به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،این بیماری که در مواردی می تواند منجر به بستری شدن و حتی مرگ شود؛ هر ساله به صورت اپیدمی، در فصل زمستان و در آب و هوای سرد و معتدل شیوع پیدا می کند.
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، واکسن فصلی سالانه بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا و گسترش آن در جامعه است، در حقیقت اگرچه آنفلوانزا اغلب یک بیماری خود محدود شونده است، اطفال، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای در معرض خطر ابتلا به عوارض آن مانند کاهش عملکرد فیزیکی و حتی مرگ هستند؛ در سال ۲۰۱۰ میلادی، کمیته ایمن سازی آمریکا (ACIP) توصیه به واکسیناسیون آنفولانزا را برای همه افراد بالاتر از شش ماه گسترش داد.
موارد مصرف:
اگر چه واکسیناسیون سالانه آنفولانزا برای همه افراد شش ماه و بالاتر توصیه می شود، با این حال واکسیناسیون در افرادی که در معرض خطر عوارض جدی ناشی از آنفولانزا هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است، به ویژه در زمان هایی که عرضه واکسن محدود می شود. این افراد عبارتند از:
- کودکان زیر پنج سال به ویژه زیر دو سال
- بزرگسالان بالاتر از ۶۵ سال
- زنان باردار و زنان تا دو هفته پس از زایمان
- کارکنان مراکز درمانی
- افراد دارای مشکلات زمینه ای از قبیل :
- آسم و بیماری مزمن ریوی مانند بیماری انسدادی ریوی مزمن
- بیماری های قلبی مانند بیماری های مادرزادی قلبی، نارسایی احتقانی قلب و بیماری عروق کرونر
- اختلالات خون مانند بیماری سلول داسی شکل
- اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت
- اختلالات کلیوی و کبدی و متابولیک
- سیستم ایمنی تضعیف شده ناشی از بیماری یا دارو مانند افراد مبتلا بهHIV یا ایدز، سرطان و یا کسانی که به طور مزمن کورتون استفاده می کنند
- افرادی که کمتر از ۱۹ سال دارند و برای مدت طولانی آسپیرین استفاده می کنند
- افراد دارای چاقی شدید با شاخص توده بدنی BMI=۴۰ یا بیشتر
تکرار واکسن آنفلوآنزا در هر سال به دو دلیل ضروری است:
پاسخ ایمنی بدن ناشی از واکسن در طول زمان کاهش می یابد، بنابراین برای محافظت مطلوب واکسیناسیون سالانه لازم است.
ویروس های آنفولانزا به طور دایم در حال تغییر هستند، فرمول واکسن آنفولانزا هر سال بررسی و به روز می شود تا با تغییر ویروس های آنفولانزا مطابقت پیدا کند، برای بهترین محافظت، واکسیناسیون باید هر ساله انجام شود.
زمان مصرف:
واکسیناسیون باید به زودی پس از توزیع واکسن(در صورت امکان تا پایان مهر) و پیش از شیوع آنفولانزا در جامعه آغاز شود، زیرا حدود دو هفته طول می کشد تا آنتی بادی هایی که مسوول حفاظت در برابر آنفولانزا هستند در بدن ایجاد شوند، با این حال، واکسیناسیون تا زمانی که واکسن در دسترس باشد(دی ماه)، مفید است.
عوارض جانبی:
در حالی که واکسن نمی تواند باعث ایجاد بیماری آنفولانزا شود، عوارض جانبی دیگری ممکن است ایجاد کند که در مقایسه با نشانه های آنفولانزا بسیار ملایم تر و کوتاه تر است، از عوارض شایع، می توان سردرد، درد مفاصل، درد و گرفتگی ماهیچه، درد، تورم و قرمزی در محل تزریق، تب و لرز خفیف و تهوع را نام برد.
احتمال ناچیزی از بروز سندرم گلیبن بارهGBS) )، پس از واکسن آنفولانزا گزارش شده است(یک تا دو مورد در هر میلیون نفر)؛ این سندرم بیماری نادری است که سیستم ایمنی فرد به سلول های عصبی آسیب می رساند و می تواند باعث ایجاد ضعف ماهیچه ای یا فلجی قابل برگشت شود، اما این احتمال بسیار کمتر از خطرات ناشی از بیماری آنفولانزا است، یکی از عوارض عفونت آنفولانزا، افزایش خطر ابتلا به این سندرم است که چندین برابر بیشتر از خطر ابتلا به آن با واکسیناسیون است.
لازم است همواره در طی دوره درمانی با داروساز خود در تماس باشیم و برای اضافه کردن هر دارویی به لیست داروهای خود، با داروساز خود مشورت کنیم.
موارد منع مصرف واکسن آنفولانزا
- نوزادان زیر شش ماه
- افراد دارای آلرژی شدید نسبت به واکسن و یا اجزای سازنده آن شامل آلرژی به پروتئین های تخم مرغ
- فرد مبتلا به بیماری حاد همراه با تب و یا بدون تب که در این زمان باید تزریق واکسن به تعویق انداخته شود.
به یاد داشته باشیم که تزریق واکسن آنفولانزا، دلیلی برای مبتلا نشدن به سرماخوردگی نیست