انجمن‌های اسلامی بایدالگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد


انجمن‌های اسلامی بایدالگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اتحادیه انجمن های اسلامی باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد. در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارد و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین مراسم برگزاری سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با روایتی از عضویتش در انجمن های اسلامی گفت: افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه آذربایجان شرقی باشم.

وی گفت: یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است. این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب نظران دینی و تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد می تواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.

حاجی میرزایی گفت: تعلیم و تربیت تلاش های باارزشی را در طی دهه های مختلف انجام داده است اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربی توفیق زیادی نداشتیم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیط های یادگیری است محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نیست، پشت درب های کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیری ها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیری های رسمی کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و ایات الهی است این هنر ماست از این عرصه ها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.

وی افزود: تشکل های دانش اموزی و به ویژه انجمن های اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم دارند محیط های یادگیری یکسان نیستند برخی ویژگی های متمایزی دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحت ها را در محیط های فردی تربیت تقویت کرد و اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران است هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش می یابد.

وی افزود: متاسفانه به خاطر اسیب ها در شرایط خوبی نیستیم برای درمان و شناسایی آنان باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم محیط اموزش را مصونیت ببخشیم اما هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکل های دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.

حاجی میرزایی افزود: تشکل های دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه است که شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار می کند انجمن از دیرباز در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی دارد.

وی بیان کرد: انجمن ها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام اموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرایند اموزشی اند و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت، که نقش های مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکل ها در موازات معلم مهم است اما باید ظرفیت ها و قابلیت ها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری ایفا کند.

حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیب ها اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مهم ترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نباشد نباید و بتواند از هویت، دین، ارزش ها و اعتقادات خود حمایت کند.

وی به اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیت های مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد که می توانند در کنار هم جریانات دانش‌آموزی گسترده‌ای را راهبری کنند و پویش سیل مهربانی همکلاسی ها گواهی بر این موضوع است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان گفت: عزیزان من دانش را تقویت کنید، اطلاعات را توسعه و پژوهش را اهمیت دهید. کارافرینی و سرعت دستیابی به قله های دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارت ها اقدام کنید.

وی گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارد و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه دهیم.

در پایان صحبت های وزیر آموزش و پرورش از رتبه های برتر کنکور که از اعضا و دانش‌آموزان اتحادیه انجمن های دانش آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی تقدیر شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین مراسم برگزاری سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با روایتی از عضویتش در انجمن های اسلامی گفت: افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه آذربایجان شرقی باشم.

وی گفت: یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است. این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب نظران دینی و تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد می تواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.

حاجی میرزایی گفت: تعلیم و تربیت تلاش های باارزشی را در طی دهه های مختلف انجام داده است اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربی توفیق زیادی نداشتیم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیط های یادگیری است محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نیست، پشت درب های کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیری ها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیری های رسمی کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و ایات الهی است این هنر ماست از این عرصه ها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.

وی افزود: تشکل های دانش اموزی و به ویژه انجمن های اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم دارند محیط های یادگیری یکسان نیستند برخی ویژگی های متمایزی دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحت ها را در محیط های فردی تربیت تقویت کرد و اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران است هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش می یابد.

وی افزود: متاسفانه به خاطر اسیب ها در شرایط خوبی نیستیم برای درمان و شناسایی آنان باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم محیط اموزش را مصونیت ببخشیم اما هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکل های دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.

حاجی میرزایی افزود: تشکل های دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه است که شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار می کند انجمن از دیرباز در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی دارد.

وی بیان کرد: انجمن ها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام اموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرایند اموزشی اند و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت، که نقش های مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکل ها در موازات معلم مهم است اما باید ظرفیت ها و قابلیت ها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری ایفا کند.

حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیب ها اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مهم ترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نباشد نباید و بتواند از هویت، دین، ارزش ها و اعتقادات خود حمایت کند.

وی به اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیت های مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد که می توانند در کنار هم جریانات دانش‌آموزی گسترده‌ای را راهبری کنند و پویش سیل مهربانی همکلاسی ها گواهی بر این موضوع است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان گفت: عزیزان من دانش را تقویت کنید، اطلاعات را توسعه و پژوهش را اهمیت دهید. کارافرینی و سرعت دستیابی به قله های دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارت ها اقدام کنید.

وی گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارد و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه دهیم.

در پایان صحبت های وزیر آموزش و پرورش از رتبه های برتر کنکور که از اعضا و دانش‌آموزان اتحادیه انجمن های دانش آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی تقدیر شد.

کد خبر 4718022

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو