٨٧ مجلس تعزیه در خراسان‌شمالی برپا شد


٨٧ مجلس تعزیه در خراسان‌شمالی برپا شد

گروه فرهنگی ــ سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی گفت: ٨٧ مجلس تعزیه با ٣١ گروه دهه اول محرم در شهرستان‌های استان اجرا شد.

٨٧ مجلس تعزیه در خراسان‌شمالی برپا شد

ابوالحسن حیدری، سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌‍‌شمالی، اظهار کرد: از این تعداد ١١ گروه با ١٢ اجرا در بجنورد، دو گروه با ٣٨ اجرا در گرمه، هشت گروه با هشت اجرا در شیروان و دو گروه با ١٣ اجرا در اسفراین و هشت گروه با ١٦ اجرا در جاجرم در دهه اول محرم به تعزیه‌خوانی پرداختند.

حیدری با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی مجوز اجرای تعزیه را در مناطق مختلف استان صادر می‌کند، گفت: هدف از این طرح شناسایی و معرفی استعدادهای هنری تعزیه‌خوانان استان و توجه و معرفی فداکاری‌ها و رشادت‌های اهل بیت(ع) می‌باشد.

وی افزود: مقوله آموزش هنرمندان تعزیه در راستای سیاست‌های تقویت گروه‌های آموزشی نیز همچون سال گذشته در دستور کار قرار دارد.

حیدری ادامه داد: تعزیه‌خوانی در کنار دیگر آداب و رسوم خاص ماه محرم نظیر نخل بندانی، نخل‌گردانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی قدمتی دیرینه دارد.

وی سوگواری را ماهیت اصلی ذاتی تعزیه‌خوانی توصیف کرد، گفت: با این وجود طی سال‌های اخیر جلوه‌های بیشتری به آیین تعزیه خوانی افزوده شده و این مقوله به صورت شبیه‌خوانی یا نمایش دینی مذهبی درآمده است.

حیدری یادآور شد: از تعزیه به عنوان میراث معنوی اسلام و اصیل ترین روایت منظوم کربلا نیز یاد شده، روایتی نمایشگونه از حماسه عاشورا که هر سال به پشتوانه مردم دوستدار اهل بیت(ع) در شهرها و روستاها اجرا می‌شود.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !