ترفند اپل برای ارزان نشان دادن آیفون‌های جدید: وقتی صحبت از حافظه داخلی می‌شود!


آی‌فو‌ن‌های سال 2019 اپل در اوایل هفته جاری معرفی شدند و در این میان، سورپرایز خوشحال‌کننده برای مشتریان این بود که هر 3 دستگاه جدید با قیمت‌گذاری مشابه یا پایین‌تر از آی‌فون‌های نسل قبلی عرضه خواهد شد؛ اگرچه باور کردن چنین پدیده‌ای دشوار به‌نظر می‌رسد. اما با توجه به قیمت‌گذاری حدودا 1000 دلاری هندست‌های مذکور، این اقدام چندان راه‌گشا نخواهد...

آی‌فو‌ن‌های سال 2019 اپل در اوایل هفته جاری معرفی شدند و در این میان، سورپرایز خوشحال‌کننده برای مشتریان این بود که هر 3 دستگاه جدید با قیمت‌گذاری مشابه یا پایین‌تر از آی‌فون‌های نسل قبلی عرضه خواهد شد؛ اگرچه باور کردن چنین پدیده‌ای دشوار به‌نظر می‌رسد. اما با توجه به قیمت‌گذاری حدودا 1000 دلاری هندست‌های مذکور، این اقدام چندان راه‌گشا نخواهد بود. اما با بررسی حافظه‌داخلی ارایه شده در ورژن‌های پایه و مبلغ دریافتی اپل در ازای ارتقا این بخش، مسئله بیش‌ازپیش ناگوار به‌نظر می‌رسد.

ترفند اپل برای ارزان نشان دادن آیفون‌های جدید: وقتی صحبت از حافظه داخلی می‌شود!

آی‌فون 11 یکی از گوشی‌هایی است که برچسب قیمتی آن کاهش یافته و بهای آن در مقایسه با آی‌فون XR حدودا 50 دلار ارزان‌تر است. با افزایش حافظه‌داخلی، ظرفیت و قیمت‌گذاری مدل پایه با جهشی قابل‌توجه مواجه خواهید شد. با این‌حال چنین وضعیتی در خصوص گوشی‌های آی‌فون 11 پرو و 11 پرو مکس نیز صادق خواهد بود و مشکل نیز دقیقا از همین موضوع ناشی می‌شود. چنین وضعیتی بدان معناست که کلیه قیمت‌های اعلام شده توسط اپل در جریان مراسم رونمایی، متعلق به آی‌فون‌هایی با 64 گیگابایت حافظه‌داخلی هستند. با توجه به این موضوع، برچسب قیمتی 699 دلاری آی‌فون 11 احتمالا از نظر کاربران توجیه‌پذیر خواهد بود؛ چرا که طی سال گذشته، نسخه 128 گیگابایتی آی‌فون XR با قیمت‌گذاری 749 دلاری روانه بازار شد. البته این وضعیت در خصوص آی‌فون‌های 11 پرو و 11 پرو مکس صادق نیست.

ترفند اپل برای ارزان نشان دادن آیفون‌های جدید: وقتی صحبت از حافظه داخلی می‌شود!

در تصویر فوق، کلمه “From” با رنگ‌آمیزی تیره‌تری به چشم می‌خورد

اپل با قیمت‌گذاری 999 دلاری (یا 1099 دلاری برای ورژن مکس) دستگاهی موسوم به “پرو”، آی‌فونی با حافظه محدود 64 گیگابایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در سال 2019 و با توجه به اشغال شدن حدودا 7 گیگابایت از فضای حافظه توسط سیستم‌عامل دستگاه شاهد عرضه آی‌فون 64 گیگابایتی توسط اپل هستیم. غول کوپرتینویی در جریان مراسم معرفی آی‌فون‌های جدید از قابلیت ضبط ویدیویی 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه خبر داد. ضبط هر دقیقه از این ویدیوها نیازمند 400 مگابایت فضای حافظه خواهد بود. بدین‌ترتیب سریعا و به‌وضوح می‌توان درک کرد که حافظه‌داخلی 64 گیگابایتی حتی برای کاربران معمولی نیز ناچیز به‌نظر می‌رسد. بنابراین چنین وضعیتی برای آ‌ن‌دسته از کاربران که به‌دنبال دریافت بیش‌ترین بهره‌وری از دستگاه 1000 دلاری خود هستند؛ حتی دشوارتر نیز خواهد بود. لذا در ادامه به بررسی گزینه‌های پیش روی این افراد می‌پردازیم.

