوصی اجرا می‌شوند که این یک موضوع بی‌نظیری است که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش تولید و بالا رفتن اشتغال در کشور شود.

برای توسعه پالایشگاه‌ها با سرمایه بخش خصوصی برنامه داریم

این مقام مسؤول همچنین با اشاره به طرح توسعه پالایشگاه‌ها، گفت: یک طرح خوبی را در دستور کار داریم که با استفاده از سرمایه بخش خصوصی می‌توانیم بخش پالایشگاهی را نیز توسعه دهیم که دوستان ما روی این طرح‌ها هم اکنون کار می‌کنند که امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در میادین مشترکی که حاضر هستیم از همسایگان جلوتریم، گفت: مثلاً در فازهای گازی پارس جنوبی این موضوع به خوبی دیده می‌شود و یا در غرب کارون نیز همین‌طور اما مسأله‌ای که باید به آن تأکید کنیم موضوع افزایش فشار گاز است که در قرارداد فاز 11 پارس جنوبی این مهم با توتال دیده شده بود اما به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم برنامه خود را اجرا کنیم ولی همین جا اعلام می‌کنم که تحریم هرگز مانع ما نخواهد شد و من کتباً به دوستان خود اعلام می‌کنم تمام تلاش‌ها و ظرفیت خود را به کار ببندند و دنبال راه‌هایی باشند تا بتوانیم مانع از افت فشار گاز شویم و به دنبال افزایش فشار گاز در میدان گازی پارس جنوبی باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!