تبادل تجربیات ایران و اندونزی در مدیریت بلایای طبیعی


تبادل تجربیات ایران و اندونزی در مدیریت بلایای طبیعی

نمکی گفت: کشور اندونزی تجارب خوبی در مدیریت بلایای طبیعی دارد و ما می‌توانیم از تجربه آنها در مدیریت بلایای طبیعی استفاده کنیم.

تبادل تجربیات ایران و اندونزی در مدیریت بلایای طبیعیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دیدار با وزیر بهداشت اندونزی اظهار کرد: برای ایران همکاری با کشور‌های آسیایی به ویژه اندونزی پر اهمیت است، در سال ٢٠١۶ رییس جمهور اندونزی به ایران آمد و با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری ملاقات‌ کرد. همچنین دیدار‌ وزیر امور خارجه ایران و اندونزی در بهبود روابط دو طرف تاثیر به سزایی داشت.

او ادامه داد: کشور ما در سال‌های بعد از انقلاب دستاورد‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان، واکسیناسیون و کاهش مرگ و میر کودکان و گروه‌های آسیب پذیر داشته است.
افزایش ۳ درصدی سهم سلامت از تولید ناخالص ملی
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در دولت دوازدهم طرح تحول سلامت با اولویت توجه به بهداشت و درمان اجرایی شد، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم سهم سلامت از تولید ناخالص ملی سه درصد افزایش پیدا کرد، با اجرای این طرح توانستیم در کاهش پرداخت از جیب بیمار در بخش بستری و پوشش بیمه‌ای بیماران خاص و صعب العلاج به ویژه در مناطق محروم دستاورد‌های خوبی داشته باشیم.

نمکی ادامه داد: در گام دوم طرح تحول نظام سلامت اولویت پیشگیری بر درمان مورد توجه قرار گرفت و پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را در دستور کار قرار دادیم .

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به غربالگری فشار خون ایرانیان گفت: امسال ٣٠ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر جمعیت بالای ٣٠ سال را در فشارخون بالا، غربالگری کردیم تا بتوانیم سبک زندگی و تغذیه بیماران فشارخون را بهبود بخشیم و مرگ ٩٧ هزار نفر ناشی از فشار خون بالا، سکته مغزی، سمت قلبی و نارسایی کلیوی را کاهش دهیم.

ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای همه ایرانیان

نمکی بیان کرد: پرونده الکترونیک سلامت را برای همه ایرانیان ایجاد کردیم و این پرونده ریل مناسبی برای ایجاد نظام ارجاع و پزشکی خانواده است و برنامه بیمه همگانی از دستاورد‌های دولت دکتر روحانی بود و اخیرا در هیئت دولت مصوب کردیم هیچ ایرانی نباید بدون دفترچه بیمه باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در آموزش پزشکی دستاورد‌های خوبی داشتیم، گفت: نیاز‌های آموزشی و درمانی کشور را در حوزه‌ها مختلف و درمان‌های پیشرفته مانند پیوند عضو تامین می‌کنیم و حتی می‌توانیم جذب گردشگر سلامت داشته باشیم.

نمکی با بیان اینکه ٩٧ درصد دارو‌های کشور تولید داخل هستند، گفت: با استفاده از حدود ١٢٠٠ شرکت دانش بنیان و بخش‌های تحقیق و توسعه ١٢٠ شرکت نیاز دارویی کشور را تامین می‌کنیم و امیدواریم تا دو سال آینده ٩۵ درصد مواد اولیه دارویی کشور را تولید کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همکاری ما با کشور اندونزی بسیار مهم است، گفت: در حوزه واکسیناسیون، حلال، نانو و فرآورده‌های بایو تکنولوژی برای ٧٠٠ میلیون جمعیت اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) می‌توانید همکاری خوب با اندونزی داشته باشیم.

نمکی بیان کرد: کشور اندونزی تجارب خوبی در مدیریت بلایای طبیعی به ویژه زلزله دارد. ما به عنوان یک کشور بلاخیز می‌توانیم از تجربه آنها در مدیریت بلایای طبیعی استفاده کنیم. در زمینه تجاری، درمانی، آموزش و پژوهش آماده هستیم تبادل تجربیات داشته باشیم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: سه تفاهم نامه با وزیر بهداشت سابق و سازمان غذا و دارو و وزارت خارجه ایران و اندونزی امضا شده اما هیچ کدام وارد فاز اجرایی نشده است.

به گفته او سفر وزیر بهداشت اندونزی" نه" گفتن به حرف های قلدار مآبانه برخی سیاستمداران خارجی است.

وزیر بهداشت درباره پذیرش دانشجوییان پزشکی اندونزیایی در ایران گفت: ما امکانات خوبی برای پذیرش دانشجو به ویژه در رشته های تخصصی و رزیدنتی پزشکی داریم و آماده ایم در رشته های سل تراپی و سلول های بنیادی و داروسازی به ویژه داروی بیوتکنولوژی از کشور اندونزی دانشجو پذیرش کنیم.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022