قیمت‌گذاری حافظه‌های داخلی اپل در مقایسه با رقبا

به منظور نمایش الگوی رشد قیمت‌گذاری حافظه، چندین اسمارت‌فون اندرویدی پیشرفته و محبوب سال 2019 از برندهای مختلف در کنار پرچم‌داران جدید اپل قرار گرفته‌اند.

ترفند اپل برای ارزان نشان دادن آیفون‌های جدید: وقتی صحبت از حافظه داخلی می‌شود!

در این قسمت به‌دنبال مقایسه قیمت‌گذاری هندست‌های فوق نیستیم؛ چرا که این هندست‌ها تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. بنابراین به بررسی جهش‌های قیمتی موجود میان ظرفیت‌های مختلف حافظه‌داخلی می‌پردازیم. موضوعی که توجه مخاطبان را سریعا به خود جلب می‌کند این است که 2 برند دیگر شامل سامسونگ و وان‌پلاس از قواعد بازی در سال 2019 پیروی نموده و حتی برای عرضه ورژن‌های 64 گیگابایتی دستگاه‌های پرچم‌دار، خود را به زحمت نینداخته‌اند. بدین‌ترتیب پرچم‌داران 2 برند مذکور با 2 جهش قیمتی مشابه عرضه می‌شوند و این پدیده در نمودار فوق نیز کاملا مشهود است. ارتقا حافظه آی‌فون 11 از 128 به 256 گیگابایت، هزینه 100 دلاری را برای مشتریان به‌همراه خواهد داشت. در حالی‌که برای پرچم‌دار وان‌پلاس این هزینه تنها برابر با 30 دلار خواهد بود. این وضعیت بدان معناست که اپل برای ارایه 128 گیگابایت حافظه‌داخلی بیش‌تر، رقمی بالغ بر 3 برابر را دریافت می‌کند. بعلاوه حافظه‌داخلی هندست‌های اپل از نوع محبوب و حرفه‌ای نیست. در واقع اسمارت‌فون وان‌پلاس 7 پرو با جدیدترین نسل از حافظه‌های فوق‌سریع UFS 3.0 عرضه می‌شود؛ مشخصه‌ای که بهترین گزینه پیش روی مشتریان به‌شمار می‌آید.

از سوی دیگر، هزینه ارتقا حافظه‌داخلی آی‌فون 11 پرو مکس از 256 به 512 گیگابایت معادل 2 برابر هزینه‌ای است که بایستی جهت ارتقا همین میزان حافظه در اسمارت‌فون گلکسی نوت 10 پلاس پرداخت کرد. اپل در ازای ارتقا 256 گیگابایتی حافظه، مبلغ 200 دلار را از مشتریان دریافت خواهد کرد؛ در حالی‌که رقم درخواستی سامسونگ تنها برابر با 100 دلار خواهد بود.

چنین وضعیتی بدان معناست که قیمت‌گذاری گران‌ترین مدل آی‌فون 11 پرو مکس در مقایسه با ورژن پایه این هندست حدودا 31 درصد بیش‌تر است و ارتقا تنها یک قسمت از دستگاه، مشمول پرداخت هزینه 350 دلاری خواهد بود. با پرداخت این مبلغ می‌توان یک اسمارت‌فون کاملا مجزا را خریداری کرد. در عین‌حال گران‌ترین مدل نوت 10 پلاس در مقایسه با ورژن پایه آن 100 دلار گران‌تر بوده و این رقم معادل 9 درصد بهای نسخه پایه پرچم‌دار فوق است.

به‌کارگیری حافظه‌های داخلی بیش‌تر توسط کمپانی‌ها جهت افزایش حاشیه سودآوری آن‌ها اقدام چندان جدیدی نیست؛ اما پافشاری اپل بر برخی محدودیت‌ها کاملا غیرقابل توجیه است. کمپانی‌ها در ازای ارتقا حافظه‌داخلی هندست‌های خود، مبالغ هنگفتی را از مشتریان طلب می‌کنند؛ در حالی‌که با مرجوع شدن دستگاه گران‌قیمت خود وانمود می‌کنند که کلیه ورژن‌های محصول با یکدیگر مشابه هستند.

ارتقا حافظه‌داخلی یکی از منابع درآمدزا برای کمپانی‌ها به‌شمار می‌رود

برنامه‌های تجاری یکی از روش‌های محبوب تولیدکنندگان گوشی جهت اعمال تخفیف روی جدیدترین محصولات و ارایه آن‌ها به مشتریانی است که گوشی‌های قدیمی خود را مرجوع می‌کنند. به‌طور معمول، اساس کار چنین روشی بدین‌ترتیب است که مشتریان بسته به مدل دستگاه مرجوعی خود، مبلغ ثابتی را دریافت می‌کنند و گوشی جدیدتر و گران‌قیمت‌تر مشمول تخفیف بیش‌تری خواهد شد. اما نکته مهم این است که میزان تخفیف با توجه به ظرفیت حافظه‌داخلی موردنظر مشتری تغییر نمی‌کند. لذا مهم نیست که شما برای خریداری آی‌فون قدیمی خود مبلغ 1099 یا 1449 دلار پرداخت کرده باشید و هنگام مرجوع نمودن این دستگاه به اپل، مبلغ مشابهی را دریافت خواهید کرد. این سناریو در خصوص سامسونگ و سایر تولیدکنندگان نیز صادق خواهد بود. بدین‌ترتیب تراشه‌های حافظه فلش که بسته به ظرفیت خود موجب تغییرات چشمگیر در قیمت‌گذاری هندست‌ها می‌شوند؛ به یک‌باره ارزش مشابهی پیدا می‌کنند.

ترفند اپل برای ارزان نشان دادن آیفون‌های جدید: وقتی صحبت از حافظه داخلی می‌شود!

پرسش‌های متعارف کلیه کمپانی‌ها هنگام مرجوع نمودن یک گوشی توسط مشتری

لذا چنان‌چه در گذشته به سراغ حافظه‌های داخلی با ظرفیت‌های بالا رفته‌اید؛ در این‌صورت فروش گوشی در eBay یا سایر فروشگاه‌ها اقدامی بسیار منطقی‌تر خواهد بود؛ بدین‌ترتیب حداقل مبلغ بیش‌تری را دریافت خواهید کرد. البته بازار محصولات دست دوم حتی برای ورژن پایه گوشی‌ها نیز غالبا سود بیش‌تری را عاید شما می‌کند. اما برخی افراد ترجیح می‌دهند که یک فعالیت تجاری بی‌دردسر را تجربه نمایند.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که انتخاب ظرفیت حافظه‌داخلی برای اسمارت‌فون یک تصمیم بسیار مهم محسوب می‌شود. خریداری یک گوشی با حافظه‌داخلی کم‌تر در بلندمدت می‌تواند تجربه کاربری مشتری را با مشکلاتی جدی مواجه نماید. این موضوع به‌صورت بالقوه و پیش از موعد مورد انتظار، کاربران را وادار به ارتقا حافظه خواهد کرد. با این‌حال در صورت عدم بهره‌برداری کامل از حافظه‌داخلی، خریداری هندست‌هایی با ظرفیت حافظه بالا نهایتا می‌تواند موجب اتلاف سرمایه کاربر شود. بنابراین کاربران با توجه به نیازمندی‌ها و در نظر گرفتن تجارب گذشته خود می‌توانند از اتخاذ تصمیمی مناسب اطمینان حاصل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن